رعایت حجاب در دانشگاه با طرح پوشش حرفه‌ای عملی می‌شود/ اسلامی‌سازی‌ نیازمند راهبری فرهنگی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: همان‌طور که در یک دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان و اساتید پوششی حرفه‌ای دارند و این پوشش جزء ملزومات حضور در یک محیط درمانی است، در دانشگاه هم که محل علم‌آموزی است، می‌توان پوشش حرفه‌ای دانشگاهی را اجرایی کرد. 

حجت الاسلام سجاد بیگی ئیلانلو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشگاهی که مدیریت و فعالیت‌های آن با نگاه و رویکرد اسلامی باشد را می‌توان دانشگاه اسلامی نامید. در کشورهای غربی دانشگاه دقیقا در نقطه‌ای مقابل قرار دارد و با جهت‌گیری لیبرالیستی و ماتریالیستی اداره می‌شوند.

وی افزود: استاد نقش مهم و پررنگی در جریان اسلامی سازی دانشگاه دارد؛ زیرا شخصیت، رفتار، تفکرات و حتی نوع پوشش او همواره در محیط دانشگاه الگو قرار می‌گیرد. اگر استاد پایبند به فرامین اسلامی باشد و نگاه مترقی اسلام را در عمل بروز دهد، تربیت دانشجوی متعهد نیز متناسب با اهداف عالی صورت می‌پذیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین بگی ئیلانلو بیان کرد: بومی‌سازی علوم انسانی از طریق جذب اساتید عالم و معتقد به مبانی دینی ممکن خواهد بود. همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اگرچه نمی‌تواند در تغییر سرفصل دروس دخالتی داشته باشد، اما با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلف مانند کرسی‌های ترویجی، اعتکاف، اجتماعات دانشجویی حسینی و … به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ ایرانی اسلامی در محیط دانشگاه است. 

به گفته او، علوم انسانی الزاما با تغییر سرفصل‌ها اسلامی نمی‌شود بلکه نیاز به یک راهبری فرهنگی در این زمینه وجود دارد. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه تصریح کرد: جدا کردن استاد معتقد و بی‌اعتقاد در دانشگاه، کار سختی است. ما همه اساتید را مسلمان، متدین و علاقه‌مند به مبانی اعتقادی می‌دانیم؛ مثلا در اجرای برنامه اندیشه‌های تمدن‌ساز رهبری در واحدهای آذربایجان شرقی، ۵۴ گروه ۵ نفره از اساتید داوطلب شدند که عددی حدود ۲۷۰ استاد را شامل می‌شود که در دانشگاه یک استان این عدد قابل ملاحظه‌ است. 

وی یادآور شد: حجاب یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اسلامی‌سازی دانشگاه است که البته باید از راه درست آن، وارد شد. همان‌طور که در یک دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان و اساتید پوششی حرفه‌ای دارند و این پوشش جزء ملزومات حضور در یک محیط درمانی است، در دانشگاه هم که محل علم‌آموزی است، می‌توان پوشش حرفه‌ای دانشگاهی را اجرایی کرد. 

بیگی ئیلانلو در پایان تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه‌های پیشگام در حوزه اسلامی‌سازی و همچنین گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است و ظرفیت‌های بالایی نیز در این رابطه دارد. 

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1149592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =