روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود

بعد از تحریم‌های جدی آمریکا علیه شرکت‌ها و پروژه‌های مشترک فضایی روسیه و با وجود مشارکت عظیم این کشور در ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی، این کشور اعلام کرد که تا دو سال دیگر، به همکاری خود در این ایستگاه فضایی پایان خواهد داد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پس از حمله ارتش روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه صنعت هوافضا و برنامه فضایی روسیه اتخاذ خواهد کرد و به پروژه‌های فضایی مشترک با این کشور به زودی پایان خواهد داد. این در حالی است که روسیه یکی از پنج کشوری بود که در سال 1998 در پرتاب ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدار زمین مشارکت داشت و بیل شپرد آمریکایی، سرگئی کریکالف و یوری گیدزنکو روسی نخستین فضانوردانی بودند که در اکتبر ۲۰۰۰ به این ایستگاه فضایی اعزام شدند. این ماموریت سرآغاز سال‌ها همکاری مشترک سازمان‌های فضایی آمریکا و روسیه بود که فصل تازه‌ای از اکتشافات فضایی را رقم زد.

با وجودی که ناسا، آژانس فضایی آمریکا، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مستثنی از تحریم پروژه‌های فضایی مشترک با روسیه دانست و حتی در اسفند سال گذشته اعلام کرد که هیچ تغییری در نحوه همکاری آمریکا و روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ نخواهد داد، رئیس تازه منصوب شده آژانس فضایی فدرال روسیه، روز گذشته اعلام کرد که این کشور پس از پایان تعهدات فعلی‌اش در این پروژه در پایان سال ۲۰۲۴ از ادامه همکاری در ایستگاه بین‌المللی فضایی دست خواهد کشید.

وی در گفتگویی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: البته ما به تمام تعهدات خود در قبال شرکای خود عمل خواهیم کرد، اما تصمیم برای ترک این ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ قطعی است. ما فکر می‌کنیم که تا این زمان، روسیه پروژه ساخت ایستگاه مداری خود را شروع خواهد کرد.

تکلیف فضانوردان روسی چه می‌شود؟

هنوز خیلی زود است که در مورد وضعیت فضانوردان روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از سال ۲۰۱۴ نظر بدهیم. با این حال، کیل لیندگرن، فضانورد آمریکایی در یک کنفرانس خبری گفت که این خبر تغییری در عملیات روی سفینه ایجاد نکرده است.

وی افزود: این خبر خیلی جدید است... ما هنوز به طور رسمی خبری نشنیده‌ایم. البته همانطور که می‌دانید ما برای انجام این ماموریت سال‌ها آموزش دیده‌ایم و برای به پایان رساندن آن به کل خدمه نیاز داریم.

کد خبر: 1148909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =