تب‌وتاب جامعه در انتخاب رشته دانش‌آموزان تأثیرگذار است/ کاهش استرس داوطلبان با برگزاری 2 بار کنکور در سال

مدیر مدرسه متوسطه دوره دوم سما ۲ دخترانه گفت: پایش و استعدادیابی دانش آموزان در پایه نهم برای انتخاب رشته در مدارس کشور انجام می‌شود. هرچند با ورود  دانش آموزان به رشته تحصیلی منتخب شاهد دگرگونی شرایط هستم. برای مثال در هر یک از دوره‌ها تب تحصیل‌کرده‌های یک رشته تحصیلی در جامعه افزایش می یابد و همین مقوله در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است. 

مهناز سادات فرزانه، مدیر مدرسه متوسطه دوره دوم سما ۲ دخترانه درباره برگزاری کلاس‌های تابستانی برای دانش آموزان به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: تغییرات در روند برگزاری کنکور با دیدگاه‌های متعدد همراه است. برای مثال برخی بر این باورند که حذف دروس عمومی از کنکور می‌تواند آسیب‌زا باشد، اما به هر حال مدارس آماده برای فعالیت بر اساس تصمیمات مسئولان امر هستند.

مدیر مدرسه متوسطه دوره دوم سما ۲ دخترانه افزود: بر اساس تصمیم گیری‌های جدید دروس عمومی حذف و برگزاری کنکور سبک‌تر می‌شود. در این شرایط دانش آموزان به امتحان نهایی اهمیت داده و ملزم به مطالعه دقیق امتحانات هستند. همچنین تاثیر امتحانات نهایی بر روی روند آموزش و پذیرش دانش آموزان در دانشگاه موثر است.

وی با بیان اینکه برگزاری  دو بار کنکور در سال بسیاری از استرس ‌ها  و فشارهای روانی داوطلبان را کاهش می‌دهد، ادامه داد: البته در جزییات برگزاری کنکور باید تغییرات اعمال شود تا بتوان داوطلبان را آماده کرد.

فرزانه درباره تحقق عدالت آموزشی در شیوه جدید پذیرش داوطلبان  کنکور گفت: برای تمامی افراد امتحان نهایی به یک میزان برگزار شده و همین امر عدالت آموزشی محسوب می‌شود. در وضعیت کنونی معدل پایه دوازدهم از اهمیت برخوردار است و با این تفاسیر شانس دانش آموزان منظم و منضبط برای قبولی در یک رشته تحصیلی مدنظرشان افزایش می‌یابد. همچنین در شیوه جدید در صورت فعالیت ضعیف از سوی معلمان مدارس دانش آموزان می‌توانند با مطالعات گسترده به فعالیت بپردازند.

۶۵ درصد پذیرفته شدگان رشته‌های خاص از مدارس غیردولتی هستند

مدیر مدرسه متوسطه دوره دوم سما ۲ دخترانه با بیان اینکه برخی از فعالان حوزه آموزش بر این باور هستند که در تصمیمات جدید  برگزاری کنکور شانس داوطلبان از مدارس غیردولتی و افرادی که در کلاس‌های کنکور تحت آموزش قرار گرفته را  افزایش داده و همین مقوله عدالت آموزشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: هم اکنون در کنکور شاهد موفقیت داوطلبان در مدارس مناسب و بهره‌مندی از آموزش‌های مناسب هستیم. بر اساس آمار ۶۵ درصد پذیرش شدگان کنکور در مدارس غیردولتی تحصیل کردمد.

فرزانه ادامه داد: پایش و استعدادیابی دانش آموزان در پایه نهم برای انتخاب رشته از سوی مدارس انجام می‌شود. در این شرایط تست‌های متعدد برگزار،نمرات و سابقه تحصیلی دانش آموزان بررسی می‌شود. هرچند با ورود دانش آموزان به رشته تحصیلی شاهد دگرگونی شرایط هستم. برای مثال در هر یک از دوره‌ها تب یک رشته تحصیلی در جامعه افزایش یافته و همین مقوله در انتخاب رشته دانش آموزان موثر است. اکنون تب پزشکی در کشور افزایش یافته و شاهد سیل عظیمی از افراد متقاضی تحصیل در رشته علوم تجربی هستیم.

وی تاکید کرد: کادر آموزش نمیتوانددانش آموزان را  نسبت به تحصیل در یک رشته خاص ملزم کند، بلکه تاکیدات بر روی انتخاب اولویت نخست در بررسی های انجام شده از سوی کادر آموزش در مقطع نهم  است. هرچند بسیاری از  دانش آموزان  به این مساله بی توجهی کرده و در مدارس غیردولتی به تحصیل در دیگر رشته‌ها می‌پردازند. برای همگان انتخاب رشته نیازمند فرهنگسازی است. هم اکنون به دلیل افزایش دانشگاه و تغییر رویکردها نباید بهترین سال‌های زندگی افراد برای کنکور صرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =