عدم اعمال راهکار علمی برای هدایت آب به سفره‌های زیرزمینی کشور

محقق محیط زیست در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از عدم اعمال راهکار علمی برای هدایت آب به سفره‌های زمینی در کشور خبر داد و گفت: مسئولان برای مهار سیلاب از اقدامات سازه‌ای فاصله گرفته و  پوشش گیاهی و عملیات بیولوژیکی را توسعه دهند.

میرمحبوب حسینی موسوی، کارشناس آبخیزداری و کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست و عضو ستاد دریاچه ارومیه و محقق محیط زیست در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وقوع سیلاب در استان‌های کشور گفت: بر اساس فعالیت‌های انجام شده هدف  ایجاد توسعه پایدار، مهار نزولات جوی و هدایت آن در صنعت، شرب و کشاورزی به شکل بهینه است.

محقق محیط زیست در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز افزود: دو- سوم آب ورودی به کشور ما از طریق تبخیر از دسترس خارج می‌شود و در این شرایط باید بتوان از هر قطره آب بر روی زمین با روش‌های مدیریتی، بذرپاشی و دیگر اقدامات تخصصی به سفره‌های زیرزمینی هدایت کرد تا از تبخیر و آلودگی آب جلوگیری کرد.

حسینی موسوی در واکنش به خشکسالی‌ها و نیاز اراضی کشور به آب ادامه داد: هم اکنون سفره‌های زیرزمینی به بیش از یک صد و چهل هزار متر مکعب آب نیاز دارند و برای مهار وضعیت موجود می‌توان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را افزایش داد.

محقق محیط زیست در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: بی‌شک وقتی تمامی آب‌ها به پشت سدها هدایت شده شاهد افزایش تبخیر از پشت سدها و تالاب‌ها هستیم. برای مهار فرونشست زمین و کاهش فرسایش محیط و وجود آب در چاه‌ها باید بتوان با اجرای عملیات بیومکانیکی آب را در حوزه‌ها نفوذ داد و به آب پایدار دسترسی پیدا کرد.

حسینی موسوی ادامه داد: سیل‌های اخیر در کشور به‌دلیل ضعف پوشش گیاهی بروز کرده و در این شرایط آب‌های جاری در سطح زمین به سیلاب‌های مخرب تبدیل می‌شوند. با بررسی چرایی بروز سیلاب‌ها باید بتوان با اقدامات همچون پخش سیلاب، آبخیزداری و آبخوانداری آب‌ها را در مسیر اصلی خود قرار داد و به مدیریت سیلاب پرداخت.

باید از اقدامات سازه‌ای برای مهار آب در کشور فاصله گرفت

به گفته وی مسئولان امر برای مهار روان آب‌ها  باید در سطح کشور از اقدامات سازه‌ای فاصله گرفته و  پوشش گیاهی و عملیات بیولوژیکی را توسعه دهند. در وضعیت کنونی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی ماموریت جداگانه داشته و نمی‌توان با این وضعیت اوضاع را رو به بهبود تلقی کرد. باید بتوان به الگو و راهکار واحد رسید تا از خشکی تالاب‌ها جلوگیری کرد تا بتوان به اطلاح مشکل مدیریت محصولات کشاورزی پرداخت.

محقق محیط زیست در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: در سطح کشور الگوی کشت و مدیریت مصرف از دهه ۵۰ تغییر یافته و باید سعی شود تا از آبیاری نوین استفاده و به کشت‌های گلخانه‌ای توجه کرد و  آب‌های مازاد را برای آبیاری نوین ذخیره  و در صورت نیاز  آب‌ها را به سمت تالاب‌ها هدایت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =