شکل‌گیری زنجیره کاملی از تحصیل، مهارت‌آموزی و اشتغال با تاسیس مدارس مهارتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: دانشجو در مدارس مهارتی پس از آموزش رها نمی‌شود و سعی کرده‌ایم زنجیره کاملی از تحصیل، مهارت‌آموزی و اشتغال را برای آن‌ها شکل دهیم.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آژاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون گسترش مهارت‌آموی در این دانشگاه اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های شروع هر حرکتی زمان‌بر است. به‌نظرم توسعه آموزش‌های مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی با سرعت خوبی پیش می‌رود که اخذ مجوز رشته‌های جدید و تاسیس مدارس مهارتی از مصادیق آن است. تنوع بالایی در رشته‌های مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و بخشنامه اخیر دانشگاه در رابطه با تحصیل همزمان در دو رشته، امکان کسب مهارت در دوره کاردانی را برای دانشجویان کارشناسی فراهم می‌کند.

وی افزود: فرآیند تغییر سرفصل‌ها در کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری بخاطر بعضی سخت‌گیری‌های وزارت علوم با کندی پیش می‌رود؛ مثلا همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان سال‌ها بر روی نگارش و تهیه سرفصل‌های درسی مهندسی تولیدات گلخانه‌ای وقت گذاشتند و در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هم مورد تایید واقع شد، اما در وزارت علوم با آن موافقت نشد و نتوانستیم آن را به رشته‌های خود اضافه کنیم درحالی که امروز کشور به شدت نیازمند فارغ التحصیلان این رشته و محصولات گلخانه‌ای است.

به گفته نجفی، دانشگاه آزاد اسلامی به سمت نیازمحوری می‌رود؛ اجرای طرح پویش نمونه مهم آن است که نیاز کشور به فارغ التحصیل انواع رشته‌های فنی و مهندسی را رفع می‌کند و جذب دانشجو در دانشگاه را مسئله‌محور می‌کند. اجرای درست طرح پویش می‌تواند عدم تناسب میزان فارغ التحصیلان و نیاز بازار را از بین ببرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: امروز کاهش داوطلبین تحصیل در رشته‌های مهندسی و فقدان نیروی متخصص خطری تهدیدکننده و بحران‌ساز برای کشوری است که می‌خواهد با رشد صنعتی، استقلال اقتصادی داشته باشد؛ لذا باید برای دانشجویان این رشته‌ها انگیزه ایجاد کرد. برخلاف آن‌چه مشاوران تحصیلی به اشتباه به دواطلبین می‌گویند، بزودی ظرفیت اشتغال عظیمی در حوزه صنعت به وجود خواهد آمد و نیاز شدیدی به مهندس پیدا می‌شود که کار او را باارزش و گران‌قیمت خواهد کرد. 

او ادامه داد: در بعضی رشته‌ها تعداد دانشجویان بیش از ظرفیت و تقاضای صنایع است و در برخی دیگر مانند کامپیوتر، دانشجو کم‌تر از نیاز صنعت است. این عدم تناسب به دلیل همان مشاوره‌های نادرست تحصیلی است که به توازن بازار و دانشگاه دقت ندارند.

پیام نجفی عنوان کرد: دانشجویان رشته‌های علوم انسانی مانند علوم تربیتی، روانشناسی و حسابداری نیز از ظرفیت طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به خوبی استفاده می‌کنند. رشته شیمی تا کمی پیش داوطلب زیادی در واحد اصفهان نداشت اما مدتی است که با اجرای طرح پویش، علاوه بر افزایش محسوس تعداد دانشجویان این رشته، رقابت علمی خوبی نیز در آن ایجاد شده است. امیداوریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمار شرکت‌کنندگان در طرح پویش را به ۱۰ درصد جامعه دانشجویی خود برسانیم.

وی در رابطه با آخرین وضعیت مدارس مهارتی دانشگاه آزاد در استان اصفهان گفت: مدارس مهارتی متنوع دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در زمینه‌های مختلفی فعال شده‌اند اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز به عنوان قطب گردشگری در نظر گرفته شده است؛ آموزش‌ها را به این سمت برده‌ایم و دوره‌های کوتاه حرفه‌ای را در این رابطه برگزار کرده‌ایم. تعدادی خیّر و سرمایه‌گذار نیز جذب شده و همکاری‌هایی را با ما در این حوزه داشته‌اند. همچنین در مشارکتی که با کانون وکلا و نظام مهندسی کشاورزی آغاز کرده‌ایم، آموزش‌های مهارتی حقوقی و گیاهان داروئی را راه اندازی کرده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پایان تاکید کرد: دانشجو در این مدارس پس از آموزش رها نمی‌شود و سعی کرده‌ایم زنجیره کاملی از تحصیل، مهارت‌آموزی و اشتغال را برای آن‌ها شکل دهیم؛ مثلا تعدادی از این افراد در شرکت دانش‌بنیان واحد لنجان مشغول به کار شده‌اند. همچنین امکان اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی استان را در مدارس سما به وجود آورده‌ایم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =