دانشگاه آزاد اسلامی 5 چرخش تحولی را در دستور کار قرار دارد

بیستمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به ریاست معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیستمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به ریاست فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

جهان بین در ابتدای این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با شش میلیون فارغ التحصیل و یک میلیون و دویست هزار دانشجوی شاغل به تحصیل، نقشی اساسی در آموزش عالی دارد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری و طبق اساسنامه دانشگاه یک مجموعه غیرخصوصی است و هیچ بودجه دولتی ندارد و فلسفه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هر استان - که اعضای آن از افراد تاثیرگذار استان هستند - این است که هر عضو در حد توان و مسئولیت خود به این مولود انقلاب کمک کند. در کنکور سال گذشته بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان انتخاب رشته نکرده اند. نرخ بیکاری استان اردبیل بیانگر این است که تحصیلکرده ها آمار بیکاری بیشتری دارند.

جهان بین با انتقاد از مدل حکمرانی در آموزش عالی، گفت: طبق نظرسنجی انجام شده از دانشجویان، اولویت اصلی آنها پیدا کردن شغل مناسب است و این در حالی است که در آموزش عالی هدف عمده تربیت تخصصی است و به ابعاد مهارتی توجه شایانی نمی شود. دانشگاه باید با جامعه  همسو باشد و نباید جامعه به سمتی و دانشگاه به سمت دیگر برود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر ابعاد تخصصی، نیازمند تربیت مهارتی و  اجتماعی هم هستیم و همچنین دانش تولیدشده در دانشگاه باید به عنوان علم نافع، گره از مسائل  باز کند. البته لازمه این امر برداشته شدن دیوار دانشگاه و جامعه و درک مسائل است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیده که ادامه وضعیت کنونی شدنی نیست، افزود: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی طبق سند تحول و تعالی خود ۵ چرخش تحولی را در دستورکار قرار داده است: چرخش اول چرخش از آموزش حافظه محور به یادگیری عمیق، کاربردی و بستر ساز اشتغال است و شعار دانشگاه به جای «رویایت را آزاد انتخاب کن» این است که ما دانشی به تو می آموزیم که بسترساز اشتغال است. تحول دوم چرخش از عرضه محوری مقاله گرا به سمت حل مسئله است. بر این اساس سامانه پایش راه اندازی شده و تلاش می شودپایان نامه ها و رساله ها در چارچوب برنامه های علمی تدوین شده، به حل مسائل منطقه‌ای و ملی بپردازند. با این فعالیت ها به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی به یک سازمان پژوهشی تبدیل شود.

جهان بین ادامه داد: چرخش سوم چرخش از اقتصاد شهریه محور به اقتصاد مولد است. دانشگاه آزاد اسلامی متمول است اما سرمایه اش راکد است و عمده درآمد بر پایه شهریه طراحی شده بود. لذا در این چرخش به دنبال این هستیم که این سرمایه های راکد را با نگاه دانش بنیان به سرمایه های مولد تبدیل کنیم و وابستگی به شهریه را کاهش دهیم. چرخش چهارم چرخش تحول آفرین از رشد کمی واحدها به واحدهای ماموریت محور است. بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی، کشور را از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و...به تعدادی ناحیه تقسیم و ماموریت هایی را برای حل مسائل این مناطق به واحدهای دانشگاهی خود محول کرده و آموزش ها و پژوهش های خود را نیز به این سمت سوق خواهد داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به چرخش تحول آفرین پنجم اشاره کرد و گفت: چرخش پنجم بحث فرهنگی است. دانشگاه آزاد اسلامی صرفاً به دنبال آموزش نیست و معتقد است تربیت در بطن آموزش اتفاق می افتد. نگاه ما این است که باید تعلیم و تربیت ممزوج شوند.

وی با تاکید بر تاثیر کمک‌ اعضای هیات امنا برای عملی شدن سند تحول، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای عملی شدن سند تحول خود به این نکته توجه دارد که زیست بوم هر استان با استان دیگر متفاوت است. لذا همراهی اعضای هیات امنای استان در اجرای این سند باعث کمک به حل مشکلات منطقه نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149036

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =