محروم‌ماندن قشر مستضعف جامعه از خدمات روانشناسی به علت مشکلات مالی/ حضور حداقل یک روانشناس برای هر خانواده ضرورت دارد

رئیس خانه روانشانسان‌ استان قم بیان کرد: بسیاری از خانواده‌های کم‌بضاعت، به دلیل مشکلات اجتماعی و مالی، از آشنایی با فرهنگ و خدمات روانشناسی، محروم مانده‌اند. امروز خانواده‌ها به حضور حداقل یک روانشناس در خانه، به منظور بهبود روابط بین فردی نیازمندند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارتقای سلامت روان جامعه است. آمار مراجعین به مراکز و کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره در ایران، نسبت به جمعیت‌ کشور، بسیار کم است؛ بنابراین باید مقوله روانشناسی و مشاوره، با وجود پیشرفت‌های بسیار، حضور اساتید با تجربه، پرورش تعداد زیادی دانشجوی روانشناسی و نیاز فراوان مردم به آن، در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی، مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد تا هزینه‌ ارائه خدمات روانشناسی به مردم تا حد امکان کاهش یابد و در نهایت فرهنگ مراجعه به روانشناس در جامعه نهادینه‌ شود.

سید علیرضا طباطبایی، رئیس خانه روانشانسان‌ استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با هدف تشکیل‌ خانه روانشانسان‌ استان قم گفت: هدف از شکل‌گیری خانه‌ روانشناسان‌ استان قم، افزایش تعامل و هم‌بستگی روانشناسان و مشاوران با خانواده‌ها است. متاسفانه بسیاری از خانواده‌های کم ‌بضاعت، به دلیل مشکلات اجتماعی و مالی، از آشنایی با فرهنگ و خدمات روانشناسی، محروم مانده‌اند. از این رو، خانه‌ روانشناسان‌ با حمایت‌ از خانواده‌های مناطق محروم، به دنبال آشنا سازی این قشر با فرهنگ و خدمات روانشاسی و مشاوره است.

وی در تشریح فعالیت‌های حمایتی خانه‌ روانشناسان‌ از خانواده‌های بی‌بضاعت عنوان‌ کرد: در خانه‌ روانشناسان، خانواده‌های بی‌بضاعت، تحت حمایت‌های روانشناسی مددکاران خانوادگی و اجتماعی قرار خواهند گرفت. همچنین خانواده‌هایی که در ابتدای مسیر آشنایی با مشاوره قرار دارند و نیازمند آموزش‌های بیشتری در این زمینه هستند نیز امکان استفاده از خدمات‌ اجتماعی و خانوادگی مددکاران را خواهند داشت.

رئیس خانه روانشانسان‌ استان قم افزود: هدف از فعالیت‌ مددکاران اجتماعی و خانوادگی، احیای کانون گرم خانواده به وسیله ارائه آموزش و راهکارهایی کاربردی در این زمینه است. دیگر شعب و مراکز خانه‌ روانشناسان‌ در نقاط مختلف کشور نیز برای کمک ‌رسانی به خانواده‌ها مشغول به فعالیت‌ هستند.

وی با اشاره بر ضرورت گسترش روز افزون خدمات خانه روانشناسان به مردم در سراسر کشور اظهار کرد: تاکنون همکاری‌های خوبی با بهزیستی کشور و همچنین سازمان نظام روانشناسی و بهزیستی استان قم، به منظور ارتقای سطح سلامت روان جامعه و گسترش عادلانه خدمات روانشناسی به تمامی اقشار صورت گرفته است.

رئیس خانه روانشناسان استان قم ضمن‌ تاکید بر ضرورت گسترش همکاری خانه‌ روانشناسان‌ با دانشگاه‌های سطح استان قم خاطرنشان‌ کرد: بررسی سلامت روان دانشجویان رشته روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره در آینده به مراجعین، از اهمیت‌ به مراتب بالاتری برخوردار است. از این رو، نشست‌هایی به منظور ارتقای سطح علمی و روانی دانشجویان روانشناسی، با چند دانشگاه از جمله طلوع مهر، پیام نور، قم، مفید، تهران و آزاد تهران برگزار شده است. همچنین خانه روانشناسان برای ارتقای سطح علمی و سهولت‌ ورود دانشجویان رشته‌ روانشناسی به بازار کار، ویژه ‌برنامه‌هایی همچون برگزاری کارگاه‌ها در حضور اساتید مجرب همراه با کارورزی و کارآموزی، در نظر گرفته است.

سید علیرضا طباطبایی در پایان ضمن تاکید بر ضرورت حضور تعداد بیشتری روانشناس در سطح جامعه، یادآور شد: جامعه هیچگاه از حضور روانشناسان اشباع نخواهد شد؛ زیرا امروز خانواده‌ها به حضور حداقل یک روانشناس در خانه، به منظور بهبود روابط بین فردی نیازمندند.

خبرنگار: فاطمه ‌دده‌بیگی

پایان پیام/

کد خبر: 1149217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =