تعریف ۸۰ رشته مهارت‌محور جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی/ ۲۰۰ دانشجو در طرح پویش حضور دارند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: ما نیز همگام با سیاست‌های کلان دانشگاه، حدود ۸۰ رشته مهارتی جدید برای دانشجویان واحدهای استان آذربایجان شرقی تعریف کردیم و در رویکرد جدید تحولی، تمرکز خود را بر گسترش این نوع رشته‌ها گذاشته‌ایم و آن را راه نجات دانشگاه و کشور می‌دانیم.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون رویکرد جدید این دانشگاه در زمینه آموزش‌های مهارت‌محور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امروز تمام همت خود را صرف تنها راه نجات کشور، یعنی توسعه رشته‌های مهارت‌محور کرده‌است. یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه تربیت قوه عاقله کشور است که یکی از الزامات تحقق آن درگیر کردن دانشگاه با مسائل روز جامعه است.

وی افزود: خانواده‌ها دیگر از ما مدرک نمی‌خواهند؛ بلکه تضمین آینده فرزندان خود را طلب می‌کنند. بخش مهمی از این تضمین، به مهارت‌آموزی مربوط می‌شود؛ لذا ایجاد زیرساخت‌های لازم مثل دانشکده‌ها و مدارس عالی مهارتی در اولویت دانشگاه اسلامی است. ما نیز همگام با سیاست‌های کلان دانشگاه، حدود ۸۰ رشته مهارتی جدید برای دانشجویان واحدهای استان آذربایجان شرقی تعریف کردیم و در رویکرد جدید تحولی، تمرکز خود را بر گسترش این نوع رشته‌ها گذاشته‌ایم و آن را راه نجات دانشگاه و کشور می‌دانیم.

رنجبران در رابطه با نیاز دانشگاه به ایجاد سرفصل‌های آموزشی جدید بیان کرد: گروه پرشماری از رشته‌های مهارتی از گذشته وجود داشته‌اند که سرفصل‌های مشخصی نیز دارند و مشکلی از بابت آن‌ها نداریم. اما با کمک کارگروه‌هایی که تشکیل داده‌ایم، به سرعت درحال تدوین محتوا و سرفصل برای تعدادی از رشته‌هایی که علی‌رغم نیاز جامعه، سرفصل دانشگاهی تعریف‌شده‌ای ندارند، هستیم. در این میان از ترکیب آن‌ها با برخی رشته‌های فنی موجود هم کمک می‌گیریم. در این رابطه به دنبال دور زدن قوانین وزارت علوم نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم رشته‌های مهارتی با سرفصل‌های کاربردی در دانشگاه ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به تجربه ناموفق برخی دیگر از دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌های مهارتی در گذشته، عنوان کرد: براساس یک اصل کلی هر ایده خوبی، صرفا زمانی موفق خواهد شد که خوب اجرا شود. عدم موفقیت و شکست یک ایده، به معنای ایراد در نظریه‌پردازی نیست؛ بلکه حتما در اجرا مشکلی وجود داشته است. طرح پویش یکی از بهترین طرح‌های مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی است که از طرح‌های موفق دانشگاه‌های خارجی و داخلی برگرفته شده است. جزئیاتی در آن لحاظ شده که تضمین موفقیت آن را به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: اجرای طرح پویش نیاز جدی دانشگاه‌های کشور و از ضروریات امروز جامعه است. این طرح علاوه بر تربیت دانشجوی کارآفرین، به جذب دانشجو در دانشگاه آزاد نیز کمک خواهد کرد زیرا خانواده‌ها به دنبال تضمین آینده فرزندان خود هستند. تعداد دانشجویان شرکت‌کننده این طرح در واحدهای آذربایجان شرقی ۲۰۰ نفر است که طبق برنامه‌ریزی‌های دانشگاه، امیدواریم بتوانیم این عدد را به حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در شهریورماه سال آینده برسانیم.

آرش رنجبران گفت: مدرسه مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی تبریز موفق شده علاوه بر تربیت دانش‌آموختگان و هنرجویان پرشمار و کاربلد، توانسته درآمدزایی خوبی نیز برای دانشگاه داشته باشد. مدرسه مهارتی جدیدی در حوزه قالب‌سازی در هفته پیش رو تاسیس خواهد شد که مهارتی پرمخاطب و محل نیاز در استان است. در گذشته نیز مدرسه عالی کسب و کار دیجیتال دانشگاه آزاد در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده بود که موفق به جذب دانشجو و علاقه‌مندان زیادی در این حوزه شده است. تعداد دیگری مدرسه مهارتی نیز در حال اخذ مجوز تاسیس در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی هستند.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل اشتغال در کشور ما به دلیل فقدان مهارت و آموزش آن است. به عبارتی دیگر ما در کشور مشکل اشتغال نداریم، بلکه اشکال در مهارت داریم و جامعه ما مهارت لازم برای پیش‌برد کسب و کارهای مورد نیاز کشور را ندارند. مثلا امروز لیست بلند و بالایی از درخواست‌ نیروی کار در حوزه‌های مختلفی مثل چرم کفش هستیم اما افراد ماهر کمی داریم که مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش دانشگاه آزاد به دنبال پر کردن این خلا است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1149426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =