چند ادویه معطر مفید برای گوارش

گاها ممکن است ضعف و دردهای خفیفی را در دستگاه گوارش بنابر دلایل مختلفی احساس کنیم که با استفاده از برخی ادویه های مفید می توان به کمک این ضعف رسید.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همه میدانیم که گیاهان و ادویه جات طعم غذا را بهتر می کند اما ممکن است ندانید که قاشق چایخوری شما که حاوی ادویه ای است که برای اضافه شدن به غذایتان برداشته شده است، یک منبع غنی از داروهایی است که می توانید برای تسکین درد معده یا بهبود هضم استفاده کنید. در این بخش از بهداشت و سلامت چند مورد ادویه برای هضم بهتر و تقویت گوارش به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

دلیل سوزش سرمعده یا همان سوزش سردل

۱. زنجبیل

به احتمال زیاد برای ناراحتی معده از نوشیدنی زنجبیل یا چای زنجبیل استفاده کرده اید و میدانید که چقدر تاثیرگذار است. این گیاه باستانی قرن هاست به عنوان پادزهر طبیعی برای مشکلات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گرفته است. چنانچه در مطلب خواص زنجبیل خواندید، زنجبیل ضد استفراغ است و به درمان تهوع و استفراغ حتی در دوران بارداری و شیمی درمانی کمک می کند. 

زنجبیل همچنین تحرک معده را افزایش داده و میتواند سرعت تخلیه معده را افزایش دهد که به این وسیله موجب تسکین علائم دیگری مانند سوء هاضمه و نفخ دردناک شکمی شود.

۲. زردچوبه

زردچوبه که به دلیل خواص ضد التهابی معروف است، می تواند به رفع مشکلات گوارشی نیز کمک کند. شواهد نشان می دهد که زردچوبه می تواند به عنوان درمانی مکمل برای بیماریهای روده مانند بیماری التهابی روده (IBD) و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشد.

تحقیقات جدیدی در حال انجام است که نشان می دهد کورکومین، جزء اصلی زردچوبه، می تواند به بهبود دیس بیوز میکروبیوم روده، که عدم تعادل باکتری های روده است، کمک کند.

۳. زیره سبز

این ادویه در کنار طعم فوق العاده، تاثیر مستقیم با بهبود علائم IBS دارد. زیره می تواند درد و نفخ شکم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و قوام مدفوع و دفعات مدفوع را در افراد مبتلا به IBS بهبود بخشد.

۴. رازیانه

جویدن دانه های رازیانه بعد از وعده شام، از دیرباز به عنوان یک درمان و جادوی تقویت گوارش مورد استفاده قرار می گرفته است. این امر به این دلیل است که این گیاه دارویی قادر به تنظیم حرکت ماهیچه های صاف روده و کاهش نفخ است. گفته می شود علاوه بر این موارد، فلاونوئیدهای فراوان آنتی اکسیدان و ترکیبات فنلی موجود در رازیانه دارای مزایای ضد التهابی هستند که برای بهبود وضعیت گوارش موثر خواهد بود.

۵. نعناع

یکی از مشهورترین گیاهان و ادویه های مفید برای دستگاه گوارش، نعناع است. نعناع می تواند به درمان نفخ شکم کمک کند و هضم غذا را تقویت کند به همین دلیل است که روغن نعناع یک داروی رایج برای افرادی است که مشکلات گوارشی، به ویژه IBS دارند. نعناع با کمک به شل شدن ماهیچه های صاف، کاهش حساسیت احشایی، که می تواند به درد کمک کند، عمل کرده و به عنوان ضد میکروب و قارچ عمل میکند.

۶. گشنیز

پودر گشنیز معطر که این روزها بانوان خانه دار، به وفور از آن در غذاهای خود استفاده می کنند و تبدیل به ادویه ای محبوب شده است نه تنها طعم غذا را به بهترین شکل تغییر می دهد، بلکه به بیماری های گوارشی نیز کمک می کند. مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به IBS نشان داد که یک مکمل گیاهی حاوی گشنیز، شدت و فراوانی درد شکم، ناراحتی و نفخ را کاهش می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =