افزایش سوددهی نفت نسبت به بورس و دلار

قیمت نفت در برابر نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی، تاب آور بوده و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، از شاخص‌های بورس بزرگ و دلار آمریکا عملکرد بهتری داشته است.

به گزارش گروه اقتنصادی ایسکانیوز، آمار رفینیتیو آیکان نشان می‌دهد دو شاخص اصلی بازار نفت شامل برنت و وست تگزاس اینترمدیت، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۳۰ درصد رشد کرده‌اند در حالی که شاخص ACWI حدود ۱۵ درصد نزول کرده است.

شاخص MSCI با صعود تورم به بالاترین رکورد ۴۰ ساله و افزایش نرخهای بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، با بزرگترین کاهش در نیمه اول سال از زمان راه اندازی شدن در سال ۱۹۹۰ روبرو شد.

بیشتر بخوانید:

قیمت سکه، طلا و دلار سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

شاخص دلار آمریکا که عملکرد این ارز را در برابر سبدی از ارزهای رقیب نشان می‌دهد، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۰ درصد رشد کرده است.

جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه مالی یو بی اس گفت: ذخایر اندک و کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت، عوامل اصلی تاثیرگذار بر افزایش قیمت نفت بوده‌اند.

در طول دو سال گذشته، تولید نفت اوپک و متحدانش پایین‌تر از سطح توافق شده بوده است زیرا بسیاری از اعضای گروه اوپک پلاس با مشکلات محدودیت ظرفیت تولید دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق آمار داخلی اوپک پلاس، کمبود عرضه در ژوئن به حدود سه میلیون بشکه در روز رسید که معادل حدود سه درصد از عرضه جهانی بود.

به گفته کرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA، بازارهای سهام از تحولات مختلف از جمله خود قیمت نفت که به تورم دامن زده است، تاثیر منفی پذیرفته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، اگر چه بانک جی پی مورگان پیش بینی میزان تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری و سال آینده را به رقم پایین‌تری بازبینی کرده است، اما می‌گوید بازار نفت هنوز رکود را به حساب نیاورده است. اگر چه شواهد تاریخی نشان می‌دهد تقاضا برای نفت تا زمانی که رشد جهانی مثبت بماند، به خوبی پشتیبانی خواهد شد اما قیمت نفت در همه رکودها، به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1149581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =