عقب ماندگی کشور در سرانه پزشک متخصص / مجلس موافق افزایش ظرفیت است

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر سرانه پزشک متخصص نه تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو داریم بلکه از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم.

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره اینکه کمبود پزشک و متخصص در بحران‌هایی مانند کرونا آسیب‌های فراوانی از جمله افزایش مرگ و میر و فرسایش کادر درمان را در پی داشت، اظهار کرد: شورای عالی مصوبه‌ای دارد که افزایش ظرفیت تخصص پزشکی در آن دیده شده که بسیار مصوبه خوبی است.

وی افزود: امرو زدر حوزه اجتماعی و فرهنگی با آسیب‌های جدی در وضعیت دسترسی مردم به پزشک متخصص مواجهیم؛ خصوصاً در مناطق کمتر برخوردار که این کمبود سبب شکل گیری احساس بی‌عدالتی و نارضایتی در مردم شده است. 

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی جزو کشورهای پیشرو است، گفت: در تولید تجهیزات پزشکی، دارو و سطح آموزش در رشته‌های مختلف پزشکی جزو کشورهای صاحب نام و در تراز کشورهای توسعه یافته هستیم، ولی متأسفانه به علت‌های مختلف اکنون دسترسی به پزشک متخصص در کشور با شرایط سختی مواجه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس آنچه در قیاس سرانه افراد برای دسترسی به پزشک متخصص وجود دارد، اکنون ایران از بسیاری کشورهای توسعه یافته عقب است حال اینکه ما ظرفیت آن را داریم که با افزایش ظرفیت تخصص رشته‌های پزشکی این نیاز را تأمین کنیم.

راستینه با انتقاد از اینکه کاهش سطح دسترسی به پزشک متخصص بسیاری از خانوارهای ایرانی را دچار آسیب‌های جدی در حوزه سلامت کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم شرایط حضور در مراکز استان برای ملاقات با پزشک متخصص را ندارند و شرایط سختی پیش رویشان است که این امکان را از آنها سلب کرده است و متأسفانه طی سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم عدالت را منطبق بر سرانه نیاز مردم در مناطق کمتر برخوردار ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس آنچه بررسی و کارشناسی علمی انجام داده به این جمعبندی رسیده که لازم است به سمت افزایش ظرفیت تخصص‌های مختلف حرکت کنیم و طبیعتاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به اجرای این قانون است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأیید وکلای مردم در مجلس هم هست، اظهار کرد: قبلاً این نیاز را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متذکر شده‌ایم و اکنون مسئله را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه هرچند ظرفیت‌ها مقداری افزایش پیدا کرده، همچنان در این حوزه فاصله زیادی داریم، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نباید در این حوزه استنکاف کند و اگر مجلس احساس کند که مسئولان اراده جدی برای حل مسئله ندارند، براساس ماده 234 و ترک فعل ورود خواهد کرد.

راستینه با تصریح اینکه در حوزه کمبود متخصص دو مسئله داریم، اظهار کرد: ظرفیت تربیت متخصص باید افزایش پیدا کند و با تمرکز زدایی متخصصان و پزشکان مقابله شود. 

وی ادامه داد: متأسفانه نوع نگاه مسئولان به خدمات آموزشی و بهداشتی سبب متمرکز شدن متخصصان در کلانشهرها شده است. اگر با افزایش دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور ظرفیت را ارتقا دهیم و تسهیلات برای حضور افراد در مناطق محروم در حوزه آموزش، بومی گزینی، هزینه‌های درمانی و پرداخت یارانه فراهم شود، این مسئله راحت تر به نتیجه می‌رسد و نگاه تمرکزگرا در حوزه پزشکی و تخصص شکسته می‌شود و اینگونه می‌توانیم یک توزیع عادلانه در سرانه پزشکی داشته باشیم.

کد خبر: 1149417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =