۵ مرداد در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۵ مرداد برابر با ۲۷ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۵ مرداد برابر با ۲۷ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۴ مرداد در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها:

۱۶۰۶ - شاه عباس شهر گنجه را از عثمانی ها پس گرفت

لشکریان شاه عباس که برای اخراج عوامل عثمانی (ترکیه) از چند منطقه در قفقاز ایران وارد این منطقه شده بودند در این روز در سال ۱۶۰۶ میلادی که در آن تاریخ مصادف با ماه محرم بود شهر گنجه (زادگاه گنجوی شاعر معروف) را که اینک در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است پس گرفتند. در جنگی که روی داد بیش از دو هزار و پانصد تن از عساکر عثمانی کشته شدند. شاه عباس سپس محمد پاشا فرماندار منصوب از سوی عثمانی در گنجه را که به اسارت گرفته شده بود به زندان مازندران فرستاد. اندکی بعد، شماخی نیز با جنگ پس گرفته شد که عثمانی در این نبرد هم سه هزار کشته تلفات داد و تا آن سوی «قارص» عقب نشست. به مناسبت آزاد شدن گنجه، در همان روز این شعر ساخته شد: (در محرم گنجه از عباس شد). عثمانی ها قبلا با استفاده از منازعات داخلی شاهزادگان صفوی به قفقاز ایران تعرض کرده بودند.

تصویر شاه عباس یکم با کلاهی که خود طرح آن را به کلاهدوز داده بود

در عملیات قفقاز بود که فرماندهان توپخانه ایران متوجه شدند که گلوله های توپ باید عینا مطابق کالیبر (اندازه لوله توپ) باشد و گرنه احتمال انفجار توپ می رود و از همان زمان مقرر شد که توپ و گلوله های مربوط باید در یک کارخانه ریخته شده باشند.

پس از اخراج عثمانی ها از قفقاز جنوبی، شاه عباس از شهر تفلیس (گرجستان) که از متعلقات ایران بود دیدار کرد؛ دستور ترمیم خرابی های وارده به شهر ایروان (ارمنستان) را صادر کرد، و سپس عازم پایتخت خود شد.

۱۷۷۹ - اختراع دوچرخه در آلمان

دوچرخه در آلمان و در چنین روزی از سال ۱۷۷۹ میلادی اختراع شد.

در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۱۷۷۹م "دوچرخه" توسط یکی از اهالی مانهایم آلمان ساخته شد. این دوچرخه از جنس چوب و فاقد رکاب و زنجیر بود و تنها با فشار پا و دویدن شخصی که بر روی آن قرار داشت به حرکت درمی‏آمد. بعدها یعنی در سال ۱۸۳۹م دوچرخه رکاب‏دار توسط مک‏میلان آهنگر هلندی ساخته شد و سرانجام به سال ۱۸۸۸م دوچرخه‏ای با چرخ‏های مساوی و دارای تایر ساخته شد.

دوچرخه یک وسیله نقلیه پدالی است که با نیروی انسان حرکت می‌کند. دوچرخه دارای دو چرخ متصل به یک شاسی است که یک چرخ در جلو و یک چرخ در عقب قرار دارد. بنا بر ضابطه اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری زین دوچرخه باید در سطحی بالاتر از پدال‌ها قرار گرفته باشد.

۱۷۹۳ - اعدام ماکسیمیلیان روبْسْپیر یکی از رهبران انقلاب کبیر فرانسه

ماکسیمیلیان روبْسْپیر، یکی از رهبران انقلاب کبیر فرانسه، در سال ۱۷۵۷م در این کشور به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات خود، به وکالت پرداخت. وی در جوانی وارد فعالیت‏های سیاسی شد و با ورود به مجلس طبقات عمومی فرانسه، مخالفت رسمی خود را با مفاسد لویی شانزدهم، پادشاه این کشور ابراز داشت. روبسپیر در همین اوان، حزب ژاکوِبْن را بنیاد نهاد و با ایراد نطق‏های مهیج و بیانات آتشین، مردم محروم و طبقه زحمتکش فرانسه را علیه دستگاه ظالمانه دربار تحریک کرد. هنگامی که لویی شانزدهم از طرف انقلابیون توقیف شده بود، روبسپیر با نفوذ خود توانست نمایندگان مجلس را مجبور کند تا لویی را محکوم به مرگ کنند. پس از اعدام لویی شانزدهم، روبسپیر اختیاردار فرانسه شد و راه‏اندازی کمیته نجات ملی و با تشکیل دادگاهای انقلابی برای اعدام‏های دسته جمعی، دوره ترور یا وحشت را در فرانسه به راه انداخت.

این دوره یک ساله هنگامی آغاز شد که به دستور مجلسِ کنوانسیون که اداره امور فرانسه را پس از پیروزی انقلاب بر عهده داشت، دادگاهی برای مبارزه با مخالفین حکومت داخلیِ انقلاب فرانسه تشکیل شد. اما روبسپیر که قصد داشت قدرت را به طور کامل در این کشور در دست گیرد، با سوء استفاده از این موقعیت، بسیاری از مخالفانِ خود را به تیغ گیوتین سپرد. در دوره وحشت بیش از ۱۷ هزار نفر، بدون محاکمه کشته شدند که در بین آن‏ها اشخاصی هم‏چون آنتوان لاوازیه شیمی‏دان، آندره شنْیِه شاعر معروف فرانسه و حتی دانتون، هم‏رزم و دوست نزدیک روبسپیر نیز وجود داشتند. به همین دلیل، این دوره باعث نارضایتی مردم فرانسه و مخدوش شدنِ چهره انقلاب این کشور گردید. سرانجام، در نتیجه خشونت و بی‏رحمی روبسپیر نسبت به مخالفان و بسیاری از همکاران و همفکران سابق خود، نقشه‏ای برای از میان برداشتن این رهبر تندرو چیده شد و پس از آنکه او را در ۲۷ ژوئیه ۱۷۹۴م دستگیر کردند، بی‏درنگ به تیغ گیوتین سپردند. با مرگ روبسپیر، مردم در ۲۸ ژوئیه آن سال، پایان دوره حکومت ترور را جشن گرفتند.

۱۸۳۹ - آغاز جنگ اول تریاک

جنگ انگلستان و چین معروف به جنگ اول تریاک از روزی چون امروز در جولای سال ۱۸۳۹ و در پی افکندن صندوقهای حاوی تریاک محصول هند از سوی چینی ها به دریا آغاز شد. انگلیسی ها با صدور تریاک هند به چین، چینی ها را معتاد و خشم برخی بزرگان این کشور را برانگیخته بودند. این جنگ به شکست چین که تجهیزات نظامی مدرن نداشت انجامید. انگلیسی ها نه تنها در هند، بلکه در افغانستان و ایران باعث توسعه کشت خشخاش شدند.

۱۸۹۴ - جنگ تمام عیار ژاپن با چین

جنگ تمام عیار ژاپن با چین از ۲۷ جولای سال ۱۸۹۴ آغاز شد. دو روز پیش از آن (۲۵ جولای) ژاپنی ها با گلوله باران کردن یک کشتی توپدار چینی جرقه این جنگ را زده بودند. این جنگ، به شکست چین و افتادن تایوان، منچوری شرقی و شبه جزیره کره به دست ژاپنی ها انجامید و ژاپن از آن پس همانند سایر قدرت های وقت به مداخله در امور چین پرداخت. ژاپن در دهه چهارم قرن بیستم نیز به چین تجاوز نظامی کرد و در شهرهای چین دست به قتل فجیع صدها هزار چینی زد، موضوعی که مردم معمولی چین آن را فراموش نکرده اند.

شبه جزیره کره از ۲۵ جولای سال ۱۹۰۷ به تصرف ژاپن درآمد و این سلطه تا پایان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵) ادامه داشت. مسئله کره که ریشه در همان زمان دارد هنوز حل نشده و این سرزمین وحدت خودرا که وعده داده شده بود به دست نیاورده است.

۱۹۰۰ - قیام خونین «مشت زن ها» در چین

۲۷ جولای سال ۱۹۰۰، سیصد هزار چینی میهندوست که عنوان «مشت زنان ـ افراد بدون تفنگ» بر خود نهاده بودند در شهر پکن دست به محاصره سفارتخانه های کشورهای بزرگ و محل سکونت خارجیان و چینی های مسیحی شده زدند و بسیاری را به گروگان گرفتند. این کار چند هفته پیش از آن از شهر Tienstin آغاز شده بود. چینیان از این که میهن آنان همچون گوشت قربانی میان قدرتهای وقت قسمت می شد و از حاکمیت ملی تنها نامی باقی مانده بود خشمگین شده بودند و تحمل آنان از آن وضعیت پایان یافته بود.

قدرت های بزرگ وقت ـ انگلستان، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و ژاپن برای سرکوب مشت زنان نیرو فرستادند و با وجود اخطاریه (اسمی و ظاهری) امپراتور چین به نیروهای خارجی که مداخله نکنند، این نیروها به قلع و قمع وطندوستان چینی دست زدند، و بسیاری از آنان را پس از دستگیر کردن گردن زدند (عکس زیر) و ....

این رویداد در کتب درسی کودکان چینی آمده است. با وجود این، رفتار مقامات دو کشور با یکدیگر دوستانه است.

۱۹۰۹ - « اورویل رایت » یکی از دو برادری که سازنده نخستین هواپیما بودند در این روز موفق شد یک ساعت و ۱۲ دقیقه در آسمان پرواز کند که قبلا سابقه نداشت.

۱۹۲۱ - کشف ماده انسولین

انسولین ،هورمونی است که از لوزالمعده مهره داران ترشُّح می‏شود و به خون می‏ریزد. این پروتئین بر مقدار قند خون نظارت داشته و مقدارش را ثابت نگاه می‏دارد. بالا رفتن مقدار قند خون، عامل محرک ترشح انسولین است. در واقع انسولین، هورمونی است که ذخیره و سوخت و ساز مواد قندی بدن را تنظیم می‏نماید. کمبود این هورمون در بدن، موجب بروز بیماری دیابت می‏شود. انسولین برای نخستین بار در ۲۷ ژوئیه ۱۹۲۱م به وسیله فردریک بانتینگ محقق کانادایی و همکارش چارلز بِست کشف گردید و به همین دلیل موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی ۱۹۲۳ شد.

۱۹۵۲ - پس از برکناری فاروق از سلطنت مصر ، در این روز پسر شیرخوار او را رسما به سلطنت برداشتند!

۱۹۸۰ - محمدرضا شاه پهلوی درگذشت

۲۷ جولای ۱۹۸۰ (در آن سال مصادف با پنجم امُرداد ۱۳۵۹) محمدرضا پهلوی، شاه برکنارشده ایران از بیماری سرطان در بیمارستان ارتش مصر درگذشت و در مسجد الرفاعی شهر قاهره مدفون شد. وی که ۲۶ اکتبر سال ۱۹۱۹ (چهارم آبان۱۲۹۹) به دنیا آمده بود ۶۰ سال عمر و ۳۷ سال پادشاهی کرد.

شاه از ۱۶ ژانویه سال ۱۹۷۹ (۲۶ دی ۱۳۵۷) که ایران را ترک کرده بود با در به دری بی سابقه ای رو به رو بود. کشورهای دیگر حتی دوستان سابقش از جمله پادشاه سابق اردن از پذیرفتن او اکراه داشتند. باهاما و مکزیک اورا موقتا پذیرفته بودند و پاناما به اصرار دولت آمریکا. تازه در آنجا در سایه ترس از ربوده شدن و یا استرداد به ایران جهت محاکمه به سر می بُرد. دولت آمریکا که اورا برای انجام عمل جراحی به خاک خود پذیرفته بود با تظاهرات و تصرف سفارتخانه اش در تهران رو به رو شده بود. تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن کارکنان آن، در زمان خود به صورت یک مسئله بزرگ و پیچیده درآمده بود و جمهوری اسلامی رهایی گروگانهارا مشروط به تحویل و استرداد شاه کرده بود و مهدی بازرگان برای حل مسئله از شاه خواسته بود که داوطلبانه به تهران بازگردد و اطمینان داده بود که اعدام نخواهد شد که شاه به پیام او پاسخ نداده بود.

اگر تاریخ سلطنت ۳۷ ساله پهلوی دوم را مرور کنیم آن را همراه با ضعف ها و اشتباههای متعدد می بینیم که بزرگترین آنها فراهم نکردن زمینه تمرین و اجرای دمکراسی در ایران بود که از عوامل ثبات اوضاع یک کشور و پیشرفت همگانی اتباع آن شناخته شده است. [در یک دمکراسی، به ندرت کودتا و انقلاب سراسری - مشابه انقلاب فرانسه و روسیه دیده شده است]. شاه سابق، جز در دوره دو سال و پنج ماهه حکومت دکتر مصدق که در این دوره در حاشیه قرارداشت، عملا مانع از پیدایش احزاب واقعی و آموزش و تمرین دمکراسی در ایران شده بود و روزنامه ها در دست و انحصار افرادی معیّن بودند و با این دو عمل، کشور از ظهور شخصیتهای سیاسی بزرگ و تولید دولتمردان شایسته محروم و سرانجام، خود قربانی این اشتباهاتش شده بود. اشتباهات او در یک سال آخر سلطنتش متعدّد بود و بیماری سرطان و ترس از مردن و ... اورا ازتفکر منطقی و انجام برخی از مسئولیت هایش بازداشته بود.

از رفتار شاه در سال انقلاب چنین استنباط شده است که تداوم اعتراضات و تظاهرات، وی را دچار شکست روحیه، افسردگی و انفعال کرده بود زیرا که انتظار نداشت مردم برضد او بپاخیزند. شاه تصور می کرد که مردم ـ مردمی که برغم افزایش درآمد نفت، از بازنشستگی عمومی و تعدیل توزیع درآمد برخوردار نبودند، امنیت شغلی نداشتند و ... ـ دوستدار بدون چون و چرای او هستند و به وی پشت نخواهند کرد. شاه در طول ۳۷ سال سلطنت موفق نشده بود روانشناسی ایرانیان را درک کند. او انتظار نداشت که ملت به خیابانها بریزد و خواستار برکناری اش شود و متحدین خارجی اش سکوت کنند و یا موافق «تغییر» شوند. این وضعیت اورا افسرده و درنتیجه دچار انفعال و بی رغبتی کرده بود. داروهای مصرفی (بیماری سرطان) نیز مزید بر علت شده و توان تصمیمگیری و کارآیی اورا عمیقا کاهش داده بود. مشاوران او در اواخر سلطنت و ماههای آخر انقلاب معدود و عمدتا نزدیکانش بودند که در صداقت و میزان تدبیرشان تردید بود. این مشاوران تنها دو جمله برزبان داشتند: «نگران نباشید، اوضاع آرام خواهدشد». شاه در ماههای نخست انقلاب به فریاد مردم که خواستار انحلال ساواک و دوره وقت پارلمان، آزادی تشکیل احزاب با هر ایدئولوژی و انتشار نشریه، شورایی کردن رادیو ـ تلویزیون دولتی و انجام انتخابات آزاد بودند گوش نکرد. انتخابات آزاد، می توانست اعتراض را از خیابان به تالار پارلمان منتقل کند. شاه در آن ماهها به اندرزهای مقامات پیشین و سیاستمداران ملی گرا نیز توجه نکرد و راه خودش را رفت. یکی از این توصیه ها تفویض اختیارات به پسرش بود. با اینکه از آگاهان نظر خواسته بود و این نظرات جمع آوری شد به آنها اعتنا نکرد.

از بررسی کارنامه پهلوی دوم چنین بر می آید که از همان دهه ۱۳۲۰ و مخصوصا در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ درانتصاب مدیران ارشد دقت لازم بعمل نمی آورد و تازه اجازه آزادی عمل کافی به مدیران تراز اول دولتی نمی داد. پس از درگذشت تدریجی چند مشاور نزدیکش، امکان کنترل کارهارا بمانند گذشته نداشت. با اینکه، دولت لندن دیگر یک ابرقدرت نبود، شاه همچنان و همانند دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ از این دولت در بیم و هراس بود. ساواک او قادر نبود و یا اینکه می ترسید فعالیت های غیر دیپلماتیک سفارتخانه ها در تهران را تعقیب و زیرنظر ذره بین داشته باشد. چند دولت دیگر در تهران مامور اطلاعاتی داشتند و کار خودرا می کردند. نفت و افزایش بهای آن از سال ۱۹۷۳ باعث شده بود که دوستان آمریکایی اش را عملا ازدست بدهد زیرا که اصرار بر بالا بودن بهای آن داشت، و همین اصرار سبب شد که دولت واشنگتن متوجه دولت سعودی شود مخصوصا که شاه تهدید کرده بود که در سال ۱۹۷۹ قرارداد نفت به اراده او تنظیم خواهد شد. بالا رفتن بهای نفت ولخرجی هارا بالا برده بود و ایران از اواخر سال ۱۳۵۵ دچار تورم روزافزون شده بود و توده ها از این وضعیت ناراضی بودند. اصرار شاه بود که دلارهای حاصل از فروش نفت از هفت توان تجاوز نکند که باعث انتقال ثروت با همان دلارهای نفتی از کشور شد و .... نزدیک شدن محدود شاه به مسکو در دهه ۱۹۷۰ و حل مسائل با دولت بغداد و رهاساختن کُردهای عراقی که مورد حمایت آمریکا و اسرائیل بودند سران غرب را مجبور به تجدید نظر در سیاست خود نسبت به شخص شاه کرده بود. تحولات افغانستان در سال انقلاب و افتادن حکومت این کشور به دست کمونیست ها مشاوران دولت کارتر را به فکر قراردادن اسلامیست ها در برابر کمونیسیم انداخته بود. کثرت دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا و تشکیل اتحادیه و تماس با مقامات کشورهای محل تحصیل و بدگویی از شاه و اشغال سفارتخانه ها ایران نظر این دولتها را تا حدی زیاد تغییر داده بود. حزب دمکرات آمریکا از زمان جان اف. کندی با شاه میانه خوبی نداشت زیرا که وی با مجبورکردن علی امینی به کناره گیری مانع انجام توصیه های اصلاحگرانه «کندی» شده بود که امینی در حال پیاده کردن آنها بود. اسناد محرمانه دهه ۱۹۷۰ (آخرین دهه سلطنت شاه) نشان می دهد که غرب و بویژه آمریکا از تصمیم احتمالی شاه به اتمی کردن ایران که از دهه ۱۹۵۰ دارای رآکتور آموزشی شده بود نگران شده بود.

نگاهی کوتاه به رویدادهای دوران سلطنت محمدرضا شاه، وی را مردی دو دل، مردد، و در برخی از موارد در قبال بعضی دولتها تا حدی ترسو نشان می دهد و در ۲۵ سال آخر، از سانسور و سرکوب روشنفکران حکایت دارد. به ساواک به قدری آزادی عمل داده شده بود که اعضای آن برپایه منافع شخصی خود حتی برای وزیران کابینه پرونده سازی می کردند و گزارش دروغ و بی اساس می دادند و افراد دلسوز را از خدمت به وطن باز می داشتند، دلزده و نا امید می کردند. این گزارش های عمدتا مغرضانه بود که پس از انقلاب سند محاکمات، اعدام ها ـ مجازاتها، اخراج ها و محرومیت ها قرار گرفت و هنوز پس از گذشت دهها سال از انقلاب به این گزارش ها استناد می شود و چون ماهیت محرمانه دارند، افراد نمی توانند به آنها دستیابی داشته باشند و از دادگاه ردّ آنها را بخواهند و اعاده حیثیت کنند و در نتیجه نمی توانند برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و موفقیت به دست آورند و لذا هدر می روند. این پرونده سازی ها عمدتا به این دلیل بود که افراد ساواک از صلاحیت لازم و به ویژه ملاحظات اخلاقی برخورد نبودند و استخدام آنان ضابطه دقیق و پیش شرط لازم نداشت. بررسی وضعیت دوران سلطنت محمدرضا شاه و تحلیل تاریخی آن برای سیاسیون و دولتمردان بسیار پندآموز می تواند باشد.

پهلوی دوم در شهریور ۱۳۲۰ در شرایطی به سلطنت رسیده بود که متفقین ایران را اشغال نظامی و دولت انگلستان پدر اورا تبعید و در اختیار گرفته بود و صحبت از تغییر نظام حکومتی بود. این ترس از قدرت بیگانه تا اواخر دهه ۱۹۴۰ شاه سابق را ترک نگفت. اصلاح شتابزده قانون اساسی در پی رویداد ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به تدریج پای اورابه استبداد کشانید. از رقابت دو ابر قدرت وقت به سود وطن استفاده نکرد. از دو اشتباه پدرش که عدم تغییر الفبای کتابت، و پایان ندادن به نفوذ چندین خانواده مشخص بود عبرت نگرفت و به استفاده از مُهره های معیّن ادامه داد.

پس از بالا رفتن درآمد ایران از نفت از سال ۱۹۷۳، از این پول بهره برداری مفید نشد، به خواست بیگانه فروش ارز به بهای ارزان را آزاد گذارد و به دلیل داشتن دستیاران نامطمئن نتوانست استقلال عمل ایران را در داخل بلوک مربوط (غرب) حفظ کند و روی حرفهایش بایستد و یکی از دلایل آن، نبودن احزاب سیاسی آزاد و رسانه های مستقل بود که حقایق را بگویند و .... انعطاف شاه سابق در قبال مسئله بحرین و تغییر ۱۸۰ درجه ای ناگهانی او در قبال این مسئله ضعف وی را در برابر نفوذ دیگران در سیاست ریزی ایران نشان داد و ....

در دوران سلطنت پهلوی دوم کارهای مثبت متعدد نیز انجام گرفت ازجمله رایگان و یکنواخت شدن آموزش و پرورش در همه سطوح، احترام جهانی به گذرنامه ایران، عدم علاقه ایرانیان به مهاجرت از کشور و نبود اشتیاق به این کار، مقدمات صنعتی شدن، نظم و نسق اداری و ....

۱۳۸۵ - اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت ‏اللَّه طالقانی

روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌‏اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خمینی)ره(، چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به ایشان سپردند و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‏ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامی برعهده آیت‏اللَّه طالقانی که زبان گویایی برای بازگویی حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطیری بود. جمعیت انبوه و میلیونی که از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابان‏های اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تکبیرگویان، حمایت خویش را از رهبری امام خمینی (ره) و نهضت الهی ایشان اعلام داشتند.

با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهک‏های مغرور و منافق که برای فریفتن مردم و برای واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف کشیدن انقلاب، دست به تبلیغات بسیار عظیم و خطرناک و حساب شده زده بودند، ناگهان با یک معجزه بزرگ الهی و اسلامی روبرو شدند و نقشه‏های خود را نقش برآب دیدند. اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه‏های حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثی ساخت و حیله و تزویر آنان را در هم شکست. شیاطین و منافقین در همه جا راه یافتند اما در صفوف به هم پیوسته نماز رسوخ پیدا نکردند. سرانجام از همین صفوف نماز جمعه بود که مشت‏های گره کرده به سوی منافقان و احزاب و گروهک‏های مغرور و مستکبر و از خدا بی‏خبر نشانه رفت و آنان را متواری و نابود ساخت. نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب، همواره محلی برای هوشیاری و آگاهی‏بخشی به مردم و نیز مکانی برای تزکیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندی بوده و هست.

کد خبر: 1148794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =