هنگام تهیه غذای نذری این نکات را به یاد داشته باشید

در ایام محرم تعداد بسیاری از افراد اقدام به توزیع غذاهای نذری می کنند، اما موضوع بسیار مهم این است که باید برخی نکات در پخت و توزیع غذاهای نذری رعایت کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با فرا رسیدن محرم و نزدیک شدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، غذاهای نذری در حجم زیادی طبخ می شوند و به عزاداران حسینی ارائه می شود. در پخت، توزیع و مصرف غذاهای نذری باید نکاتی را رعایت نماییم ، در صورت رعایت نکردن این نکات بهداشتی، سلامت مصرف کنندگان به خطر خواهد افتاد. در این بخش نکاتی را ارائه می کنیم که باید در پخت، توزیع و مصرف غذاهای نذری رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مهمترین اعمال ماه محرم

برای نذورات خود از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنید :

برای نذورات خود تا حدالمقدور از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنید زیرا این ظروف در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای ۴۰ درجه، از خود ماده ای شیمیایی به نام استایرن ترشح می کنند که برای سلامتی مضر است و موجب تلخی غذا و بروز بیماری سرطان می شود. این ظروف باعث آلودگی محیط زیست نیز می شوند. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم، بهتر است از ظروف یکبار مصرف برپایه گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

نکاتی مهم در مورد تهیه غذای نذری

مواد غذایی پخته شده را در دمای محیط نگه ندارید :

مواد غذایی پخته شده را در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) نگه داری نکنید . غذاهای پخته شده را باید در یخچال و در محیطی با دمای کمتر از چهار درجه سانتیگراد و یا در بالای ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری نمود.

سبزی ها را تمیز بشویید :

اگر برای ادای نذر خود می خواهید سبزی و سالاد توزیع کنید بهتر است آنها را تمیز بشویید و مراحل چهارگانه سالم سازی را رعایت کنید.

از ظروف چندبار مصرف استفاده کنید :

برای توزیع آب و چای و مواد غذایی از ظروف چندبارمصرف و قابل شستشو استفاده نمایید و به صورت مستمر آنها را بشویید. لیوان و پارچ خود را به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، وارد نکنید.

برای طبخ غذا از ظروف مسی محافظت نشده استفاده نکنید:

استفاده از ظروف مسی که با قلع پوشانده نشده باعث می شود که موقع طبخ غذا ترکیبات مس وارد غذا شود . ترکیب مس فرد را با مسمومیت روبه رو می کند . لایه داخلی این ظروف باید با قلع پوشانده شود تا بتوان درون آن غذا طبخ نمود.

ازرنگ دهنده مصنوعی استفاده نکنید:

به جای زعفران در تهیه شله زرد، حلوا، انواع خورش ها مانند قیمه یا برخی شربت ها از مواد رنگ دهنده یا طعم زا استفاده نکنید . استفاده بیش از حد از این مواد غیر خوراکی غذا را ناسالم می کند.

برای غذای نذری از سنگ نمک استفاده نکنید

هنگام طبخ غذا برای نذورات خود از سنگ نمک به دلیل ترکیبات ناخالص و فلزات سنگین همچون سرب، جیوه و کادمیوم استفاده نکنید زیرا این مواد سمی است و شما را مسموم می کند . همچنین برای سفید کردن برنج از زاج استفاده نکنید.

از روزنامه برای دم کردن برنج استفاده نکنید

برخی از افراد برای دم انداختن برنج به جای پارچه های مخصوص دم کردن برنج از روزنامه استفاده می کنند . استفاده از روزنامه ، موجب آلوده شدن غذا می شود پس بهتر است از روزنامه استفاده نکنید.

از نمک های تصفیه نشده استفاده نکنید

برای طبخ برنج از نمک های تصفیه نشده استفاده نکنید و از نمک هایی استفاده کنید که بسته بندی ، ید دار و تصفیه شده باشد و دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو باشد.

در پخت غذا نظافت را رعایت کنید :

محیطی که در آن پخت و پز انجام می شود باید بهداشتی و تمیز باشد. هنگام پخت غذا بهداشت را رعایت کنید و از مواد اولیه سالم استفاده نمایید.

بهداشت فردی را رعایت کنید :

افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید از سلامت عمومی برخوردار باشند . کسانی که مسوول تهیه، طبخ و توزیع غذای نذری هستند، باید از لحاظ سلامت و بهداشت در شرایط مطلوبی باشند یعنی کارت تندرستی را از مراجع ذی صلاح دریافت کرده باشند. باید در هنگام ارائه نذری بهداشت فردی رعایت شود و هنگام توزیع غذا، افراد توزیع کننده غذا باید بر روی سفره ها راه نروند.

از فرآورده های دامی مجاز استفاده کنید

ذبح و قربانی دام در جلوی دسته های عزاداری باید در شرایط کاملا بهداشتی به گونه ای انجام شود که خونابه آنها پخش نشود. برای تهیه غذا از فرآورده های دامی با کشتار مجاز، بسته بندی شده، مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

اگر برای پخت نذری گوشت به صورت لاشه خریداری شود، باید حتماً آن را از مراکز مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور تهیه کردو اگر به صورت زنده فراهم شود باید از میادین دایمی عرضه دام آن را تهیه کرد.

نحوه نگهداری غذای نذری :

اگر نذری گرفته اید بهتر است آن را در همان وعده مصرف و از گرم و خنک کردن های مکرر آن پرهیز کنید.

اگر می خواهید آن را برای وعده های بعد و مصرف سایر افراد خانواده نگه دارید ، غذاها را در ظروف دردار کوچک بریزید و در اولین فرصت، پس از گرم کردن حدود دمای ۷۵ درجه سانتی گراد مصرف کنید.

حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی حدود ۷۲ ساعت است.

خورش و پلو را جداگانه نگهداری کنید و از مخلوط کردن آن ها خودداری نمایید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =