کلاس درس؛ رویای دست نیافتنی رویا

آرزویش از کودکی در مغزش ریشه دوانده بود. رویا از کودکی رویای کلاس درس می‌دید؛ خواب می‌دید که پای تخته ایستاده و با لبخند به دانش‌آموزانی خیره شده‌ که هنگام نوشتن «بابا آب داد» قند در دلشان آب می‌شود. اگر فقط ۶ ماه زودتر به دنیا می‌آمد؛ می‌توانست به رویایش رنگ حقیقت بپاشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انگار که دنیا روی سرش خراب شده بود. نتیجه سال‌ها تلاش، شب بیداری، زندگی وسط بیابان‌های جنوب کشور، درس خواندن وقت بیماری پسر نوزادش همه و همه داشت به باد هوا می‌رفت. دعا می‌کرد قدرت جادویی داشت و می‌توانست فقط ۶ ماه زودتر به دنیا بیاید؛ آن وقت به رویایش رنگ حقیقت می‌پاشید. آن‌وقت سرش را با غرور بالا می‌آورد و برای همه آن‍هایی که می‌گفتند «شوهرش رو آواره کرده» یا «طفلی مادرش، نوه‌اش را بزرگ می‌کنه» فعل خواستن را صرف می‌کرد؛ تا بدانند اگر بخواهند می‌شود.

آرزویش از کودکی در مغزش ریشه دوانده بود. رویا از کودکی رویای کلاس درس می‌دید؛ خواب می‌دید که پای تخته ایستاده و با لبخند به دانش‌آموزانی خیره شده‌ که هنگام نوشتن «بابا آب داد» قند در دلشان آب می‌شود؛ همان کودکانی که شعر خدای مهربان را حفظ کرده‌اند و از پروردگار می‌خواهند «به خانه‌هایشان صفا و به جانهایشان وفا بدهد» رویا برای دیدن این تصویر حاضر بود همه سختی‌ها را به جان بخرد؛ حتی پس از ازدواجش، وقتی که در کنکور تجربی سال ۹۸ رتبه ۲۰ هزار را کسب کرد ناامید نشد و تصمیم گرفت به رویایش جامعه عمل بپوشاند، به همین دلیل این بار کتاب‌های انسانی را به دست گرفت. حتی کودکش که در دی ماه ۹۹ به دنیا آمد اما دست از تلاش نکشید.

با دیدن رتبه ۸ هزار گل از گلش شکفت اما زمانی که فهمید برای شرکت در دانشگاه فرهنگیان مجاز نشده قید انتخاب رشته را زد و با تشویق همسرش تصمیم گرفت یک سال دیگر هم پشت کنکور بماند. مجبور شد برای اینکه همسرش را تنها ندارد، ساک صفر ببندد و به خانه‌ای ۴۰ متری برود که در وسط بیابانی در جنوب کشور قرار داشت؛ جایی که باید در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کردند مبادا اینکه آب تانکر تمام شود. جایی که دکتر ۱۰ روز اول ماه حضور داشت و رویا نمی‌دانست با بیماری همیشگی پسرش در باقی روزهای ماه چه کند. تمامی این شرایط باز هم حریف رویای رویا نشد. تصویر خودش پشت میز مصاحبه دانشگاه فرهنگیان به چشمانش قوت می‌داد تا سپیده صبح بیدار بماند.

بی‌خبر از شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان برای قبولی در این دانشگاه خواند و خواند و در سال ۱۴۰۰، رتبه ۲۳۰۰ کنکور انسانی را کسب کرد؛ فکر می‌کرد بالاخره روزگار روی خوشش را به او نشان داده؛ اما نمی‌دانست تنها افرادی می‌توانستند پشت میز مصاحبه بنشینند که ۲۴ سال سن داشته باشند.

ماجرا از آن قرار بود که تا کنکور سال ۹۸ سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال بود که در کنکور سراسری ۹۹ سن ورود اصلاح و به ۲۴ سال افزایش یافت. اما با انتشار دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۰ در اقدامی عجیب سن پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۲۲ سال اعلام شد. حدود ۲ هزار نفر از داوطلبان مثل رویا به خاطر فاصله سنی یکی دو روز یا حداکثر چند ماه، به خاطر این قانون باید معلمی را می‌بوسیدند و کنار می‌گذاشتند، اما باز هم نا امید نشدند. کمپین تشکیل دادند و از مسئولان خواستند سن دانشگاه فرهنگیان از کنکور ۱۴۰۱ به ۲۶ سال افزایش پیدا کند. 

شانس این داوطلبان با توجه به کنکور اولی یا دومی بودنشان و ظرفیت کم پذیرش دانشگاه فرهنگیان، کم بود. آن‌ها با توجه به کمبود معلم و افزایش سن پذیرش داوطلبان آزمون استخدامی ماده ۲۸ داوطلبان کنکور سراسری خواهان افزایش شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا سقف ۲۶ سال شدند. این داوطلبان بر این باورند که با افزایش شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان، فرصت رقابت برای افراد بسیاری ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه ملاک قبولی و پذیرش در این دانشگاه نمره عملی داوطلب است، پس افزایش شرایط سنی هم می‌تواند برای آن‌ها مفید واقع شود.

این داوطلبان چند روز مانده به آغاز انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱، از مسئولان می‌خواهند شرایط سنی کنکور ۱۴۰۲ را به ۲۶ سال افزایش دهند تا بتوانند از یک سال فرصت مطالعه خود نهایت استفاده را ببرند و  در لباس «معلم» به کشور خود خدمت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =