بی‌اشتهایی و اختلال عصبی در کمین جوانان علاقمند به تناسب وزنِ افراطی

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: برخی از نوجوانان و جوانان به‌دلیل تمایل به تناسب وزن افراطی به بی‌اشتهایی و اختلال عصبی دچار شده و برای درمان آنها مراجعه به متخصص تغذیه و روان درمانگر الزامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ برخی دانشجویان در سنین جوانی از نوعی تفکر منفی نسبت به خود در قالب خودچاق پنداری یا به دلیل چند کیلو اضافه وزن از وضعیت اندام خود رنج می‌برند. اغلب این افراد از خوردن مواد غذا خوراکی ممانعت کرده یا در صورت مصرف مواد خوراکی به دلیل حس ناراحتی دست به کارهای غیر علمی برای عدم جذب این مواد می‌زنند.

منصوره سادات موجانی قمی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تمایل به تناسب اندام افراطی در بین برخی نوجوانان و جوانان گفت: برخی افراد در سنین بلوغ و ابتدای جوانی تمایل به کاهش وزن و ایجاد ظاهر مناسب دارند. اغلب این افراد کاهش وزن و به تعبیر متخصصان تغذیه بی ام آی پایین حدود ۱۵-۱۶ را ترجیح می‌دهند.

وی با بیان اینکه جوانان به دلیل مقایسه شباهت ظاهر بدنشان به سلبریتی‌های خاص و افراد فعال در زمینه مد تمایل به کاهش وزن دارند، افزود: اغلب برای این افراد اختلال کم اشتهایی عصبی بروز کرده و از خوردن غذا امتناع  یا ورزش سنگین می‌کنند. برخی از افراد تمایل به مصرف مواد مسهل داشته تا جذب مواد مصرفی به حداقل برسد و بتوانند وزن خود را در کمترین میزان ممکن نگهدارند.

 متخصص تغذیه و روان درمان به کمک چاقی هراسان می‌آید

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ظاهر این افراد به شدت لاغر است، گفت: اختلالاتی همچون از دست دادن قاعدگی، کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب، کم خونی و کاهش غیرطبیعی درجه حرارت بدن و اختلالات عصبی و مغزی در کمین آنها است. این افراد به شدت نیازمند کمک متخصص تغذیه و روان درمانگر هستند، چون به تنهایی متخصص تغذیه نمی‌تواند برای این افراد کاری انجام دهد و مشارکت روان‌ درمانگر برای درمان این افراد موثر است.

موجانی قمی تاکید کرد: برخی دیگر از افراد به دلیل اختلالات عصبی در سنین نوجوانی و جوانی مقدار فراوان غذا مصرف کرده و بعد از اتمام غذا به دلیل احساس ناخوش آیندشان تمایل به مصرف داروهای مسهل به میزان قابل توجهی داشته یا به شکل عمد شرایطی را برای استفراغ غذای خورده شده انجام می‌دهند. این افراد به دلیل استفراغ‌های عمدی پوسیدگی دندان، بزرگ شدن غدد بزاق، عدم تعادل در الکترولینک‌ها حاوی مواد معدنی سدیم - پتاسیم و منیزیم، التهاب در دهان و پارگی در دهان و مری مشاهده می‌شود.

وی افزود: این افراد ظاهری همچون مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی نداشته، اما به هر حال با اختلال مواجه هستند که برای بدست آوردن تصویر بدنی مناسب در جامعه به این دو مقوله تمایل دارند. برای این افراد علاوه بر درمان‌های تغذیه‌ای پیشنهاد می‌شود تا با روان درمانگر در ارتباط باشند و همچون مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی تحت درمان‌های تغذیه‌ای و روانی به شکل مکرر قرار بگیرند.

به گفته فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی برای درمان این دو گروه باید میزان انرژی و پروتئین دریافتی محاسبه شده و  اطمینان حاصل شود که افراد با کمبود مواد غذایی مواجه نشوند و در کنار درمان تغذیه‌ای برای این افراد تجویز شود. همچنین برای آنها می‌توان داروهای ضد تشنج برای حفظ آرامش تجویز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =