اعتراض به انتخابات اتحادیه‌های دانشگاهی چه فرآیندی دارد؟

اتحادیه‌های دانشگاهی اگر به روند برگزاری انتخابات معترض هستند، یک هفته فرصت دارند تا شکایت خود را به هیئت نظارت مرکزی ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان» شامل تعدادی از دفاتر تشکل‌های اسلامی دانشجویان یا دفاتر تشکل‌های اسلامی اعضای هیئت علمی است. این اتحادیه‌ها در چارچوب آیین نامه «اجرایی فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها» که در چهارصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 6 آذر 78 به تصویب رسیده است، فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونگی رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های دانشجویی/دانشجویان امکان دفاع دارند؟

بر اساس قوانین مندرج در این آیین‌نامه، اتحادیه‌های دانشگاهی باید در سال یکبار انتخابات برگزار کرده و دبیر و اعضای شورای مرکزی را انتخاب و معرفی کنند. البته این نکته حائز اهمیت است که این انتخابات باید پس از برگزاری انتخابات تمامی دفاتر عضو اتحادیه باشد که اصولا زمان آن در تابستان و در نشست پایان دوره است.

نظارت بر انتخابات اتحادیه‌های دانشگاهی 

تایید یا رد صلاحیت کاندیداها، تایید سلامت و امنیت روند برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن از جمله موضوعات و چالش‍‌هایی است که هر سال و در زمان برگزاری انتخابات توسط دانشجویان مطرح می‌شود. براساس قوانین موجود هیئت نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشگاهی و معاون فرهنگی دانشگاه، مسئول بررسی و نظارت بر موضوعات مرتبط با انتخابات هستند. همچنین دبیرخانه هیئت نظارت مرکزی موظف است بر اساس اعلام تاریخ و محل انتخابات توسط اتحادیه بدون دخالت در امور اجرائی انتخابات از طریق نماینده هیئت، بر انتخابات نظارت کند.

اتحادیه‌های دانشگاهی باید زمان دقیق انتخابات را حداقل دو هفته قبل از برگزاری انتخابات به هیئت نظارت دانشگاه اعلام کرده و نیز نماینده خود را برای همکاری با نماینده ناظر این هیئت معرفی کند.

دانشجویان باید هرگونه شکایتی را مبنی بر تقلب یا عدم نظارت صحیح بر انتخابات را حداکثر یک هفته بعد از برگزاری انتخابات، به هیئت نظارت ارائه کنند. بنابراین این هیئت به شکایاتی که پس از این مهلت، مطرح شوند، رسیدگی نخواهد کرد.

گفتنی است، در صورتی که انتخابات مورد تأیید هیئت نظارت قرار نگیرد اتحادیه باید به برگزاری کلی یا جزئی مجدد انتخابات خواهد بود. 

نظارت بر عملکرد مالی اتحادیه‌های دانشگاهی

معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس آیین نامه «اجرایی فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها»، بودجه‌ای را به تشکل‌های دانشجویی اختصاص می‌دهد، تا بتوانند فعالیت داشته باشند؛ اما هزینه‌کرد این بودجه باید شفاف باشد و دانشجویان نحوه مصرف این مبلغ را به هیئت نظارت دانشگاه توضیح دهند. بنابراین اتحادیه‌های دانشگاهی هر سال باید گزارش ترازنامه مالی اتحادیه را به مجمع عمومی ارائه و جهت اطلاع به دبیرخانه هیئت نظارت مرکزی اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =