آخرین تحولات اوکراین| گوشزد لاوروف به بلینکن درباره نقش آمریکا در طولانی شدن مناقشه

در پی مذاکرات تلفنی روز جمعه وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا درباره روند اوضاع پیرامون اوکراین، توافقنامه غلات و تبادل احتمالی زندانیان بین دو کشور ، سخنگوی کرملین اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای برای مذاکرات تلفنی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفتگوی تلفنی روز جمعه خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که پمپاژ اوکراین با انواع تسلیحات نظامی آمریکا و ناتو، تنها باعث طولانی‌تر شدن درگیری نظامی و افزایش قربانیان آن خواهد شد.

در وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس درباره محتوای مذاکرات لاوروف و بلینکن گفته شد: «وزیر امور خارجه این واقعیت را مورد توجه همتای آمریکایی خود قرار داد که پمپاژ مداوم نیروهای مسلح اوکراین با سلاح‌های آمریکایی و ناتو که به طور گسترده علیه مردم غیرنظامی در منطقه دونباس استفاده می‌شود، تنها عذاب مقامات کی‌یف را طولانی می‌کند، درگیری‌ها ادامه خواهد یافت و قربانیان آن چند برابر خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

سازمان‌ملل: هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ روسیه و اوکراین وجود ندارد

طبق این اطلاعات، روسای دستگاه دیپلماتیک دو کشور فهرست گسترده‌ای از موضوعات مورد علاقه دو طرف، از جمله توافقنامه صادرات غلات، روند اوضاع پیرامون اوکراین و تبادل احتمالی زندانیان بین روسیه و آمریکا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. این مذاکرات به ابتکارعمل طرف آمریکایی انجام شده است.

لاوروف به بلینکن یادآور شد که وضعیت تامین غذا در جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا پیچیده شده است.  به گفته وی، واشنگتن هنوز به وعده‌های خود مبنی بر ارائه معافیت‌های مناسب [تحریمی] برای عرضه مواد غذایی از روسیه به بازارهای جهانی عمل نکرده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین آنتونی بلینکن را در جریان جزئیات توافقنامه‌های غذایی در استانبول در خصوص حمل غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه و لغو محدودیت‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی و کود از روسیه قرار داد.

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی همچنین پیشنهاد کرد که دو طرف به جریان متعارف «دیپلماسی ساکت» در خصوص موضوع تبادل زندانیان بین دو کشور بازگردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه بعد از مذاکرات مفصل وزرای خارجه روسیه و آمریکا یادآور شد که هیچ برنامه‌ای برای مذاکرات تلفنی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن - روسای جمهوری فدراسیون روسیه و ایالات متحده  وجود ندارد. وی در عین حال یادآور شد که هیچ پیشرفتی در مواضع کشورهای غربی و تمایل آن برای دادن امتیازی برای حل و فصل بحران اوکراین دیده نمی‌شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و هفتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

نماینده روسیه در شورای امنیت: آزادی سرزمین دونباس، فقط موضوع زمان است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم  روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه در نشست ویژه شورای امنیت درباره اوکراین اعلام کرد که روسیه موفق شده تا در انجام وظایف تعیین شده در اجرای عملیات نظامی ویژه پیشرفت قابل توجهی داشته باشد و آزاد سازی کامل منطقه دونباس فقط موضوع زمان است.

به گفته وی، عملیات آزادی سازی شهرها در منطقه دونتسک همچنان ادامه دارد. در مجموع، 255 منطقه مسکونی آزاد شده‌اند و زمان زیادی تا بازگشت کل منطقه تحت کنترل مردم ساکن آن باقی نمانده است.

پولیانسکی در نشست دیشب شورای امنیت همچنین یادآور شد که گلوله باران روز جمعه روستای یلنوفکا در سرزمین دونتسک توسط نیروهای مسلح اوکراین که طی آن بیش از 50 زندانی اوکراینی کشته شدند، فقط روند تسلیم شدن سربازان اوکراینی را افزایش خواهد داد و نشان دهنده تلاش مقامات کی‌یف برای انتقام از نیروهایی است که از اجرای دستورات آنها سرپیچی می‌کنند.

ین دیپلمات روس اعلام کرد که ساکنان مناطق خرسون و زاپاروژیه برای دریافت گذرنامه روسیه صف می‌کشند، علیرغم اینکه مقامات اوکراینی آنها را با حملات تروریستی و پیگرد کیفری می‌ترسانند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه گزارش داد که هدف قرار یک  مرکز بازداشت موقت نظامیان اوکراینی در روستای یلنوفکا (Yelenovka) در منطقه دونتسک توسط نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARS  آمریکایی انجام شد. طبق این اطلاعات در نتیجه این حمله، 47 نفر از سربازان به اسارت گرفته شده کشته و 75 زندانی دیگر زخمی شدند. هشت نفر از نیروهای مردمی دونتسک نیز دچار جراحات با شدت متفاوت شدند.

پنتاگون: حمله ارتش اوکراین به محل نگهداری اسرا در یلنوفکا غیرعمدی بود

پنتاگون معتقد است که کیف نمی خواست به بازداشتگاه پیش از محاکمه در یلنووکا حمله کند. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در خصوص حمله روز جمعه نیروهای مسلح اوکراینی به روستای یلنوفکا، جایی که اسرای اوکراینی از جمله نیروهای گروه آزوف در یک بازداشتگاه موقت نگهداری می‌شدند، اظهار نظر کرد.

این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده گفت: «اگر این حمله از طرف اوکراینی بوده، به شما اطمینان می‌دهم که آنها نمی‌خواستند این کار را انجام دهند و این اتفاق عمدی نبوده است».

وی یادآور شد که اطلاعات درباره حمله به محل نگهداری اسرای اوکراینی را تنها از طریق رسانه‌ها شنیده و وزارت دفاع آمریکا هنوز اطلاعات کاملی در این زمینه ندارد. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه در این حمله ارتش اوکراین، 47 نفر از سربازان به اسارت گرفته شده اوکراین کشته و 75 زندانی دیگر زخمی شدند.

تلاش آمریکا و ژاپن برای هماهنگی اقدامات مشترک علیه روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار روز جمعه خود با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن تاکید کرد که واشنگتن متعهد به اتخاذ تدابیر جدید و مشترکی علیه روسیه با همراهی مقامات توکیو است. این موضوع این در بیانیه کتبی ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا بیان شده است.

بر اساس این سند، بلینکن و هایاشی در واشنگتن، پایتخت آمریکا با یکدیگر ملاقات کردند.  وزیر امور خارجه در ارتباط با ادامه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین، بار دیگر بر «حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و تعهد به ادامه همکاری نزدیک با ژاپن برای پاسخگویی به تجاوز روسیه» تأکید کرد.

واکنش روسیه به انتقاد ژاپن از رزمایش نظامی روسیه در کوریل

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، انتقاد مقامات توکیو از اجرای مانورهای نظامی روسیه در نزدیکی جزایر کوریل را "نامناسب" خواند. وی گفت: «با کنار گذاشتن تلاش برای «اعتراض» نامناسب دیگری در ارتباط با فعالیت‌های ما در خاک خود، با حیرت شنیدیم که ژاپن "خواستار حذف" کوریل جنوبی از منطقه تمرین‌های نظامی روسیه شده است.»

زاخارووا تاکید کرد که جزایر کوریل جنوبی "بخشی جدایی ناپذیر از خاک فدراسیون روسیه" است و در تعلق آن به روسیه تردیدی وجود ندارد.

پیش از این، دولت ژاپن روز جمعه از  روسیه خواست که از انجام مانورهای نظامی در منطقه جزایر کوریل جنوبی خودداری کند. توکیو اعلام کرد که این گونه اقدامات روسیه با مواضع دولت ژاپن در تضاد است.

آمریکا تاکنون بیش از صد هزار پناهنده اوکراینی را پذیرفته است

وزارت امنیت داخلی آمریکا بامداد امروز، شنبه اعلام کرد که ایالات متحده در طول پنج ماه گذشته و از ماه مارس تاکنون، بیش از 100 هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است.

طبق این اطلاعات، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده متعهد شده که شرایط پناهندگی را برای این افراد فراهم کند. برنامه در نظر گرفته شده از سوی دولت آمریکا، به اوکراینی‌ها اجازه می دهد تا در صورت حضور در خاک ایالات متحده حمایت مالی دیافت کرده و همچنین با رعایت برخی شرایط دیگر تا دو سال در ایالات متحده بمانند.

کاخ سفید از راه اندازی برنامه مذکور در ماه آوریل (بهار امسال) خبر داده بود.

ابراز تعجب مسکو از ادعای مداخله ادعایی روسیه در سیاست داخلی ایتالیا

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه از انتشار برخی گزارشات در رسانه‌های ایتالیایی مبنی بر دخالت روسیه در روند سیاست داخلی این کشور ابراز تعجب کرد.

زاخارووا شب گذشته، جمعه، در واکنش به انتشار اطلاعاتی درباره اینکه گویا نمایندگان سفارت روسیه در رم با برخی احزاب سیاسی ایتالیایی "به منظور تضعیف کار کابینه ماریو دراگی" در تماس بودند، تاکید کرد: «روسیه ایتالیا را به عنوان "یک کشور مستقل و قدرتمند که سیاست داخلی و خارجی مستقلی را دنبال می‌کند" می داند که به حق، جایگاهی منحصر به فرد در تاریخ جهان دارد و تأثیر مثبتی بر روند اوضاع بین المللی دارد و مسکو هرگز در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و نخواهد کرد.»

رئیس دومای روسیه: آمریکا همچنان در تلاش است تا بر جهان سلطه داشته باشد

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه ابراز عقیده کرد که اکثر کشورها دیگر نمی‌خواهند جهان تک قطبی باشد، این انتخاب اکثریت است. ولی ایالات متحده همچنان سعی دارد تا سلطه خود را حفظ کند و از کشورهای دیگر را استثمار کند.

والودین یادآور شد: "اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه ما توسط 80 درصد کشورهای جهان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه، سیاست تحریم‌های آمریکا بر کوبا، کره شمالی، ایران، ترکیه و چین هیچ تاثیری نگذاشته و بی اثر بودن خود را ثابت کرده است."

این مقام بلندپایه پارلمانی روسیه در تفسیر قطعنامه مصوبه سنای آمریکا که در آن خواستار به رسمیت شناختن روسیه به عنوان کشوری حامی تروریسم شده، گفت: «چه کسی این را می‌گوید! آمریکا؟ مسلماً آنها چنین حرفی می‌زنند. در حالیکه کل تاریخ ایالات متحده ثابت کرده که آنها دائما دزدی کرده، کشتار و ویرانی کرده، مردم دیگر کشورها را بمباران می‌کنند و علاوه بر این، تمام هنجارها و قوانین بین المللی را بدون هیچ عواقبی زیر پا می گذارند و مایلند تا این سیاست را ادامه دهند."

مقام دومای روسیه: اگر زلنسکی واقعاً به فکر اوکراین بود، وضعیت فعلی اتفاق نمی‌افتاد

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری کنونی اوکراین فردی مستقل نیست و اگر واقعاً به فکر کشور و مردمش بود، وضعیت فعلی اصلاً به وجود نمی‌آمد.  به عقیده وی، اکنون زلنسکی "نقش یک رئیس جمهور را بازی می‌کند، ولی تنها دستورات رسیده از آنسوی اقیانوس را اجرا کرده و با این کار، به کشور خود خیانت می‌کند.  

رئیس دومای روسیه تاکید کرد که هدف از عملیات نظامی ویژه "این است که اوکراین کشوری مستقل و مدافع منافع مردم آن باشد. او افزود که در این شکل، درگیری بین اوکراین و روسیه غیرممکن خواهد بود.

سفیر روسیه در لندن: امیدوارم شاهد گفتگوی تراس و پوتین باشم

آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که مایل است شاهد مذاکرات احتمالی بین لیز تراس، وزیر امور خارجه کنونی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشد. به گفته وی، این گفتگو بسیار جالب خواهد بود.

کلین توضیح داد: رئیس جمهور پوتین از هیچکس نمی ترسد، او یک سیاستمدار کاملاً با تجربه است و مسلماً با قاطعیت به ادعاهای خانم تراس پاسخ مناسب خواهد داد. من علاقه مند هستم که شاهد چنین مکالمه‌ای باشم.»

وی در عین حال یادآور شد که البته اگر تراس قصد نداشته باشد به استدلال‌های طرف روسی گوش فرا دهد، هیچ فایده‌ای برای چنین گفتگو وجود ندارد.

لیز تراس  پیش از این آمادگی خود برای دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه G20 در صورت انتخاب خود به سمت نخست وزیری را اعلام کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این سخن گفت که هنوز برنامه هیچ گونه دیدار دوجانبه‌ای در چارچوب اجلاس G20 در نظر گرفته نشده است.

اعمال تحریم جدید آمریکا علیه دو شهروند روس و چهار سازمان از روسیه

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرده است. طبق اطلاعات منتشره از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده، محدودیت‌های جدید مربوط به دو شهروند روس و چهار سازمان از فدراسیون روسیه است.

ایالات متحده بارها فهرست تحریم‌های ضدروسی خود را گسترش داده و اتباع روسی بیشتری را به آن اضافه کرده است. به این ترتیب، طرف آمریکایی در اواخر ماه ژوئن برای بیش از 500 مقام نظامی و دولتی روسیه محدودیت‌های روادیدی اعمال کرد و فهرست تحریم‌ها را به 57 شهروند روس اضافه کرد. علاوه بر این، بیش از 100 سازمان روسی نیز به این فهرست اضافه شده است.

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که واشنگتن قصد دارد تا پایان درگیری نظامی در اوکراین، به اعمال فشارهای بی سابقه بر مسکو ادامه دهد.

طرف روسی نیز اخیراً در واکنش به اقدامات ایالات متحده، 61 شهروند ایالات متحده را از جمله رهبران بلندپایه و مقامات وزارت خارجه به "فهرست توقف" وزارت امور خارجه اضافه کرده است.

بانک سوئیس حساب نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو را مسدود کرد

نمایندگی روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که یکی از بانک‌های سوئیس حساب شخصی گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در این سازمان را مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی حساب شخصی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در ژنو که از جمله برای پوشش هزینه‌های پزشکی وی استفاده می‌شد، بدون هیچ دلیل و بدون توجه به وضعیت دیپلماتیک وی و تنها به این دلیل که او روسی است، مسدود شده است.

این در حالی است که ایگنازیو کاسیس، رئیس جمهوری سوئیس، مخالف نظریه مسدود کردن دارایی های روسیه به ارزش 500 میلیون دلار است. وی یادآور شده بود که حق مالکیت یک حقوق اساسی برای هر انسانی است. کاسیس تاکید کرد که این تصمیم سابقه خطرناکی برای سوئیس ایجاد کرده و  مصادره پول کشورها نیاز به توجیه قانونی خاصی دارد.

پیش از این اعلام شده بود که میزان دارایی‌های مسدود شده روسیه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 13.8 میلیارد یورو رسیده است.

کد خبر: 1149153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =