بودجه دانشگاه‌های انگلستان چگونه تامین می‌شود؟

دانشگاه‌های انگلستان وابستگی بسیار کمی به بودجه‌های دولتی دارند، به طوری که ۵۰ درصد بودجه دانشگاه‌های انگلستان از طریق شهریه‌های دانشجویی و تنها ۱۴ درصد از سوی دولت تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انگلستان دومین مقصد دانشجویان بین‌المللی در جهان است. کیفیت بالای آموزش عالی و حمایت‌های مالی از دانشجویان مهم‌ترین دلایل جذب این دانشجویان به شمار می‌رود. در نتیجه، آشنایی با آموزش عالی این کشور می‌تواند به ارائه الگویی موفق برای کشور ما کمک کند. ایسکانیوز در این گزارش به بررسی ساختار آموزش، بودجه و نحوه نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی انگلستان می‌پردازد.

دپارتمان آموزش در انگلستان، نهادی دولتی است که مسئولیت ارائه خدمات آموزشی، تعیین خط‌مشی‌های ملی و برنامه‌ریزی جهت‌گیری نظام آموزشی را برعهده دارد. محدوده فعالیت این سازمان از آموزش کودکان آغاز شده و تا سیاست‌های آموزش عالی و کارآموزی ادامه دارد. هدف اصلی دپارتمان این است که مطمئن شود که فرصت‌های آموزشی برای همه افراد جامعه بدون توجه به شرایط خانوادگی برابر است.

موسسه‌های آموزش عالی انگلستان، خودمختار و خودحکمران بوده و قانون نقشی در تعیین ساختار برنامه‌های تحصیلی آن‌ها ندارد. با وجود این که موسسات در طراحی و ارائه‌ دوره‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی آزاد هستند؛ معمولا برنامه‌های خود را در یک چارچوب مشخص شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تنظیم می‌کنند. البته در سال ۲۰۱۷ مقررات جدید تحت عنوان «قانون آموزش عالی و تحقیقات» به تصویب رسید که بر اساس آن چارچوب تنظیم‌گری جدیدی برای آموزش عالی انگلستان تدوین شد. 

تامین 50 درصد بودجه دانشگاه‌های انگلستان از طریق شهریه

موسسات آموزش عالی انگلیس معمولا بودجه خود را از منابع دولتی و خصوصی تامین می‌کنند. همچنین از سال ۲۰۱۲ بخش عمده بودجه دانشگاه‌های این کشور از طریق شهریه تامین می‌شود. جدول زیر جزئیات تامین بودجه موسسات آموزشی در انگلیس را نشان می‌دهد: 

نوع بودجه نسبت از کل بودجه
شهریه‌ها و قراردادهای آموزشی ۴۹.۷ درصد
کمک‌های مالی هیئت بودجه‌ریزی ۱۴.۳ درصد
قراردادها و کمک‌های مالی پژوهشی ۱۶ درصد
درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری ۰.۷ درصد
موقوفات ۱.۶ درصد
سایر درآمدها ۱۷ درصد

از آنجایی که موسسات آموزش عالی در انگستان خودمختار و خودراهبر هستند، مسئولیت کیفیت مدرک صادر شده از سوی دانشگاه و رعایت استانداردهای علمی با خود موسسه است. با این حال موسسات به دو صورت درونی و بیرونی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند

انتهای پیام/

کد خبر: 1149119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =