صعود نرخ بهره و سقوط قیمت طلا جهانی

تورم افسارگسیخته در بزرگترین اقتصاد دنیا منجر به افزایش دوباره نرخ بهره شد؛ اقدامی که بازارهای مالی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بانک مرکزی ایالات متحده یک افزایش غیرمعمول بزرگ دیگر نرخ بهره را در حالی اعلام کرد که در تلاش برای مهار افزایش قیمت ها در بزرگترین اقتصاد جهان است.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت طلای جهانی در هفته آینده

فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره خود را ۰.۷۵ درصد افزایش می دهد و محدوده ۲.۲۵٪ تا ۲.۵٪ را هدف قرار می دهد.

این بانک از ماه مارس هزینه های استقراض را افزایش داده است تا بتواند اقتصاد را منقبض کند و تورم قیمت ها را کاهش دهد.

اما نگرانی ها در این خصوص که این اقدامات آمریکا را وارد رکود خواهد کرد نیز شدت گرفته است.

گزارش های اخیر کاهش اعتماد مصرف کننده، کندی معاملات در بازار مسکن، افزایش مطالبات بیکاری و اولین انقباض در فعالیت های تجاری از سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

بسیاری انتظار دارند که ارقام رسمی این هفته نشان دهد که اقتصاد ایالات متحده برای دومین سه ماهه متوالی کوچک شده است.

افزایش نرخ بهره چگونه با تورم مبارزه می کند؟

نرخ های بهره بالاتر با افزایش هزینه استقراض و تشویق مردم و کسب و کارها به استقراض کمتر به کاهش حجم پول در گردش و در دست مردم کمک می‌کند و از طرفی تقاضا مصرف‌کننده را کنترل می‌کند و مانعی در برابر رشد افسارگسیخته قیمت‌ها است با این وجود احتمال وقوع رکود اقتصادی را بالا می‌برد.

اما افزایش نرخ بهره تنها به ایالات متحده آمریکا محدود نمی‌شود و کشورها در برابر تورم افسارگسیخته سیاست مشابهی را اتخاذ کرده‌اند؛ در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی اروپا افزایش غیرمنتظره نرخ بهره را اعلام کرد که برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته بود. بانک انگلستان از دسامبر نرخ بهره را افزایش داده است و ده ها کشور دیگر نیز اقدامات مشابهی را انجام داده اند.

بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار بر این باورند که، از آنجایی که افزایش نرخ بهره، اوراق قرضه و سایر سرمایه گذاری های با درآمد ثابت را جذاب تر می کند، پول به سمت سرمایه گذاری های با بازده بالاتر مانند اوراق قرضه می‌رود و از بازار طلا خارج می‌شود؛ بنابراین، هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره معیار خود را افزایش می دهد، ضعف در طلا را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =