اُفت استانداردهای شبکه سه سیما / دغدغه‌های جوانان باید در تلویزیون بازتاب داده شود

شبکه سه سیما در سال‌های اخیر با ضعف فاحشی در عملکرد خود روبرو بوده تا جایی که بخشی از مخاطبان خود را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، صدا و سیما در چند سال اخیر با ضعف فاحشی در عملکرد خود روبرو بوده و در این بین یکی از شبکه‌هایی که ضعف گسترده‌ای در برنامه‌های خود داشته شبکه سه سیما بوده است، این شبکه در ابتدای فعالیت خود تحت عنوان شبکه جوان روی کار آمد، اما آنچه که اکنون شاهدش هستیم این است که قشر جوان هیچ علاقه‌ای به تماشای برنامه‌های این شبکه از خود نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید:

صدا و سیما برای تمامی سلیقه‌ها محتوا تولید نمی‌کند / قهر مخاطبان با تلویزیون

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که این شبکه تا چه حد تلاش کرده برنامه‌هایی تولید کند که بتواند قشر جوان جامعه را مجذوب خود کند؟

در همین رابطه، با چند تن از هنرمندان و کارشناسان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

حامد جوادزاده کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره عملکرد شبکه سه سیما اظهار کرد: موضوعی که در این سال‌ها باعث ضعف عملکرد سه سیما شده است؛ انتخاب فروغی به عنوان مدیریت این شبکه بوده چرا که انتخاب او یک انتخاب غیر رسانه‌ای بوده است و اتفاقاتی که در این شبکه رخ داده را نمی‌توان در حوزه رسانه تحلیل کرد.

جوادزاده با اشاره به عملکرد ضعیف فروغی در این شبکه عنوان کرد: فروغی قبل از حضور در شبکه سه سیما مدیریت قابلی در حوزه رسانه نداشته و از آنجایی که در کار رسانه که یک کار تخصصی است، مدیران باید نردبانی پله‌ها ترقی را طی کنند یعنی باید از مدیریت‌های جزء شروع کرده و بعد به رده‌های ارشد سازمان برسند اما متاسفانه در شبکه سه شاهد چنین چیزی نبودیم در نتیجه وضعیت این شبکه به وضعیت اسفناکی تبدیل شد.

وی تاکید کرد: مدیریت شبکه سه کار بسیار دشواری است چرا که این شبکه آورده بسیار بالایی داشته و با کیفیت و مقبولیت بالایی نیز همراه بوده است و مدیری که سکان این شبکه را به دست می‌گیرد باید همواره چیزی به آن اضافه کند، اما فروغی در زمان مدیریت خود نه تنها چیزی به این شبکه اضافه نکرد بلکه از اندوخته‌های این شبکه هم خرج کرد و با هزینه‌های بسیار گزاف و سرسام‌آور برنامه‌هایی تولید کرد که کیفیتشان در حد برنامه‌های مدرسه‌ای بود و انتظار می‌رفت که شبکه‌های نوپا و کم بضاعت چنین برنامه‌هایی بسازند. به طور کل، مدیریت شبکه سه نتوانست به آن حجم از بودجه، محبوبیت و اعتباری که در اختیارش بود، چیزی بیفزاید.

جوادزاده اذعان کرد: استانداردهای شبکه سه در چند سال اخیر با اُفت بسیاری همراه بوده است تا جایی که حتی نتوانسته برنامه‌هایی تولید کند که استانداردهای از پیش تعیین‌شده خود را حفظ کند.

ضعف برنامه‌های شبکه سه ناشی از عملکرد مدیریتی

محمد امامی کورنده کارشناس رسانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: هر شبکه‌ای قبل از آغاز فعالیت خود دارای یک اساسنامه بوده و یک سری برنامه‌های از پیش تعیین‌شده دارد که باید طبق آن پیش برود  حال اینکه شبکه سه از بدو تاسیس به برنامه‌های ورزشی و سپس به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا کرد و اکنون با گذشت بیش از دو دهه به چه سمت و سویی پیش می‌رود به سیاست‌های مدیران، موسسان و افرادی که طی هر دوره به‌عنوان مدیر و مسئول آن شبکه فعالیت دارند برمی‌گردد.

وی افزود: طی دهه‌ها و سال‌های گذشته شبکه سه چند مدیر عوض کرده است و هر کدام اقدامات خاص خودشان را داشتند اما در این بین، یکی از مدیران اقداماتی را انجام داد که نسبت به سایرین بیشتر در معرض دید قرار گرفت که مهم‌ترین آنها حذف برنامه نود از این شبکه بوده است، برنامه‌ای که بیش از دو دهه هر هفته از شبکه سه سیما پخش می‌شد.

وی با اشاره به کیفیت سریال‌هایی که از شبکه سه پخش می‌شود، گفت: سازمان صدا و سیما به دلیل کمبود بودجه، بیشتر به تکرار برنامه‌ها و تامین سریال‌ها از آرشیو گرایش دارد و اگر هم برنامه‌ای تولید می‌شود بخش بزرگی از آن به صورت مشارکتی است و زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد به این معناست که یک سری افراد از بیرون از فضای رسانه هزینه تولید آن برنامه را پرداخت کرده‌اند که این می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب برای یک رسانه ملی به شمار رود، آسیبی که جبران آن غیر ممکن است.

امامی اذعان کرد: بزرگ‌ترین نقطه ضعف یک رسانه این است که برای تولید و پخش برنامه‌های عمومی خود که هدفش افکارسازی و افکارسنجی اذهان عمومی و آگاهی‌رسانی به مردم است دچار مشکل شده و از مسیر اصلی‌اش منحرف شود.

لزوم بازتاب دغدغه‌های جوانان

همچنین، شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: به عنوان شخصی که حجم بیشتری از کارهایش را برای شبکه سه انجام داده می‌توانم بگویم که شبکه سه در واقع به شبکه ورزش تبدیل شده است و ما در تلویزیون دو شبکه ورزش داریم که یکی از آنها شبکه است و هر دوی این دو شبکه‌ها صرفا فوتبال پخش می‌کند.

بازیگر سریال خط قرمز ادامه داد: پر ببیننده‌ترین برنامه شبکه سه، فوتبال شده است و می‌توان عنوان کرد که این شبکه با آنچه در گذشته بود بسیار فاصله گرفته است.

عبدلی گفت: زمانی مردم آنتن‌ تلویزیون خود را بر اساس شبکه سه تنظیم می‌کردند یعنی آنتن خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که تلویزیون شبکه سه را خوب نشان دهد و در کنارش سایر شبکه‌ها نیز دیده می‌شد، اما حالا دیگر این گونه نیست.

وی تاکید کرد: شبکه سه شبکه جوان است پس مسئولین باید به این سمت حرکت کنند که سریال‌های بیشتری برای جوانان تولید کنند و دغدغه‌های جوانان را بازتاب دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =