سیاست افزایش جمعیت نیازمند تربیت متخصص است/ وزارت بهداشت از افزایش ظرفیت‌ها طفره نرود

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش جمعیت اکنون به عنوان یکی از مسائل اصلی کشور مطرح است، وقتی پزشک متخصص در برخی مناطق حضور ندارد، چگونه می‌توان توقع داشت سیاست‌های جمعیتی به خوبی اجرا شود.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه مجلس موافق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع افزایش ظرفیت تخصص است، اظهار کرد: با کمبود سرانه پزشک متخصص در کشور مواجه هستیم. بعضی مناطق استان گلستان محروم هستند اینها گاه بیمارستان دارند، اما پزشک عمومی هم به زحمت در آنجا مستقر شده است و متخصص هم که اصلاً ندارند.

وی با بیان اینکه با گلایه از اینکه مردم مناطق محروم هم جزو جمعیت ایران هستند و باید عدالت در مورد آنها جاری شود، تصریح کرد: پزشکان فارغ التحصیلی که با استفاده از سرمایه این مردم درس خوانده و تخصص گرفته‌اند دو سال طرح دارند که باید آن را در مناطق محروم بگذرانند. چون به اندازه سرانه جمعیت متخصص نداریم.

نماینده مردم گرگان خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها سرانه پزشک در کشور به ازای 10 هزار نفر جمعیت 11 نفر است. در حالی که بسیاری از کشورها این عدد بیش از 20 است. متأسفانه کشور ما از نظر سرانه پزشک با کشورهای پیشرو دنیا فاصله زیادی دارد که این پذیرفتنی نیست.

سنگدوینی با تأکید براینکه سرانه پزشکان متخصص در کشور نیز کمتر از 10 پزشک به ازای 10 هزار نفر جمعیت است که این آمار نگران کننده است، خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این به موضوع افزایش ظرفیت‌ها وارد شده که عدالت اجتماعی در حوزه سلامت برقرار شود. وقتی مردم در مناطقی از کشور از پزشک عمومی هم محرومند، باید دید در حوزه دارو، پرستاری و دندان پزشکی و ... چه وضعیتی دارند؟

وی تأکید کرد: افزایش جمعیت اکنون به عنوان یکی از مسائل اصلی کشور مطرح است، وقتی پزشک متخصص در برخی مناطق حضور ندارد، چگونه می‌توان توقع داشت سیاست‌های جمعیتی به خوبی اجرا شود. آیا پزشک عمومی می‌تواند کار یک متخصص را در صورت نیاز انجام دهد و سلامت مردم را تضمین کند؟

نماینده مردم گلستان خاطرنشان کرد: افرادی که در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و حتی دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند از امکانات و منابع عمومی این دولت و مردم بهره گرفته‌اند و باید در ازای آن به مردم خدمت کنند.

سنگدوینی گفت: لازم است انگیزه ایجاد خدمت متخصصان در مناطق محروم را بالا ببریم. بنابراین معتقدم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خوب است و وزارت بهداشت به هیچ وجه نباید از انجام آن طفره رود. 

این وکیل مجلس خاطرنشان کرد: در درجه بعد اگر ما نتوانیم ظرفیت جذب افرادی که مایل به تحصیل و کسب تخصص در رشته‌های پزشکی هستند را ایجاد کنیم، اینها از کشور کوچ می‌کنند و در جای دیگر متخصص و ماندگار می‌شوند.

کد خبر: 1149414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =