اژه‌ای: مدعیان حقوق بشر تعریف درستی از بشر و کرامت ندارند

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: امروز بسیاری از مدعیان مدافع حقوق بشر نه تعریف درستی از بشر دارند و نه از کرامت و حقوق بشر و متاسفانه می‌خواهند آن حرف نادرست و ناحق خود را بر انسان‌های موحد و بر همه دنیا به زور تحمیل کنند و آن را آزادی می دانند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهارداشت: انسان بین آفریده‌های الهی ممتاز است و یکی از بزرگترین امتیازات او عقل و خرد اوست. انسان اگر از عقل خدادادی خود استفاده کند از خود می‌پرسد من که هستم و مقصد غایی من چیست و چه مسیری را باید طی کنم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: انسان، کرامت انسان، حقوق بشر از نظر اسلام و همه ادیان توحیدی از ارزش والایی برخوردار است و انسان با فطرت خدادادی و قوه عاقله خود می تواند به بالاترین مرتبه صعود کند و می‌تواند زندگی در این دنیا را برای خود توام با عزت امنیت و کرامت و صلح و صفا به وجود آورد و اگر انسان از مقصد غایی آفرینش منحرف شود می تواند درنده‌ای باشد که از هر درنده‌ای برای همنوعان خود بدتر و خطرناک‌تر  باشد.

بیشتر بخوانید:

رسیدگی به پرونده‌‏های مربوط به مناطق آزاد در دستور کار قوه قضاییه

محسنی اژه‌ای با اشاره به لزوم اقدامات سلبی و ایجابی در حوزه حقوق بشر و کرامت انسانی به طرح پرسش‌هایی پرداخت و گفت: آیا می توان بدون شناخت حقوق از حقوق سخن گفت؟ معیار و مبنای ارزش حقوق بشر چیست؟ معیار جهانی حقوق بشر چیست؟

رئیس قوه قضاییه افزود: خداوند در قرآن کریم نسبت به انسان تعابیر ویژه دارد همچنین در آموزه‌های دینی و سخنان پیامبران و ائمه معصومان بر انسان و کرامت انسانی تاکید شده است و اگر بر این مبنا بخواهیم حقوق و کرامت انسان‌ها را تعبیر کنیم یک نوع برداشت می‌شود و اگر بخواهیم براساس نظر غربیان که هدف آفرینش انسان را به گونه دیگر تعریف می‌کنند، حقوق و کرامت انسان‌ها متفاوت معنا می‌شود.

امروز برخی مسئولان غربی به‌ویژه آمریکایی ها با تبختر و استکبار می‌گویند یا با ما هستید یا بر ما و حتی یک کشور، جریان یا فرد مستقل را برنمی‌تابند و می‌گویند که اگر با ما نبودید باید تحت تاثیر سخت‌ترین فشارها قرار بگیرید

محسنی اژه‌ای با اشاره به اندیشه اسلام نسبت به کرامت انسانی گفت: اباعبدالله الحسین برای دفاع از کرامت، ارزش‌های انسانی و دفاع از حقوق دیگران حاضر شد خون خود، فرزند شش ماهه خود و بستگان و یارانش را تقدیم کند تا حق نمایان کند.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: امروز برخی مسئولان غربی به‌ویژه آمریکایی ها با تبختر و استکبار می‌گویند یا با ما هستید یا بر ما و حتی یک کشور، جریان یا فرد مستقل را برنمی‌تابند و می‌گویند که اگر با ما نبودید باید تحت تاثیر سخت‌ترین فشارها قرار بگیرید.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: اسلام  در مقابل دشمنی که حمله نکرده است اجازه شروع جنگ نمی‌دهد و عمده جنگ‌های اسلام، دفاعی است و حاضر به جنگ مسلحانه نیست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تاریخ مدعیان حقوق بشر غربی در چندین قرن گذشته گفت: آنها به چه بهانه‌هایی در گوشه و کنار دنیا مرتکب جنایت متعدد شدند؛ در الجزایر و کشورهای آفریقایی، هند، فلسطین چه کردند و در عراق و یمن هم جنایات آنها ادامه دارد.

وی افزود: اتفاقات تلخی در ابوغریب رخ داد و حیوانی که ذاتش درندگی است و اگر احساس کند شکارش ناتوان است به آن رحم می کند اما مدعیان حقوق بشری به چه کسی رحم کردند؟ داعش را چه کسی ایجاد کرد؟ در فلسطین چه کردند و کجا هستند مدعیان حقوق بشر که از فلسطین دفاع کنند؟

محسنی اژه ای اظهارداشت: غاصبان، زمین های فلسطینیان را گرفتند و آنها را اسیر کرده و به اردوگاه بردند.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: چند سال است متجاوزین به مردم مظلوم یمن را نه تنها کمک می کنند بلکه با کمک غربی ها آنها را محاصره می کنند و حتی غذا را از مردم این کشور دریغ کردند.

وی افزود: باید تبیین کنیم و بگوییم که امروز چگونه با واژه مقدس حقوق بشر بازی می کنند به بهانه نقض حقوق بشر به مردم یک کشور حمله می‌کنند یا یک کشور را محاصره یا تحریم می‌کنند و بدترین جنایات را بر انسان‌ها روا می دارند.

رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی افزود: باید این روز را گرامی داریم و از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای نامگذاری این روز و پیشگامان این حوزه قدردانی کنیم البته نباید به این روز محدود شود بلکه باید جنایاتی که علیه بشریت روا داشته می شود را بیان کنیم و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم همچنین مصادیق روشن معرفی اسلام نسبت به ارزش ها و کرامت انسان‌ها را بیان کنیم زیرا اسلام برای صلح آرامش آزاداندیشی تلاش و جهاد برای آبادانی دنیا و آخرت انسان‌ها بسیار ارزش قائل است اما امروز آنها  اسلام و مسلمانان را با تروریست که خود به وجود می‌آورند و بدترین جنایات را انجام می دهند و حمایت می کنند، متهم می کنند بنابراین این وظیفه ماست که ظلم‌هایی که به بشریت می‌شود را بیان کنیم.

به گزارش ایرنا، مراسم هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور رییس قوه قضاییه، وزیر امور خارجه ، اعضای شورای عالی قضایی ، فرماندهی انتظامی کشور ، جمعی از سفیران کشورهای اسلامی، قضات و اندیشمندان حوزه حقوق بشر در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

کمیته جایزه حقوق بشر اسلامی پس از بحث و بررسی‌های دقیق «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شهیده فلسطینی را به خاطر فعالیت‌های روشنگرایانه رسانه‌ای درباره جنایات رژیم صهیونسیتی علیه مردم مظلوم فلسطین و رنجی که آنها متحمل می‌شوند، برنده هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی کرد.

«مندلا ماندلا» نماینده مجلس قانونگذاری آفریقای جنوبی و از پیشگامان موج جدید ضد آپارتاید رژیم صهیونسیتی نیز به خاطر اقدامات و مواضع قابل توجه ایشان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با آپارتاید رژیم صهیونسیتی نیز به عنوان برنده دیگر هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی شد.

همچنین از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع عالیقدر تقلید و از پیشگامان حوزه مفهوم‌سازی و ترویج ادبیات حقوق بشر اسلامی و شهید مدافع حرم شهید صیاد خدایی به خاطر فعالیت‌های قابل توجهی که در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشت و خود در یک اقدام تروریستی به شهادت رسید، تجلیل و تکریم شد.

جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می شود.

نظام سازی، سیاست گذاری، ادبیات سازی، فرهنگ سازی (ترویج و آموزش) در حوزه حقوق بشر اسلامی،  اقدام روشنگرانه و اثربخش در افشای نقض فاحش حقوق بشر یا مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر از سوی ناقضان حقوق بشر (امر به معروف و نهی از منکر)،  ایثار جان و مال و سلامت برای حفظ، احیا یا تکریم حیثیت ذاتی و حقوق بنیادین انسان­‌ها و حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر،  ایفای نقش رهبری در شکوفایی ظرفیت های فطری ملت‌ها یا جنبش‌های آزادی‌بخش برای مبارزه حق طلبانه در راه صیانت از استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل در مقابل دولت‌های استکباری یا گروه‌های تروریستی در عرصه حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله موضوعات مهم برای دریافت این جایزه است.

جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی هر ساله در مراسمی که با حضور برندگان جایزه در ۱۴ مرداد (۵ اوت) به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی برگزار می‌شود، از سوی رئیس یا دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعطا می­‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =