آخرین تحولات اوکراین| تاکید پوتین بر غیرقابل قبول بودن آغاز یک جنگ هسته‌ای در جهان

روسیه اتهامات وزیر خارجه آمریکا درباره استفاده از نیروگاه اتمی زاپاروژیه در خاک اوکراین به عنوان پایگاه نظامی را رد کرد و مقامات اوکراینی نیز خبر دادند که فعلاً روزانه تنها سه کشتی حامل غلات از بنادر این کشور خارج خواهد شد تا ایمنی مسیرها تضمین شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین در فرمانی که روز دوشنبه اول ماه آگوست امضا کرد، اجازه داده است تا اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت می‌توانند قرارداد خدمت در نیروهای مسلح اوکراین را برای مدت 10 سال تمدید کنند. پیش از این، خارجی‌ها می توانستند قرارداد خدمت در ارتش اوکراین را تا پنج سال تمدید کنند.

زلنسکی اخیراً از آمادگی خود برای انجام اصلاحات اساسی در ارتش در این کشور خبر داده و یادآور شد که ممکن است از الگوی ارتش اسرائیل در این زمینه استفاده شود.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که تعداد مزدوران خارجی در اوکراین به طور پیوسته در حال کاهش است و تنها طی چند هفته اخیر حدود 400 نفر از آنها کشته شده و در حال حاضر کمتر از 3 هزار مزدور در اوکراین فعالیت دارند.

به گفته یکی از فرماندهان نیروهای مردمی دونتسک، اکثر مزدورانی که در منطقه دونباس در طرف اوکراینی مشغول جنگ هستند، از سه کشور لهستان، انگلستان و ایالات متحده هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| نگرانی انگلیس از سرعت موشک‌های مافوق صوت روسیه

روز گذشته یک مقام وزارت خارجه روسیه هشدار داد که مزدوران خارجی که از اوکراین به کشورهای خود باز می‌گردند، با تجربه نظامی بدست آورده، یک تهدید امنیتی جدی برای زادگاه خود محسوب می‌شوند.

این دیپلمات روس این واقعیت را نیز مورد توجه قرار دادند که  برخی کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) از استخدام شهروندان خارجی توسط کی‌یف برای شرکت در درگیری‌های نظامی در دونباس حمایت می‌کنند. به گفته وی، روند استخدام مزدوران خارجی نه تنها توسط سازمان‌های غیردولتی، بلکه توسط نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین در سایر کشورها انجام می‌شود که این اقدام مغایر با مفاد توافقات بین الملل از جمله کنوانسیون وین درباره مورد روابط دیپلماتیک است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تاکید پوتین بر نقش چتربازان در موفقیت عملیات ویژه حفاظت از دونباس

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری  روسیه در پیام تبریک خود به مناسبت "روز نیروهای هوابرد" که متن آن صبح امروز، سه‌شنبه از سوی وزارت دفاع این کشور منتشر شده، تاکید کرد که نسل کنونی نیروهای چترباز همواره حرفه‌ای بودن، قاطعیت و شجاعت خود را در جریان انجام وظایف دشوار نشان داده و این واقعیت در جریان عملیات نظامی ویژه در اوکراین کاملاً آشکار است.  

پوتین ابراز اطمینان کرده که نیروهای هوابرد روسیه با قاطعیت از منافع ملی کشور دفاع خواهند کرد و سهم بسزایی در تقویت توان رزمی نیروهای مسلح داشته و خواهند داشت.

مدویدوف: وضعیت فعلی جهان به مراتب بدتر از جنگ سرد است

دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است که وضعیت کنونی امنیت راهبردی در جهان بسیار بدتر از دوران جنگ سرد است.

وی  سخنان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را مورد توجه قرار داد که گفته: حتی در دوران جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در خصوص مسائل امنیتی بحث و تبادل نظر کرده و به سازش می‌رسیدند و یادآور شد: «البته همه اینها خوب است. با این وجود، اکنون وضعیت بسیار بدتر از دوران جنگ سرد است. بسیار بدتر! و ما مقصر این وضعیت نیستیم.»

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین در واکنش به پیشنهاد جو بایدن در خصوص گفتگو برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی ابراز تردید کرده و گفت: «آیا با توجه به تغییرات رخ داده در جهان، به چنین چیزی نیاز است؟»

اظهارات بایدن پیش از این، روز دوشنبه به مناسبت آغاز به کار کنفرانس کشورهای شرکت کننده در پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای در سازمان ملل در نیویورک منتشر شد. بایدن مدعی شد که ایالات متحده آماده است تا با روسیه درباره سیستم کنترل تسلیحات جدیدی که جایگزین پیمان استارت-3 شود که در سال 2026 منقضی خواهد شد، گفتگو کند. وی یادآور شد که "حتی در اوج جنگ سرد، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی می توانستند با یکدیگر همکاری کنند تا مسئولیت مشترک را حفظ کرده و ثبات راهبردی را تضمین کنند."

تاکید پوتین بر غیرقابل قبول بودن آغاز یک جنگ هسته‌ای در جهان

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی برای مراسم افتتاحیه کنفرانس کشورهای شرکت کننده در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در سازمان ملل، تاکید کرد که جنگ هسته‌ای هرگز نباید آغاز شود، چرا که هیچ برنده‌ای در آن وجود ندارد.

پوتین یادآور شد: «روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) و یکی از امانتداران آن، به طور مداوم از متن و روح این معاهده پیروی می‌کند و بر لزوم رعایت کامل آن از سوی همه طرفین تاکید دارد. برای اینکه در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت و چنین جنگی هرگز نباید آغاز شود و ما از امنیت برابر و غیرقابل تقسیم برای همه اعضای جامعه جهانی دفاع می‌کنیم.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که این کشور به طور کامل به تمامی تعهدات خود تحت توافقات دوجانبه با ایالات متحده در زمینه کاهش و محدود کردن تسلیحات مربوطه عمل کرده است.

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرده که متن کامل پیام پوتین، بعداً منتشر خواهد شد.

پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز یادآور شده بود که جلوگیری از بروز درگیری مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای، اولویت مطلق روسیه است. به گفته وی، اکنون "کار برای تضمین ثبات راهبردی، حفظ رژیم‌های عدم گسترش برای سلاح‌های کشتار جمعی و بهبود وضعیت در زمینه کنترل تسلیحات بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز است."

روسیه اتهام استفاده از نیروگاه زاپاروژیه به عنوان پایگاه نظامی را رد کرد

روسیه اتهامات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر استفاده از نیروگاه اتمی زاپاروژیه (Zaporozhye) اوکراین به عنوان یک پایگاه نظامی را به طور کامل رد می‌کند. این موضوع بامداد امروز سه‌شنبه،  توسط هیئت نمایندگی فدراسیون روسیه در کنفرانس کشورهای شرکت‌کننده در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) اعلام شد.

هیئت روسی یادآوری کرده است: «در بیانیه‌ای از سوی وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دهمین کنفرانس بازنگری و بررسی عملکرد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منتشر شد، اتهاماتی مبنی بر استفاده نیروهای مسلح روسیه از نیروگاه اتمی زاپاروژیه به عنوان پایگاه نظامی مطرح شد. ما کاملاً چنین ادعاهایی را رد می‌کنیم. هیچ تشکیلات نظامی در این نیروگاه اتمی وجود ندارد، به استثنای تعداد محدودی از پرسنل نظامی لازم که برای اطمینان از ایمنی این تاسیسات ضروری است.»

کاخ سفید شرایط روسیه در خصوص تبادل اسرا را غیرجدی ارزیابی کرد

کارین ژان پیر، سخنگوی رسمی کاخ سفید شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که ایالات متحده پیشنهادهای متقابل طرف روسی برای تبادل زندانیان بین دو کشور را جدی نمی‌داند. وی گفت: «به ما یک پیشنهاد متقابل از سوی مسکو داده شده که ما آن را جدی نمی‌دانیم. بدیهی است که من از اینجا مذاکره نخواهم کرد.»

خانم ژان پیر با اشاره به اینکه او قصد ندارد جزئیات تبادل زندانیان مورد بحث را فاش کند. وی در عین حال افزود که واشنگتن به گفتگوی همراه با حسن نیت با طرف روسی علاقه مند است تا اتباع آمریکایی محکوم شده در روسیه، آزاد شوند.

روزگذشته شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به نقل از برخی منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که طرف روسی از مقامات واشنگتن خواسته است تا یک شهروند دیگر روس را به همراه ویکتور بوت، متهم به قاچاق اسلحه در ایالات متحده، به فهرست مبادلات زندانیان دو کشور اضافه کند.

افزایش قربانیان غیرنظامی در دونباس به دلیل استفاده از تسلیحات ناتو توسط ارتش اوکراین

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس اعلام کرد که طی دو ماه گذشته، تعداد تلفات در میان مردم غیرنظامی ساکن دونباس دو برابر شده است و دلیل اصلی آن هم استفاده نیروهای مسلح اوکراینی از تسلیحات سنگین ناتو و سیستم موشکی HIMARSآمریکایی است.

طبق این اطلاعات، از ماه فوریه تا قبل از پایان ماه مه - میانگین میزان تلفات روزانه در میان غیرنظامیان در سرزمین دونتسک یک نفر کشته و بین 5 الی 6 زخمی بود، در حالی از پایان ماه مه (اردیبهشت ماه) به اینطرف این ارقام به ترتیب به 2 کشته و تقریباً 12 مجروح در هر روز افزایش یافته است.

اوکراین به طور موقت بیش از سه کشتی حامل غلات در روز ارسال نخواهد کرد

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساختارهای اوکراین، شب گذشته دوشنبه  در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که مقامات کی‌یف بطور موقت قصد دارند روزانه تنها سه کشتی حامل غلات را برای حدود دو هفته از بنادر این کشور خارج کنند. به گفته وی، چنین رژیمی برای آزمایش کارآیی ایمنی مسیرها ضروری است.

وی یادآور شد که پس از اتمام دوره آزمایشی، صادرات غلات اوکراینی از بنادر این کشور می تواند طی چهار تا شش هفته به 3 میلیون تن در ماه برسد.

نخستین کشتی حامل غلات اوکراین صبح روز دوشنبه بندر اودسا را ​​ترک کرده و امروز به آب‌های سرزمینی ترکیه خواهد رسید. این کشتی قرار است این غلات را به کشور سومالی تحویل دهد.  حرکت کشتی‌های حامل غلات از لحظه عزیمت، توسط پهپادها و ماهواره‌های ترکیه و از سوی نمایندگان مرکز هماهنگی مشترک استانبول رصد می‌شود.

دستور بایدن برای اختصاص کمک نظامی دیگری به اوکراین به ارزش 550 میلیون دلار

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، یادداشتی را در خصوص تخصیص بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به مبلغ 550 میلیون دلار دیگر امضا کرد که سند مربوطه شب گذشته توسط کاخ سفید منتشر شد.

در این سند آمده است: «من بدین وسیله این اختیار را به وزیر امور خارجه تفویض می‌کنم که تا سقف 550 میلیون دلار در اقلام و خدمات دفاعی وزارت دفاع و همچنین آماده سازی و آموزش نظامی برای ارائه کمک به اوکراین استفاده کند.»

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که واشنگتن از آغاز حمله نظامی روسیه، تاکنون حدود 8.7 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است.

به عقیده مقامات کی‌یف گفتگوی زلنسکی و بایدن ضروری است

آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری اوکراین اعلام کرد که کیف و واشنگتن بر انجام مذاکراتی بین ولادیمیر زلنسکی و جو بایدن، رهبران دو کشور در آینده نزدیک اصرار دارند.

ارماک گفت که به همراه دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین و والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، با آنتونی بلینکن- وزیر امور خارجه آمریکا، جیکوب سالیوان - مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، تلفنی گفتگوهایی را انجام داده و بر لزوم سازماندهی گفتگو بین رهبران اوکراین و ایالات متحده، در آینده نزدیک توافق کردیم.

پیشتر، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای سازماندهی سفر زلنسکی به ایالات متحده ندارد. با این حال، وی یادآور شد که مذاکرات رهبران دو کشور به طور منظم ادامه دارد.

دفتر زلنسکی نیازهای دفاعی اوکراین را به اطلاع واشنگتن رسانده است

آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که مقامات اوکراین با نمایندگان بلندپایه دولت ایالات متحده در خصوص وضعیت فعلی این کشور گفتگو کرده و طرف آمریکایی را از وضعیت کنونی جبهه نبرد و نیازهای دفاعی ارتش خود مطلع کرده اند. آنها سهم قابل توجه ایالات متحده در تقویت توان دفاعی اوکراین را مورد تاکید قرار دادند.

این گفتگوها بین رئیس دفتر زلنسکی، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه و والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین با مقامات آمریکایی: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جیکوب سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده انجام شده است.

سازمان ملل درخواست‌های روسیه و اوکراین برای تحقیق درباره حمله به بازداشتگاه اسرا را دریافت کرد

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درخواست‌های  هر دو طرف روسی و اوکراینی برای انجام تحقیقات در خصوص حمله موشکی صورت گرفته به بازداشتگاه پیش از محاکمه در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک را دریافت کرده است.

وی افزود: «دبیرکل از هر دو طرف درخواست‌هایی برای بررسی این موضوع دریافت کرده است. ما به دنبال این هستیم که آیا شرایط مناسبی وجود دارد که برای انجام تحقیقات سازمان ملل بازرسانی به منطقه اعزام شوند یا خیر.»

طبق اعلام وزارت دفاع  روسیه، در این حمله، 50 اسیر اوکراینی که در این بازداشتگاه نگهداری میشدند، کشته شده و بسیاری از 193 اسیر دیگر مجروح شدند. طرف روسی ارتش اوکراین را مسئول این حمله خونین دانسته که با استفاده از سیستم موشکی پرتاب چندگانه HIMARS آمریکایی صورت گرفته است.

ماکرون به زلنسکی وعده داد که به کمک به اوکراین ادامه دهد

کاخ الیزه پس از گفتگوی تلفنی روز دوشنبه بین امانوئل ماکرون و ولادیمیر زلنسکی اعلام کرد که فرانسه به حمایت مالی و نظامی خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

طبق این اطلاعات، رئیس جمهوری فرانسه از همتای اوکراینی درباره نیازهای نظامی، انسانی و اقتصادی این کشور پرسیده و بر آمادگی پاریس برای ادامه حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح اوکراین برای مقاومت در برابر تجاوز نظامی روسیه تاکید کرد.

یکی دیگر از موضوعات گفتگو، حرکت اولین کشتی حامل غلات اوکراینی از بندر اودسا بود. ماکرون یادآور شد که اروپا به کمک در صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق زمین و رودخانه نیز ادامه خواهد داد.

وی همچنین  آمادگی فرانسه برای ارائه حمایت کلان اقتصادی از اوکراین در کوتاه‌مدت و کمک در بازسازی این کشور پس از پایان جنگ را تأیید کرد.

کرملین انجام مذاکرات جدید پوتین و ماکرون را بعید ندانست

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری  روسیه شب گذشته اعلام کرد که کرملین در صورت انجام مذاکرات جدید بین ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش، آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره امکان گفتگوی مجدد سران دو کشور، گفت: «هر زمان که این تماس برقرار شود، قطعاً ما به شما اطلاع خواهیم داد.»

آخرین تماس تلفنی میان ماکرون و پوتین که به همراه اولاف شولز، صدراعظم آلمان انجام شد در اواخر ماه مه بود. ماکرون بعد از آن گفت که تماس جدید با پوتین را رد نمیکند و از دسامبر سال گذشته تاکنون بیش از 100 ساعت را در مذاکره با همتای روس خود سپری کرده است.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که فرانسه باید نقش میانجی را در شرایط کنونی ایفا کند.

کد خبر: 1149515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =