پذیرش دانشجو باید براساس نیاز صنعت صورت گیرد/ آموزش صفر تا صد راه‌اندازی کسب و کار در مدارس مهارتی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: ما باید سعی کنیم براساس نیاز صنعت، دانشجو پذیرش کنیم، درحالی که امروز اکثر واحدها عکس آن را در پیش گرفته‌اند و در حال تعریف طرح پویش برای دانشجویان فعلی خود هستند.

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: این باور که آموزش مبتنی بر سرفصل‌های سابق دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد، باید در افکار عمومی جا بیافتد و شاهد تغییر نگرش در این باره باشیم. مطمئنا هرگونه تحول با مقاومت انسان‌ها روبرو است که همین امر سبب می‌شود تا روند آن کند شود.

وی افزود: ادبیات آموزش‌ مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی شکل‌ گرفته و از واژگان پرکابرد دانشگاهیان ما شده است. در این میان، برنامه‌ریزی مدون، احصا و دسته‌بندی مهارت‌های مورد نیاز هردانشجو باید مورد توجه قرار گیرد؛ به همین منظور، می‌خواهیم با استخراج و جمع‌آوری لیستی از مهارت‌هایی که یک دانشجو پس از تحصیل در کنار مباحث تئوری، به آن نیاز دارد، دوره‌هایی را برای دانشجویان خود برگزار کنیم.

نعیمی بیان کرد: اگرچه دانشجو براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد پذیرش می‌شود، اما توزیع این پذیرش یکنواخت نیست و وقتی که به آمار مراجعه می‌کنیم، درمی‌یابیم که تعداد دانشجویان در رشته‌های فنی و مهندسی از رشته‌های علوم انسانی است و این بدون شک تاثیر منفی خود را خواهد داشت و دانشگاه آزاد که امروز یک دانشگاه حل مسئله نام گرفته است، باید بتواند این موضوع را مدیریت کند.

او ادامه داد: مدارس عالی مهارتی تلاش می‌کنند که صفر تا صد یک مهارت را برای راه‌اندازی کسب و کار به دانشجویان آموزش دهند. مدرسه عالی بلاک‌چین که مسائل جدید و جذابی را آموزش می‌دهد و مدرسه عالی مهارتی سلامت که بواسطه توانمندی‌های موجود در دانشکده علوم پزشکی تاسیس شده‌است، تازه در ابتدای راه هستند و برای دست یافتن به اهداف نهایی تلاش بیش‌تری را می‌طلبد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از راه‌اندازی مدرسه مهارتی مکانیک نیز در این واحد دانشگاهی خبر داد.  

فرید نعیمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با داشتن زیرساخت‌های مناسبی از قبیل مرکز رشد، سرای نوآوری و... به دنبال ایجاد حلقه‌ای است که با سامان‌دهی به تیم‌های کاری، رشد آن‌ها و در نهایت تاسیس شرکت‌، زیست‌بوم کارآفرینی و اشتغال را در مجموعه دانشگاه به وجود آورد.

وی تصریح کرد: با توجه به قرارگیری واحد نجف آباد در یک منطقه صنعتی، در حال رایزنی با صنایع بومی برای گسترش طرح پویش و افزایش شرکت‌کنندگان آن هستیم. هم‌اکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانشجوی به واسطه طرح پویش در شهرک‌های صنعتی مشغول‌اند؛ البته ما باید سعی کنیم براساس نیاز صنعت، دانشجو پذیرش کنیم، درحالی که امروز اکثر واحدها عکس آن را در پیش گرفته‌اند و در حال تعریف طرح پویش برای دانشجویان فعلی خود هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در پایان تاکید کرد: اقتصاد غیرنفتی تفاوت عمده دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌های کشور است که همین مسئله سبب شده دانشگاه آزاد بتواند در عمل به نیازهای واقعی جامعه نزدیک‌تر باشد. امروز، مردم می‌خواهند فرزندان‌شان صاحب مهارت لازم برای دست و پا کردن یک شغل پس از تحصیل باشند که تحقق آن در بستر دانشگاه امکان‌پذیر است و اجرای طرح‌هایی مثل پویش ضامن آینده کشور خواهد بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1149545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =