افزایش استرس داوطلبان با ارزشیابی تشریحی کنکور/ برگزاری امتحان نهایی برای ۳ مقطع تحصیلی چه چالش‌هایی دارد؟

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: تبدیل ارزشیابی تستی به ارزشیابی تشریحی در کنکور، منجر به افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اهمیت آموزش و پرورش در سازندگی آینده کشور غیرقابل انکار است. در نتیجه بررسی مشکلات و چالش‌های این حوزه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید مورد توجه مسئولان، سیاست گذاران و کارشناسان قرار گیرد.

طرح تغییرات کنکور ۱۴۰۲ پس از رفت و برگشت‌های بسیار بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به تصویب این شورا رسید. تغییراتی که موجی از نگرانی‌ها، انتقادات، حمایت‌ها و واکنش‌ها را در پی داشت. 

در این راستا، نشست «بررسی طرح تغیرات کنکور ۱۴۰۲» با حضور محمد رمضانی معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و حمید رفیعی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و جانشین اسبق مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در ایسکانیوز برگزار شد.

رفیعی در این نشست ضمن انتقاد از بها ندادن تصمیم‌گیران، سیاست گذاران حوزه آموزشی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظرات معلمان می‌گوید: «در حالی تغییرات کنکور تصویب شد که حتی در این باره از یک معلم نظر خواهی نشد، همچنین زیر ساخت‌های مدارس برای برگزاری امتحانات نهایی در نظر گرفته نشده است.»

شورای عالی انقلاب فرهنگی در چندی پیش طرحی را درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تصویب کرده است که بر اساس آن طرح، این آزمون و نحوه پذیرش داوطلبان دستخوش تغییراتی خواهد شد. در این ارتباط بخشی از این تغییرات، به زمان تحصیل داوطلبان در دوران متوسطه مرتبط می‌شود. آیا درباره تغییرات و نحوره ارزشیابی در کنکور از معلمان یا دانشجومعلمان نظر خواهی شده است؟

زمانیکه ما کنکور را از موضوعی آموزشی به ابزاری برای ارزشیابی افراد تبدیل کرده‌ایم، این آزمون یک چالش جدی در جامعه شد و به تبع آن، رقابت ناسالمی در این حوزه به وجود آمده است. بنابراین سالها است که مسئولان تلاش دارند تا کنکور و موضوعات مرتبط به آن را سر و سامان دهند؛ اما شتاب زدگی در برخی از تصمیمات و وضع قوانین، به طور قطع مشکلات این حوزه را بیشتر خواهد کرد. در چند وقت اخیر نیز شاهد تصویب و رسانه‌ای شدن قوانین مرتبط با کنکور ۱۴۰۲ بودیم؛ اما متاسفانه در این باره از هیچ معلمی نظرخواهی نشد یا در جلسه‌ای که برای دانش آموزان تصمیم گیری کردند، هیچ معلم یا نماینده‌ای از وزارت آموزش و پرورش حضور نداشت. 

تبدیل ارزشیابی تستی به ارزشیابی تشریحی، نه تنها استرس داوطلبان را کاهش نمی‌دهد بلکه این اضطراب را به کل دوران تحصیل متوسطه دانش آموزان گسترش خواهد داد.

بنابراین می‌توان با صراحت گفت که در حال حاضر فرآیند سیاست گذاری در حوزه آموزش عالی بسیار بسته است. به این معنا که نه تنها از نظر کارشناسان یا منتقدان استفاده نشده، بلکه برای آنها هیچ بها و ارزشی قائل نمی‌شوند. همین موضوع باعث شده تا طرح‌های مختلف در کنکور  خیلی موفقیت آمیز نباشد.

افزایش استرس داوطلبان با ارزشیابی تشریحی کنکور

تغییر شیوه ارزشیابی داوطلبان یکی از تغییرات مهم و اساسی کنکور ۱۴۰۲ است. به عقیده شما این موضوع باعث کاهش استرس داوطلبان در زمان برگزاری این آزمون سراسری می‌شود؟

تبدیل ارزشیابی تستی به ارزشیابی تشریحی در کنکور، نه تنها استرس داوطلبان را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه این اضطراب را به کل دوران تحصیل متوسطه دانش آموزان گسترش خواهد داد. در این راستا باید از سیاست گذاران حوزه آموزشی پرسید که به عقیده آنان، هدف نظام آموزشی چیست و چه تفاوتی با آموزش عمومی در کشور دارد. اگر هدف، تربیت فرد متخصص دانشگاهی بوده که می‌پذیریم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش می‌توانند برای وزارت آموزش و پرورش و مدارس تصمیم گیری کنند؛ اما در غیر این صورت، نباید دست این وزارتخانه از تصمیم گیری برای آینده دانش آموزان کوتاه شود.

در حال حاضر دوران متوسطه دوم همانگونه که از عنوان آن هویداست، دورانی بین تحصیل ابتدایی و دانشگاهی بوده که اهداف آن به خوبی مشخص نیست. در حالی که دانش آموز در این دوران باید تحت تعلیم و تربیت معلم و وزارت آموزش و پرورش باشد؛ اما به خاطر شکست غول کنکور، تمام وقت و انرژی خود را صرف قبولی در این آزمون می‌کند. 

از سوی دیگر در سال‌های گذشته و قبل از اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور، معلمان می‌توانستند سوالات امتحانی را متناسب با مشکلات یا امکانات آموزشی روستا، شهر و استان محل تحصیل دانش آموزان یا در راستای پرورش قدرت تامل و اندیشه آنان، طراحی کنند؛ اما اکنون باید برگه امتحانات حاوی سوالات هماهنگ و سراسری را به دانش دانش آموزان بدهند.

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲  منجر به افزایش تمرکز دانش آموزان بر دروس تخصصی و قدرت پاسخگویی تشریحی آنان نخواهد شد. 

حذف دورس عمومی یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بوده، موضوعی که باعث انتقاد بسیاری از کارشناسان شده است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

مسئولان و سیاست گذاران حوزه آموزش عالی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دروس عمومی را از کنکور ۱۴۰۲ حذف کرده‌اند تا به خیال خود توجه و تمرکز دانش آموزان را نسبت به فراگیری دروس تخصصی افزایش دهند. همچنین کوتاه کردن دست بازار گردانان کنکور و محدود کردن محدوده فعالیت آنها از دیگر اهداف مسئولان در حذف دروس عمومی است؛ چرا که گمان می‌کنند با کاهش منابع درسی در دفترچه سوالات کنکور، تعداد کلاس‌های برگزار شده در موسسات کنکوری نیز کاهش می‌یابد.

تغییرات کنکور بدون توجه به نظرات معلمان

حذف دروس حوزه عمومی از کنکور، باعث به حاشیه راندن بسیاری از دروس یا کتب در دوران تحصیلی متوسطه می‌شود. به این معنا که دانش آموزان برای یادگیری این دروس، خود را به زحمت نمی‌اندازند و تنها به کسب نمره قبولی بسنده می‌کنند. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توضیح دهد، چگونه بدون حضور حتی یک معلم یا کارشناس آموزشی، این تصمیم را گرفته و تصویب کرده است؟ در حالی که این موضوع به طور مستقیم با دوران تحصیل داوطلبان در مدرسه در ارتباط است. 

در حال حاضر شورای عالی آموزش و پرورش تبدیل به محلی برای برگزاری جلسات فرمایشی شده، در نتیجه نهاد سیاست گذار آموزش و پرورش به حاشیه کشیده شده و در تصمیمات مهم آموزشی کشور سهمی ندارد. در این ارتباط لازم است که این شورا باید به جایگاه خود بازگردد تا بتوانند نظرات کارشناسی و کنش‌گری تخصصی داشته باشد. 

افزایش درصد و تاثیر معدل و سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور یکی دیگر از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است که این موضوع اهمیت امتحانات نهایی را بیشتر می کند. به عقیده شما مدارس آمادگی لازم برای برگزاری امتحانات نهایی را دارند؟

مسئولان پیش از تصویب تغییرات کنکور باید امکانات اجرایی و زیر ساخت‌های مدارس به ویژه در استان‌ها را برای برگزاری امتحانات نهایی به صورت همزمان و هماهنگ بررسی می‌کردند. به عنوان مثال طبق این تغییرات، وزارت آموزش و پرورش باید هر سال برای یک هزار دانش آموز در سه گروه آموزشی یعنی تقریبا ۲۰ درس، امتحانات نهایی برگزار کند. بنابراین باید بر اساس تعداد این دروس، سوالات امتحانی طراحی و در روز و ساعت مشخص در تمامی مدارس کشور توزیع و آزمون آن به صورت هماهنگ برگزار کند. این موضوع هزینه‌های گزافی برای این نهاد آموزشی ایجاد خواهد کرد، در حالی که این وزارتخانه هنوز نتوانسته دستمزد مراقبان امتحانات نهایی ترم قبلی را پرداخت کند.

حال با توجه به توضیحات ارائه شده، در نظر بگیرید که آموزش و پرورش برای حدود ۵ میلیون دانش آموز دوران متوسطه، در سه سطح تحصیلی و برای تمامی دروس، امتحانات نهایی برگزار کند. این موضوع به طور قطع با چالش‌ها و مشکلات بسیاری همراه است که تاثیرات منفی آن در مرحله نخست، متوجه دانش آموزان و خانواده‌های آنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =