پیش بینی بورس دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

شاخص کل امروز با کاهش بیش از ۱۷٬۳۵۴ واحدی(معادل ۱.۲ درصد) تا سطح یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شاخص کل دومین روز از هفته دوم مرداد ماه را در حالی به پایان برد که یکی از سنگین ترین ریزش های سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد؛ جاییکه شاخص کل با افت بیش از ۱۷ هزار واحدی تا سطح یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی پایین آمد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱

شاخص کل امروز با کاهش بیش از ۱۷٬۳۵۴ واحدی(معادل ۱.۲ درصد) تا سطح یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

شفن پس از بازگشایی با ۲٬۵۱۵ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت و شپنا با۷۹۷، کگل با ۷۳۴ و شستا با ۷۲۹ واحد نمادهای موثر در افت امروز شاخص کل بودند؛ فولاد که در ابتدای معاملات بیش ترین نقش را در کاهش شاخص داشت، در ادامه و با فزایش تقاضا در نهایت با تاثیر مثبت یک هزار واحدی از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کرد.

شاخص هم وزن هم با کاهش ۷٬۲۴۱ واحدی کانال ۳۸۰ هزار واحدی را از دست داد.

شاخص فرابورس نیز امروز کاهش ۱۷۸واحدی را تجربه  و تا سطح ۱۸٬۷۰۳ واحدی عقب‌نشینی کرد.

ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته بهبود نسبی را نشان می دهد؛‌ این رقم در معاملات امروز به حدود ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته  حدود ۲۲ درصد افزایش یافت.

حقیقی‌های بازار در مجموع امروز حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که افزایش حدود دو برابری را نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱

سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازارهای مالی گفت: امروز بازار سرمایه روند خود را به خوبی آغاز کرد اما در نیمه دوم روند نزولی به خود گرفت. در نهایت شاخص کل با دو هزار و ۸۰۰ واحد نزول به کانال یک میلیون و ۴۴۰ واحدی رسید. اربزش معاملات هم دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که عدد بسیار کمی است و تا زمانی که ارزش معاملات بالا نرود، بازار شکل خوبی به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه روند متعادل رو به کاهشی را تجربه می‌کند. پس از یک ماه متوالی امروز با خروج پول حقیقی روبه‌رو شد. همچنین برترین‌های تقاضا برای صندوق‌ها است و ورود پول‌ها به صندوق‌های درآمد ثابت شکل می‌گیرد. حدود ۴۵۰ نماد منفی در کنار ۱۵۰ نماد مثبت معامله داشتند. نمادهای تاثیرگذار در شاخص شبریز، فملی، فولاد و خودور بود و برترین گروه صنعت خودرویی‌ها بودند.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: در حال حاضر بازار به اخبارهای خوب واکنش نشان نمی‌دهد. تا زمانی که پول و بحث رفع اعتماد سهامداران شکل نگیرد، بورس رشد چشمگیری نخواهد داشت. از طرفی بحث افزایش نرخ بهره آمریکا با هدف کنترل تورم و رکود است. تورمی که بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده کاهش دهد.

نقی‌پور در نهایت گفت: نرخ بهره آمریکا ممکن است روی قیمت‌ کامودیتی‌ها اثر بگذارد و شرکت‌های کامودیتی‌محور درگیر باشند. در حال افزایش نرخ بهره و بحث ناامیدی در مذاکرات برجامی عواملی هستند که باعث می‌شوند بورس جذابیتی نداشته باشد.

بازار رشد می‌کند؟

پس از جلسه رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس امروز نرخ بهره بانکی روند کاهشی به خود گرفت و به محدوده ۲۱٫۱۳ رسید. برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که به واسطه این کاهش نرخ سود بین بانکی، بورس نیز سبزپوش می‌شود.

البته این نرخ سود بین بانکی به صورت روانی روی بازار اثر دارد و نمی‌تواند به صورت واقعی بورس را نزولی کند. پیش‌بینی کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد که بورس این هفته روند نسبتا صعودی را پشت سر خواهد داشت. همچنین در این هفته صنایع پالایشی پیشتاز بازار خواهند بود.

نکته مهم اینجاست که این صنایع در بلند مدت پیشتاز بازار هستند و سهامداران نباید با خرید امروز انتظار رشد در یک هفته را داشته باشند. اغلب کارشناسانی که در پیش‌بینی هفتگی شرکت کردند عقیده دارند تا زمانی که نقدینگی وارد بازار سرمایه نشود، معاملات به صورت نوسانی ادامه خواهد داشت.

اما به طور کلی می‌توان گفت که بازار سرمایه در بلند مدت روند صعودی را طی می‌کند و به سرمایه‌گذاران خود سودی بیش از بازارهای موازی می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =