طرح‌های دانشگاهی به بهانه کمبود بودجه بی‌نتیجه می‌ماند/ تاکنون در زمینه چگونگی مهار سیلاب با سازمان‌ها رایزنی نشده است

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: به‌دلیل محدودیت در اعتبارات سازمان‌ها سالانه یک یا دو پروپوزال با موضوع سیلاب را تحت بررسی قرار می‌دهند. هرچند تاکنون در زمینه چگونگی مهار سیلاب با سازمان‌ها رایزنی نشده است.

فریبرز احمدزاده، عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پروژه‌ها و طرح‌ها برای مهار روان آب‌ها و مقابله با بروز سیلاب در کشور گفت: برای مهار سیل اقدامات به روز و علمی به ترکیب مدل‌های هیدورلوژیکی با مدل‌های اطلاعات جغرافیایی بکار گرفته می‌شود و از طریق اطلاعات جغرافیایی حوزه‌ها اطلاعات بارشی را وارد کرده و خروج دبی‌ها لحظه‌ای مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. امروزه سیستم اطلاعاتی و جغرافیایی کمک کرده تا بتوان از لحاظ کاربری اراضی اقدامات مناسب انجام داد.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرقانونی در مسیل‌های سیلاب‌ها باعث بروز خسارت‌ها شده است، افزود: در وضعیت کنونی نرم افزارهای علمی متعدد ایجاد شده تا از طریق دیجیتال با وضوح بیشتر بتوان برای مهار سیلاب‌ها اقدام کرد.

احمدزاده درباره اقدامات حوزه‌های شهری ادامه داد: مطالعات متعدد انجام شده تا بتوان از مدل‌های موجود خسارت‌ها را پیش بینی و به مسیرگشایی پرداخت و از بروز دیگر خسارت‌ها جلوگیری کرد و تاکنون مطالعات در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و حوزه آبریز ارس و حوزه قزل اوزن در حوزه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر و آذرشهر انجام شده است.

به گفته وی سیلاب‌ها باید اعتبارسنجی شده و مدل‌های بر اساس بارش ترسیم و فعالیت‌ها مطابق با نیازسنجی در مناطق انجام شود. هم‌اکنون در حوزه آذرشهر فعالیت‌ها انجام شده و در قسمت حوزه ارس کیبرچای به عنوان نمونه برداشته شده و با این مدل سه نقطه از استان تحت پوشش قرار گرفته است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره روند پیاده‌سازی ایده‌ها ادامه داد: البته آمادگی داریم تا در دیگر استان‌ها اقدامات برای مدل‌سازی‌ها انجام و راهکارها عملی را پیشنهاد دهیم. البته برای گسترش ایده‌ها در سراسر کشور رایزی‌های انجام شده و در دیگر سازمان‌ها باید به این نکته تاکید کرد که تاکنون فقط با آبخیزداری استان آذربایجان شرقی اقدامات در راستای تهیه چندین پروپوزال انجام شده است.

عدم رایزنی با سازمان‌ها برای توسعه طرح‌ها در مهار روان آب‌ها

احمدزاده تاکید کرد: به‌دلیل محدودیت در اعتبارات سازمان‌ها سالانه یک یا دو پروپوزال تحت بررسی قرار گرفته و تاکنون در زمینه سیلاب در سازمان‌ها رایزنی انجام نشده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره روند ارتباط بین دانشگاه و صنعت اظهار کرد: عدم ارتباط با نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر با دانشگاه نتیجه‌بخش نیست و باید ضروریات جامعه در زمینه سیلاب مورد بررسی قرار بگیرد. البته به بهانه کمبود بودجه تمامی طرح‌ها رد شده و  بی‌نتیجه می‌ماند. در حالی که باید بتوان بر روی ضروریات جامعه و سازمان‌ها تاکید کرد تا بتوان گره مشکل را برطرف کرد.

احمدزاده افزود: هم اکنون طرح‌های کوچک آبخیزداری و آغاز مطالعات مناسب در جهان را شاهد هستیم که بتوان آب فراوان را از طریق باران ذخیره کرده و مورد استفاده قرار داد. در ورودی‌های طبیعی می‌توان از طریق نرم‌افزارهای مربوطه به ذخیره آب باران پرداخت. هرچند میزان استفاده از آب‌های باران اندک است و هنوز در کشور از علم روز برای استفاده بهینه از آب باران استفاده نشده است. برای مثال در حوزه ارس آب فراوان از دسترس خارج شده که باید برای این نارسایی به فکر چاره بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =