صادرات پزشک متخصص در دستور کار کشور باشد

نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که امروز علوم فنی مهندسی را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم می‌توانیم صادرات پزشک متخصص هم داشته باشیم.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به اینکه کشور اکنون با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه است و بسیاری از مردم برای دسترسی به متخصص مشکل دارند، اظهار کرد: اصلی‌ترین راهکار جبران کمبود متخصص در کشور افزایش ظرفیت تخصص است.

وی با تأکید براینکه وضعیت تخصص در کشور نسبت به بین‌الملل در حالت فوق‌العاده حاد است، تصریح کرد: متأسفانه کشور به سمت پیری می‌رود و تعداد افراد مسن تا سال ۱۴۲۰ با رشدی جدی به بیش از ۳ برابر تعداد کنونی می‌رسد. از سوی دیگر تا ۱۵ سال آینده حدوداً ۵۸ هزار پزشک در سن بازنشستگی و بالای ۶۵ سال قرار می‌گیرند و این یعنی در ۲۰ سال آینده به دلیل خروج بخش قابل توجه پزشکان از چرخه خدمت با بحران کمبود شدید پزشک روبرو خواهیم بود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی مهاجرت پزشکان را نیز از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: غفلت از تربیت متخصص در رشته‌های پزشکی در آینده کشور را با بحران مواجه می‌کند.

وی تأکید کرد: تربیت پزشکان بومی می‌تواند بخشی از این مسئله را ساماندهی کند و همچنین جلوی تمرکز گرایی پزشکان را بگیرد.

 ابوترابی افزود: اگر چاره اندیشی نکرده و استعدادهای رشته پزشکی را احصا نکنیم، اینها برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند که حتی به لحاظ امکانات تربیت پزشک نسبت به ایران در درجه چندم هستند. نباید اجازه دهیم استعدادهای کشور به دلیل محدودیت پذیرش در رشته های پزشکی و تخصصی سرنوشتشان تغییر کند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم تخصص را به شدت افزایش دهیم در غیر این صورت امکان دارد مجبور باشیم مانند قبل از انقلاب متخصصان هندی و پاکستانی از خارج کشور بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب جزو کشورهای پذیرنده توریست سلامت قرار گرفت، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم این ظرفیت از دست برود. در حال حاضر در ایران سرانه پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت ۷/۱۱ است. در حالی که بسیاری از کشورها این عدد بیش از ۲۰ است.

ابوترابی به توزیع نامناسب پزشک در کشور اشاره کرد و گفت: باید تمهید کنیم پزشکان در داخل کشور توزیع مناسب داشته باشند. گزارش‌ها نشان می‌دهد ۴۵ درصد پزشکان متخصص کشور در شهر تهران حضور دارند که دارای ۱۱ درصد جمعیت کشور است. سرانه متخصص در ۲۳ استان کشور کمتر از ۵ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت است که آماری فاجعه بار و در مناطق محروم است.

این وکیل مجلس شورای اسلامی چالش دیگر در این حوزه را خروج متخصصان از کشور عنوان و بیان کرد: این روزها برخی از بیکار بودن پزشکان صحبت می‌کنند که این معنا ندارد. ما الگوهای خوبی مانند کشور کوبا را داریم که یکی از صادراتش در حوزه پزشکی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون صادرات علوم فنی مهندسی به کشورهای دیگر دارد و اکنون می‌تواند صادرات پزشک متخصص هم داشته باشد. کوبا تجربه موفقی در این زمینه است. نمونه‌های دیگر در این زمینه پاکستان و هندوستان هستند که پزشکان متخصص آنها در دیگر کشورها درآمد کسب می‌کنند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: کوبا در حوزه خدمات سلامت در آمریکای جنوبی بسیار موفق عمل کرده و یکی از افتخارات بزرگ کوبا در بحث درمان و صادرات پزشک به سایر کشورهاست و ما هم می‌توانیم این تجربه را داشته باشیم.

کد خبر: 1149223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =