اسلامی‌سازی علوم انسانی نقطه شروع شکل‌گیری دانشگاه اسلامی است/ دانشگاه‌ها در گزینش اساتید بیش‌تر دقت کنند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی نقطه شروع شکل‌گیری دانشگاه اسلامی است. اگر چنین شد، بسیاری از معضلات فرهنگی ما نیز خود به خود حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم سراج مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در جهان بینی اسلامی تمام امور از جمله دانش باید جهت‌گیری الهی داشته باشد. بدیهی است در اسلامی‌سازی دانشگاه، تغییر نگاه و رویکردهای فرهنگی و علمی در اولویت قرار دارد که بومی‌سازی علوم انسانی که اتفاق مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، از مهم‌ترین جنبه‌های آن است. البته بومی‌سازی علوم به معنای استفاده نکردن از دانش سایر ملل نیست. بلکه ما می‌توانیم آن را در راستای اهداف اسلامی خود استخراج کرده، موارد در تضاد با آموزه‌های اسلامی را کنار گذاشته و از باقی مطالب بهره ببریم.

وی افزود: اسلامی‌سازی علوم انسانی نقطه شروع شکل‌گیری دانشگاه اسلامی است. اگر چنین شد، بسیاری از معضلات فرهنگی ما نیز خود به خود حل خواهد شد. امروز در دانشگاه‌های ما مبنای علوم انسانی عمدتا غربی است که در سایر امور دانشگاه و جامعه مانند عفاف، اخلاق، نماز و ... اثر منفی می‌گذارد و فرهنگ غرب را در کشورمان نهادینه می‌کند. اندیشمندان متعددی در کشور حضور دارند که صاحب تالیفات مفید و ارزشمندی در حوزه علوم اسلامی هستند. دانشگاه‌ها می‌توانند با ترغیب ایشان به فعاالیت‌های گسترده‌تر از طریق ارج نهادن و تقدیر کردن، به روند اسلامی‌سازی خود سرعت بخشند.

سراج با اشاره به عدم توفیق کامل در اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها گفت: همچنان با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این باور که دست ما در برخی علوم مانند روانشناسی و جامعه‌شناسی خالی است، در بعضی از سطوح مدیریتی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد. البته من کسی را متهم نمی‌کنم اما احساس می‌شود در زمینه تشویق متفکران دغدغه‌مند در محیط دانشگاه کوتاهی صورت گرفته است؛ درحالی این افراد کسانی هستند که گام‌های موثری در حوزه‌های مختلف علمی برای تمدن‌سازی برداشته‌اند.

مسئول نهاد نمایدگی مقام معظم رهبری در تبیین نقش استاد و دانشجو در راستای تحقق دانشگاه اسلامی عنوان کرد: استاد نقش پررنگ‌تری را نسبت به دانشجو در جریان اسلامی‌سازی دانشگاه ایفا می‌کند و به تعبیری آن‌ها فرماندهان جنگ نرم هستند. جنگ نرمی که یکی از مهم‌ترین ابعاد موثر آن، مبارزه علمی است. اگر تاکنون دانشگاه‌ها در گزینش اساتید خود کوتاهی داشتند، سعی کنند از حالا دقت بیشتری به خرج دهند و ورود استادی که همسوی با مباحث تمدن‌سازی است را به دانشگاه تسهیل کنند تا جهت‌دهی به دانشجو در دانشگاه، منطبق بر مبانی اسلامی باشد.

او ادامه داد: راهبردهای هوشمندانه‌ای از سوی رهبر انقلاب در رابطه با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، اما متاسفانه بعضی از دولت‌ها در اجرای این راهبردها همراهی کافی را نداشته‌اند. فکر می‌کنم دولت سیزدهم همکاری خوب در این زمینه داشته باشد و بتواند از این فرصت برای تحقق دانشگاه اسلامی استفاده کند.

 وی در پایان تاکید کرد: اگر اجرای سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی که ابعاد وسیعی دارد، با جدیت از سوی مسئولان این دانشگاه دنبال شود و کمیته‌ای برای پیگیری تحقق آن در واحدهای مختلف تشکیل شود، می‌توان به چشم‌اندازهای علمی‌معنوی دانشگاه آزاد در آینده نزدیک امیدوار بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1149359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =