چگونه برای مدت طولانی کاهو را در یخچال نگهداری کنیم؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که ببینید برگ‌های تازه و شفاف کاهو دچار تغییر رنگ شده‌اند و به رنگی نزدیک به نارنجی درآمده‌اند. در ادامه این مطلب با نکات مختلفی درباره نارنجی شدن لبه‌های کاهو آشنا می‌شویم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احتمالا برای شما هم پیش آمده است که ببینید برگ‌های تازه و شفاف کاهو دچار تغییر رنگ شده‌اند و به رنگی نزدیک به نارنجی درآمده‌اند. اگرچه مواجهه با این اتفاق برای هیچ‌کس خوشایند نیست اما لزوما به این معنا هم نیست که باید کاهو را دور بریزید. در ادامه این مطلب با نکات مختلفی درباره نارنجی شدن لبه‌های کاهو آشنا می‌شویم که به ترتیب عبارتند از:

انواع کاهو همیشه یکی از اجزای اصلی در انواع سالادها بوده‌اند. تغییر رنگ برگ‌های کاهو به رنگی نزدیک به نارنجی و یا صورتی روشن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

گاز اتیلن بیش‌ از حد

گاز اتیلن به‌طور طبیعی همزمان با رسیدن بعضی از میوه‌ها و سبزیجات ایجاد می‌شود و می‌تواند لبه‌های کاهو را به رنگ نارنجی دربیاورد. موز، آووکادو و سیب جزو محصولاتی هستند که گاز اتیلن زیادی آزاد می‌کنند و درنتیجه اگر آنها را درون یخچال نزدیک به کاهو قرار دهید، باعث نارنجی شدن لبه‌های کاهو خواهند شد.  

تماس با حرارت زیاد 

همیشه کاهو را درون کشوهای داخلی یخچال نگهداری کنید تا هنگام باز و بسته کردن درب یخچال، برگ‌های کاهو در معرض تماس با حرارت زیاد قرار نگیرند. تماس بیش‌ازحد کاهو با حرارت زیاد یا اساسا نوسانات دمایی هنگام نگهداری از کاهو می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌های کاهو شود.  

تماس بیش‌ از حد با هوا

وقتی که کیسه یا ظرف محتوی کاهو باز می‌شود، برگ‌های کاهو در معرض تماس با اکسیژن قرار می‌گیرند و روند تخریب آنها با سرعت زیادی پیشروی می‌کند. برخلاف بعضی از سبزیجات که برای حفظ تازگی به تماس بیشتر با اکسیژن نیاز دارند، کاهو نباید با اکسیژن تماس داشته باشد. پس هرچه این تماس با هوا بیشتر شود، برگ‌های کاهو هم زودتر به رنگ نارنجی درمی‌آیند.

آیا خوردن کاهو نارنجی‌شده بی‌خطر است؟  

خوردن کاهوی نارنجی‌شده فقط در صورتی ایمن است که هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی (مثل کپک‌زدگی یا بوی بد) در کاهو مشاهده نشود. ضمن این‌که بافت کاهوی سالم حتی پس از نارنجی شدن همچنان مثل قبل حفظ می‌شود و حالت له‌شده پیدا نمی‌کند. نکته مهم دیگر این است که اگر کاهوی خردشده به رنگ نارنجی درآمد، سریعا در اولین فرصت باید آن را قبل از فاسد شدن مصرف کنید و دوباره آن را درون یخچال قرار ندهید.  

آیا می‌توان تغییر رنگ کاهو را برطرف کرد؟

متاسفانه اگر رنگ کاهو نارنجی شود، دیگر هیچ راهی برای برطرف کردن این اتفاق وجود ندارد چون نمی‌توان فرایند اکسیداسیون را معکوس کرد. پس کاهوی نارنجی‌شده اما سالم را سریعا به یک سالاد تبدیل کنید. اگر هم با دیدن رنگ نارنجی کاهوها در سالاد مشکل دارید، می‌توانید این کاهو را همراه با مقداری جعفری و خیار به اسموتی تبدیل کنید تا هم یک نوشیدنی مغذی داشته باشید و هم از اتلاف مواد غذایی جلوگیری کرده باشید.  

منبع:سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1149279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =