امکان بازخرید و بازنشستگی پیش از 25 سال خدمت برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شد

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: تقاضای بازنشستگی پیش از موعد ۳۰ سال خدمت تمام کارکنان و اعضای هیئت علمی، برای کارکنان تا سقف ۶۰ روز و برای اعضای هیئت علمی تا سقف ۴۵ روز مبنای محاسبات بازخریدی این عزیزان خواهد بود که بعد از انجام به سازمان مرکزی دانشگاه برای بررسی و تایید نهایی ارسال می‌شود.

رسول یاری معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری دانشگاه گفت: بخش عمده افزایش هزینه‌های دانشگاه مربوط به افزایش میزان حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان و اعضای هیئت علمی است. بخش دیگری نیز مربوط به هزینه‌های جاری و روزمره است که به علت بالا رفتن تورم در کشور باعث شده تا بعضی واحدها، مشکلاتی را در بحث درآمدها و هزینه‌ها داشته باشند؛ از طرفی امکان افزایش شهریه دانشجویان بیش از سقف تعین شده مجاز نیست و نمی‌توان از این راه افزایش هزینه‌ها را جبران کرد.

این عضو هیئت علمی در خصوص میزان افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی در سال آینده افزود: در کل برای کارکنان دانشگاه به صورت متوسط بین ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش حقوق، بر اساس ملاک‌ها و شاخصه‌های مشخص شده از طرف سازمان مرکزی، خواهیم داشت و میزان ۱۰ درصد افزایش حقوق نیز برای اعضای هیئت علمی لحاظ خواهد شد.

وی در مورد افزایش شهریه‌ها نیز گفت: بر اساس بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان غربی و تمام واحدهای دانشگاه آزاد در سطح کشور، بر اساس منطقه و مقدار محرومیت رتبه بدی شده است. رشته‌های دانشگاهی نیز بر حسب تقاضای داوطلبین و دانشجویان، رتبه بندی شده‌اند و برای جذب دانشجوی بیشتر معمولاً شهریه رشته‌های کم متقاضی پایین تر در نظر گرفته شده است. اختیار تعیین شهریه به شوراهای استانی واگذار شده و میزان شهریه رشته‌ها نهایتاً توسط این شوراها، با در نظر گفتن شاخصه‌های اعلام شده، مصوب می‌شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با تاکید بر کاهش متقاضی برخی رشته‌های تحصیلی گفت:  در حال حاضر رشته‌هایی مانند مشاوره، مدیریت، کشاورزی و برخی دیگر از رشته‌ها به شدت با کاهش تعداد متقاضی روبرو هستند و در حال بررسی امکان جایگزینی این رشته‌ها با رشته‌های دیگر هستیم. تمرکز دانشگاه در حال حاضر بیشتر بر روی رشته‌های مرتبط با صنعت و یا رشته‌های جدید مهارتی برای جایگزینی با رشته‌های کم طرفدار است.

یاری ضمن اشاره به حقوق معوق و پرداخت نشده برخی واحدهای دانشگاهی افزود: برخی از واحدها حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی خود را به روز پرداخت کردند اما برخی از واحدهای بزرگتر که تعداد نیروی بیشتری را در اختیار دارند، با مشکل در پرداخت حقوق مواجه‌اند و مقداری معوقی پرداخت نشده دارند. بنا داریم تا بر اساس دستورالعمل سازمان، با استفاده از فروش و یا تبدیل به احسن املاک مازاد و همچنین ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای، تامین مالی برای پرداخت حقوق معوق صورت گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده درآمدهای دانشگاه در استان، در حدود ۹۷ درصد، از طریق شهریه تامین می‌شود و درآمدهای غیر شهریه‌ای درصد زیادی را شامل نمی‌شود. برای درآمدهای غیر شهریه‌ای برنامه ریزی کرده‌ایم تا برخی از طرح‌های سرمایه گذاری که از قبل روی آن‌ها فکر شده، پس از تعطیلات اجرایی کرده و در طول یک سال به طور کامل عملیاتی شوند و پس از مدتی نیز به مرحله سود دهی برسند؛ برخی از این موارد مربوط به حوزه خرید، فروش و یا تبدیل به احسن املاک واحد، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای ارگان‌ها و ادارات مختلف، برگزاری آزمون‌های مختلف و همچنین فعال سازی سراهای نوآوری و مراکز دانش بنیان است.

این استاد دانشگاه در مورد شرایط تامین بودجه واحدهای دانشگاهی این استان گفت: متاسفانه اکثر واحدهای استان، در حدود ۹۰ درصد، در حال حاضر زیان ده هستند و چون در چند سال گذشته یا افزایش شهریه نداشتیم و یا افزایش‌ها متناسب با تورم موجود در اقتصاد کشور نبوده، به مشکل جدی تامین مالی برخورده اند و تلاش داریم با افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای این شرایط را بهبود ببخشیم. تغییر کاربری و یا تعطیلی واحدهای باید در نهایت از طریق سازمان مرکزی اعلام شود؛ اما در مراحل اول افزایش و تقویت درآمدهای غیر شهریه‌ای مد نظر است، سپس تجمیع واحدهای زیاد ده، تغییر کاربری و آخرین راهکار نیز تعطیلی واحدهای زیان ده است اما فکر نمیکنیم بحث تعطیلی برای هیچ واحدی صورت گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی به مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: مطالبات دانشگاه، اکثراً ناشی از شهریه است که بیشترین میزان آن مربوط به دانشجویان تحت پوشش و حمایت بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیسی است. بیشترین میزان مطالبات مربوط به بنیاد شهید است که به صورت تجمیعی از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در حال پیگیری برای وصول مطالبات است.

یاری در خصوص شرایط بازخرید کارکنان دانشگاه پیش از موعد تصریح کرد: تقاضای بازنشتگی پیش از موعد ۳۰ سال خدمت تمام کارکنان و اعضای هیئت علمی، برای کارکنان تا سقف ۶۰ روز و برای اعضای هیئت علمی تا سقف ۴۵ روز مبنای محاسبات بازخریدی این عزیزان خواهد بود که بعد از انجام به سازمان مرکزی دانشگاه برای بررسی و تایید نهایی ارسال می‌شود. همکاران بالای ۲۵ سال خدمت امکان بازخریدی پیش از موعد را نداشته و درخواست آن‌ها تایید نمی‌شود. تامین مالی این موضوع، بیشتر با فروش املاک مازاد و با تایید سازمان مرکزی و طی روال قانونی صورت می‌پذیرد.

وی شرایط دریافت وام توسط کارکنان دانشگاه را تشریح کرد و گفت: همکاران در واحد ارومیه می‌توانند وام‌های درخواستی خود را از صندوق پس انداز کارکنان که از قبل ایجاد شده، طبق بخشنامه اخذ کنند. وام‌های خاص دیگر در خصوص مانند واهای ضروری و تعمیرات با توجه به نقدینگی پرداخت می‌شود؛ البته دیگر واحدهای استان به دلیل زیان ده بودن، در پرداخت وام‌های درخواستی کارکنان دچار مشکل هستند و میزان پرداختی آن‌ها محدود است. وام‌های صندوق پس انداز کارکنان با توجه به مانده سرمایه همکار و تا ۱۳۰ درصد امکان دریافت وام را دارند که حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۲۰ میلیون تومان است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با در خصوص وضعیت تامین مسکن برای کارکنان دانشگاه افزود: تعاونی مسکن در دو الی سه واحد دانشگاهی استان از قبل وجود داشته و در دیگر واحدها نیز در حال تاسیس است که احتمالاً تا یکی دو ماه آینده این موضوع نهایی شود تا در ادامه امکان فراهم زمین و یا ساختمان برای کارکنان و همکاران ایجاد شود. تعاونی مصرف در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود ندارد اما در تلاشیم تا هر از گاهی اقلام سهمیه‌ای را از طریق اداره جهاد، اداره بازرگانی و دیگر مجموعه‌ها تامین کنیم و در اختیار کارکنان قرار دهیم.

کد خبر: 1148958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =