سردرگمی افراد معترض به مالیات بر خانه‌های خالی

در حالی معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هفته گذشته از امکان اعتراض مالکان نسبت به مالیات بر خانه‌های خالی خبر داده بود که عملا این امکان در سامانه اعلام شده وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سه‌شنبه هفته گذشته سعید توتونچی ملکی با یادآوری این‌که دی‌ماه سال گذشته، مرحله اول اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی شامل حدود 580 هزار رکورد اطلاعاتی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد،‌ اظهار کرد: بخشی از این اطلاعات ناقص بوده و مورد اعتراض مؤدیان قرار گرفت؛ نهایتاً 4  تیرماه سال جاری مرحله دوم اطلاعات نهایی خانه‌های خالی مشتمل بر 577 هزار رکورد اطلاعاتی به این سازمان ارسال شد که برای تمامی این مؤدیان، پیامک برای اطلاع‌رسانی به مؤدیان مذکور ارسال‌شده است.

وی افزود:‌ طلاعات ارسالی مربوط به خانه‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرارگرفته و سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون، نقشی در تشخیص خالی بودن یا نبودن واحد مسکونی و اینکه صاحب واحد مسکونی چه کسی است، ندارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش اتحادیه املاک به اتصال پوز به مالیات

وی درباره اعتراض برخی مالکان واحدهای مسکونی به اطلاعات ارسالی و اعلام خالی بودن ملک خود از سوی مراجع ذی‌ربط، بیان کرد: مالیات واحد مسکونی خالی حسب مقررات ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی مبنی برخالی بودن واحد مذکور تعیین‌شده و مهلت پرداخت مالیات واحد مسکونی خالی تا یک ماه پس از اعلام سازمان امور مالیاتی کشور است. پس‌ازاین تاریخ، امکان اعتراض به اعلام نظر وزارت راه و شهرسازی میسور است.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مودیانی که به اعلام خالی بودن ملک خود از سوی وزارت راه و شهرسازی اعتراض دارند، می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اعلام اعتراض خود در بخش واحدهای مسکونی خالی اقدام کنند. فرآیند کار به این شکل است که پس از یک ماه از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر پرداخت مالیات، برگ مطالبه ( تشخیص ) صادر خواهد  شد و ابلاغ آن به‌صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد و در ادامه ، مستندات مؤدی از سوی وزارت راه و شهرسازی موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مودیان چنانچه نسبت به برگ مطالبه مالیات طی 30 روز اعتراض کنند، موضوع به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود و رسیدگی به اعتراض با حضور مؤدی و نماینده وزارت راه و شهرسازی با بررسی مستندات مربوطه انجام می‌شود. مؤدیانی هم که به میزان مالیات تعیین‌شده نیز اعتراض دارند لازم است پس از ابلاغ برگ قطعی مطالبه مالیات، نسبت به اعتراض اقدام کرده تا برابر مقررات نسبت به آن رسیدگی شود.

به گزارش تسنیم، یک هفته از اظهارات معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گذرد، اما بر خلاف این سخنان معترضان به مالیات خانه‌های خالی امکان ثبت اعتراض خود را در سامانه اعلام شده ندارند. در واقع قسمت مربوط به "عدم پذیرش" در سامانه my.tax.gov.ir غیرفعال است.

 نکته جالب توجه در رابطه با مالکان واحدهای مذکور این است که هیچکدام از خانه‌ها خالی نبوده و یا خود مالک ساکن آن است یا این‌که آنرا در اختیار مستأجر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیات خیلی دقیق نبوده است.

 در زمان حاضر به گفته برخی مالکان که واحدهای آنها در اختیار مستأجران است مالیات‌هایی بین 14 تا 60 میلیون تومان (برای واحدهای کوچک متراژ) از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین شده است. به‌عنوان نمونه در مناطق میانی تهران (به لحاظ قیمتی) مانند شهران  برای یک واحد 60 متر مربعی حدود 22 میلیون مالیات، محدوده پیروزی برای واحد 70 متری 20 میلیون تومان و در مناطق شمالی برای یک واحد 60 متری حدود 60 میلیون تومان مالیات خانه خالی تعیین شده است.

به گزارش تسنیم، 5 مرداد ماه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران طی اطلاعیه‌ای به شرح زیر اعلام کرد:‌ مالکان خصوصی خانه های خالی مشمول مالیات باید در اسرع وقت در سامانه ملی املاک و اسکان وضعیت ملک خود را ثبت کنند.

قابل توجه هموطنانی که ملک یا املاک آنها به عنوان خانه خالی مشمول مالیات قرار گرفته و پیامکی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کرده اند ضروری است به نکات زیر توجه کنند:

1- جهت جلوگیری از ارسال اطلاعات ملک / املاک به سازمان امور مالیاتی کشور در فهرست های آتی، لازم است در اسرع وقت نسبت به تعیین وضعیت مالکیت و سکونت املاک ثبت شده در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرس amlak.mrud.ir اقدام کنند.

2- در سامانه my.tax.gov.ir وضعیت پذیرش و یا عدم پذیرش مالیات متعلقه را تعیین کنند.

3- برای هرگونه اعتراض نسبت به خالی بودن فهرست اعلام شده باید به هیئت های حل اختلاف مالیاتی مراجعه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =