آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از اعتراض به نبود یارانه غذا برای ترم تابستان تا دستور رئیس جمهور برای بررسی بازگرداندن مراکز علمی کاربری تعطیل شده

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی از اعتراض دانشجویان به نبود یارانه غذا برای ترم تابستان، فراهم شدن امکان تاسیس موسسه آموزشی غیرانتفاعی برای استادان و فارغ‌التحصیلان و دستور رئیس جمهور برای بررسی بازگرداندن برخی مراکز علمی کاربردی تعطیل شده همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در نخستین هفته مرداد ماه ۱۴۰۱، روزهای پراعتراضی را گذراند، از یک سو دانشجویان دانشگاه شریف به اختصاص نیافتن یارانه به غذای ترم تابستان اعتراض کردند و از سوی دیگر، شوراهای صنفی پزشکی به وضعیت کارورزان پزشکی معترض شده و خواستار پیگیری وزیر بهداشت شدند.

دانشجویان خواستار یارانه غذا برای ترم تابستان شدند/ رئیس صندوق رفاه: ترم تابستان، رسمی نیست

عده‌ای از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شنبه یکم مردادماه در تجمعی به نبود یارانه برای غذای دانشجویی ترم تابستان اعتراض کرده و خواستار اختصاص یارانه به غذای تابستانی بودند.

شورای صنفی دانشجویی دانشگاه اعلام کرد؛ بعد از آنکه مسئولان دانشگاه به درخواست شورای صنفی مبنی بر تخصیص یارانه به غذای تابستان توجهی نکرده و نامه‌ شورای صنفی که قریب به هزار امضا داشت را نیز بدون پاسخی رسمی رها کردند، شورای صنفی تنها راه حل را تشکیل تجمعی در کنار دفتر ریاست دانشگاه دیده است.

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این تقاضای دانشجویان، تصریح کرد که برگزاری ترم تابستان تصمیمی از سوی دانشگاه‌هاست و رسمی نیست. به همین دلیل، برنامه‌ریزی‌ای برای ترم تابستان از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد که بخواهد به آن پول تغذیه نیز اختصاص دهد. یارانه غذا برای ۹ ماه و از اول مهر تا ۱۵ تیر هر سال را شامل می‌شود که ۱۵ روز سال نو را نیز به علت تعطیلات از آن کم می‌کنند.

اعتراض ۲۱ شورای صنفی پزشکی به وضعیت کارورزان پزشکی

اعضای ۲۱ شورای صنفی دانشکده های پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، خواستار رسیدگی به وضعیت کارورزان پزشکی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: نظر به اعتراضات اخیر و قابل توجه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از دانشگاه تهران، ایران، شهید بهشتی، زنجان، کاشان، شهرکرد و ... در مورد شرایط و وضعیت ناامیدکننده آنها در قوانین و مطالبات ثمر نیافته گذشته از جمله مسائل آموزشی و رفاهی، بیش از پیش توجه و اقدام عاجل وزیر بهداشت را طلب می‌کند.

دستور رئیس جمهور برای بازگرداندن برخی مراکز علمی کاربردی تعطیل شده

این هفته با انتشار دو خبر در مورد بازگشایی پروژه‌های متوقف شده در دولت قبل بود. برای مثال، حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از دستور پیگیری رئیس جمهوری بازگرداندن برخی مراکز تعطیل شده این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد که این دانشگاه در سال‌های گذشته به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، به طوری که ۳۱۰ مرکز دولتی این دانشگاه که دارای تجهیزات بالایی بودند، تعطیل شدند.

فراهم شدن امکان تاسیس موسسه آموزشی غیرانتفاعی

اخیرا دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد متقاضیان تاسیس موسسه آموزش عالی جهت می‌توانند درخواست خود را به این وزارتخانه اعلام کنند. صدور این اطلاعیه با واکنش علی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی همراه شد. وی به صدور این اطلاعیه اعتراض کرده و تصریح کرد که من معتقدم بیش از نیمی از موسسات موجود هم مازاد بر نیاز هستند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصریح کرد که ارائه مجوز تاسیس موسسه آموزش عالی چند سال پیش متوقف بوده است و وزارتخانه برای صدور این اطلاعیه مشورتی با اتحادیه انجام نداده است.

وزارت بهداشت تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور برای گروه علوم پزشکی را محدود کرد

وزارت بهداشت شرایط تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته‌های اولویت‌دار را اعلام کرد. بر این اساس، متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان تنها می‌توانند جهت سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای مقاطع و رشته‌هایی که اعلام شده است اقدام کنند.

در اطلاعیه مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت خطاب به متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان آمده است که مطابق تبصره ذیل ماده ۶ قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب مجلس شورای اسلامی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۵ «کسانیکه برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه‌ های معتبر مورد تایید در خارج از کشور در رشته‌ های مورد نیاز کشور احتیاج به مدارک تحصیلی داشته باشند، با سپردن تضمین کافی مبنی بر انجام خدمات قانونی پس از فراغت از تحصیل، مدارک تحصیلی و گواهی موقت طبابت دریافت خواهند داشت»

انتهای پیام/

کد خبر: 1148980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =