نگاهی به وضعیت مشتری‌های لارج بازار نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران

درحالی رفته رفته باید خود را برای آغاز لیگ برتر آماده کنیم که می‌توان گفت شش تیم با فعالیت پررنگی که در نقل‌وانتقالات داشته‌اند خود را به‌عنوان مدعیان اصلی مطرح کرده‌اند.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران قرار است از تاریخ 21 مرداد ماه و با دیدار افتتاحیه استقلال - سپاهان رسماً آغاز شود. در مسابقاتی که قرار است دوباره تنور فوتبال را در کشور داغ کند، برخی تیم‌ها برای به دست آوردن جام قهرمانی، خود را تا دندان مسلح کرده‌اند، برخی دیگر از روندی در پیش گرفته‌اند مشخص است چنین هدفی را در سر ندارند. پنج تیم برتر فصل گذشته به همراه یک تیم دیگر از انتهای جدول از جمله باشگاه‌هایی هستند که به نظر می‌رسد با عملکرد فعال‌شان در فصل نقل‌وانتقالات در چهره مدعی ظاهر خواهند شد. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر و فولاد که در فصل پیش نیز در کورس قهرمانی و کسب سهمیه حضور داشتند به همراه تراکتور که فصل گذشته را ناکام مانده بود، مشتری‌های «لارج» بازار تابستانی فوتبال ایران به حساب می‌آیند که هر کدام به اندازه جیب‌شان در این مقطع خوب خرج کرده‌اند.

در آن سو دیگر باشگاه‌ها روندی معمولی و یا بعضاً ضعیف تا این لحظه در نقل‌وانتقالات داشته‌اند. مس رفسنجان، ذوب‌آهن، آلومینیوم، پیکان، صنعت نفت، هوادار، نساجی، نفت مسجدسلیمان و دو تیم تازه لیگ برتری شده مس کرمان و ملوان، تیم‌هایی هستند که در گروه دوم لیگ پیش رو باید آنها را گنجاند. بنابراین در لیگ پیش رو، ما دو گروه تیم خواهیم داشت؛ شش تیمی که در بالای جدول با ترکاندن بمب‌های نقل‌وانتقالاتی دنبال هدفی قابل توجه هستند و بعضاً «کهکشانی» یاد می‌شوند و 10 تیمی که برای کسب یک رتبه آبرومند و شاید حفظ جایگاه‌شان در سطح اول فوتبال ایران تلاش خواهند کرد. نکته جالب اینجاست که این باشگاه‌ها هرکدام با ریخت و پاش‌های چند ده میلیاردی در یک فصل نقل‌وانتقالاتی خود را تیمی پرستاره یا کهکشانی نمی‌دانند و در مصاحبه‌های‌شان بعضاً دیده می‌شود که آنها فقط نیازهای‌شان را تأمین کرده‌اند! در ادامه به وضعیت شش تیم گروه نخست که از مدعیان اصلی لیگ بیست‌ودوم هستند و در فصل نقل‌وانتقالاتی تا اینجای کار حضور فعالانه‌ای داشته‌اند، (به ترتیب رتبه فصل گذشته) پرداخته می‌شود:

استقلال؛ نگرانی از شروع قهرمانانه

تیم دست‌نیافتنی فصل گذشته حالا با تغییراتی چشمگیر با هدف تکرار عنوان قهرمانی گام به لیگ جدید می‌گذارد. فرهاد مجیدی رفته و سایپنتوی پرتغالی آمده است. همچنین برخی از بازیکنان اصلی مثل وریا غفوری، محمد دانشگر و امیرحسین حسین‌زاده نیز از این تیم جدا شده‌اند. با این وجود می‌توان گفت آبی‌ها برخلاف سال‌های گذشته که بعد از هر فصل بیش از 10 بازیکن‌شان را از دست می‌دادند، امسال یک ثبات نسبی را جمع بازیکنان‌شان تجربه می‌کنند. درآن سو استقلالی‌ها مهره‌های مطرحی چون سجاد شهباززاده، کاوه رضایی و پیمان بابایی را به خدمت گرفته‌اند و محمدحسین مرادمند نیز به این تیم بازگشته است. گفته می‌شود نفراتی دیگر نیز قرار است در روزهای باقیمانده به استقلال بیایند. با این وجود مسئله‌ای که ممکن است منجر به نگرانی برای یک شروع قهرمانانه شود، تغییرات فنی است. ساپینتو برای اولین بار در فوتبال ایران کار می‌کند و ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای نتیجه‌گیری داشته باشد، مثل اتفاقی که برای استراماچونی در این تیم رخ داد.

پرسپولیس کهکشانی نیست!

تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی نقل‌وانتقالات را آتشین شروع کرد. آنها خیلی زود کارِ ستاره‌های ملی‌پوشی همچون مرتضی پورعلی‌گنجی، علیرضا بیرانوند، سروش رفیعی و دانیال اسماعیلی‌فر را نهایی کردند تا لقب کهکشانی خیلی زود برای این تیم به کار برود. همچنین سرخ‌ها با گئورگی ولسیانی و سعید صادقی نیز قرارداد امضا کردند تا عملکردی رضایت‌بخش در نقل‌وانتقالات داشته باشند. پرسپولیسی‌ها اما هنوز دنبال جذب یکی دو مهاجم خارجی هستند تا پازل‌شان را برای لیگ بیست‌ودوم کامل کنند. پرسپولیس نیز با وجود جدایی احسان پهلوان، رامین رضاییان، رضا اسدی و البته خداحافظی سیدجلال حسینی موفق شده است تا حدی با حفظ بازیکنان قبلی و تمدید قرارداد بازیکنانی چون مهدی ترابی، میلاد سرلک و سیامک نعمتی ساختار کلی خود را حفظ کند. البته پرسپولیسی‌ها از یک حیث به نام برگزاری اردوی پیش‌فصل ترکیه از رقبا عقب مانده‌اند. سرخ‌ها پیش از استقلال در فصل گذشته، رکورد پنج قهرمانی پشت سر هم را در کارنامه دارند و با هدف پس گرفتن این عنوان پا به فصل جدید خواهند گذاشت. با وجود اینکه گل‌محمدی تیمش را کهکشانی نمی‌داند، ولی نمی‌توان نقش پررنگ این تیم را کورس قهرمانی نادیده گرفت.

سپاهان؛ هندوانه در بسته

تیم فوتبال سپاهان بعد از دو فصل که با محرم نویدکیا کارش را پیش برد، بالاخره امسال با چهره‌ای جدید ظاهر خواهد شد. این تیم در این مدت به یک عنوان دومی و یک عنوان سومی دست پیدا کرده و با ناکامی در جام حذفی، دستش از قهرمانی کوتاه مانده است. سپاهانی‌ها بعد از سومین استعفای سرمربی محبوب‌شان در نهایت به سراغ گزینه‌های بعدی رفتند و در نهایت ژوزه مورایس دستیار سابق مورینیو را به اصفهان آوردند. رزومه این مربی نشان می‌دهد که بعد از قهرمانی در لیگ‌های کره جنوبی و عربستان دنبال کسب یک سه‌گانه در فوتبال آسیاست تا به افتخاراتش اضافه کند. در زمین نیز همه چیز برای قهرمان شدن سپاهان آماده است. جذب سه بازیکن خارجی (کامسوبا، داسیلویرا و فرناندز) در کنار به خدمت گرفتن مهره‌های اصلی دیگر مدعیان (محمد دانشگر از استقلال, رامین رضاییان از پرسپولیس و میلاد زکی‌پور از گل‌گهر) سپاهان را در داخل زمین به یک تیم پرستاره تبدیل کرده است. در آن سو این تیم اصفهانی مهره‌های زیادی چون دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی، سجادشهباززاده، عزت‌الله‌پورقاز و گئورگی ولسیانی را از دست داده است تا با خریدهای خارجی و البته کادر فنی تازه از راه رسیده بتوان این تیم را در فصل پیش رو به یک هندوانه در بسته تشبیه کرد، هندوانه‌ای که یا آنقدر شیرین از آب در می‌آید که طعم قهرمانی را برای هواداران به ارمغان می‌آورد و یا اینکه کال خواهد بود با آزمون و خطاهای بسیار و روند سال‌های قبل را طی خواهد کرد.

گل‌گهر؛ رد پایی در مسیر قهرمانی

امیرقلعه‌نویی در سومین فصل پیاپی حضورش در سیرجان دنبال پیشبرد هدف طولانی مدتش با گل‌گهر است. گل‌گهر دو فصل پیش رتبه پنجم و فصل گذشته با وجود کسر هفت امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفته است. این تیم که روندی باثبات را بعد از صعود به لیگ برتر طی کرده است، حالا با وجود امکانات منحصربه‌فرد و وضعیت مالی مناسب به یکی تیم‌های مدعی فوتبال ایران تبدیل شده است، تیمی که اگر مجوز حرفه‌ای را در سال گذشته کسب می‌کرد، حتی این فرصت را داشت تا خیلی زود به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند. این تیم در فصل نقل‌وانتقالات وسلی گومز، امین قاسمی‌نژاد، محمد خدابنده‌لو و مهران درخشان‌مهر را جذب کرده است. البته برخلاف سه تیم بالا نمی‌توان به گل‌گهر لقب کهکشانی داد، ولی با توجه به وضعیت نرمالی که طی کرده است می‌توان در سرنوشت قهرمانی فصل بیست‌ودوم رد پای این تیم را به وضوح دید.

فولاد؛ کهکشانیِ پیر

شرایط گل‌گهر تقریباً برای فولاد نیز صدق می‌کند، تیمی که دو فصل پیش سراغ جواد نکونام رفت و موفق شد در سال نخست عنوان سومی لیگ برتر و قهرمانی جام حذفی را برای خود کند. این تیم در فصل بعدی با وجود جدایی مقطعی نکونام، در پایان کار را با رتبه پنجم جدول لیگ برتر و البته قهرمانی در سوپرجام به پایان رساند. شاید اوج درخشش تیم جواد نکونام را بتوان حضور در لیگ قهرمانان آسیا دانست، جایی که موفق شد مقتدرانه به‌عنوان تنها نماینده ایران به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کند و به برترین تیم باشگاهی ایران در رنکینگ بدل شود. فولادی‌ها مثل پنجره نقل‌وانتقالاتی نیم‌فصل گذشته، در این پنجره نیز پرکار ظاهر شده و افرادی را به خدمت گرفته‌اند که با وجود سن و سال بالا جزو بازیکنان مطرح فوتبال ایران به حساب می‌آیند. اشکان دژاگه و وریا غفوری از جمله این بازیکنان هستند که تجربه بالای آنها قطعاً به کار تیم نکونام در لیگ‌های داخلی و آسیایی خواهد آمد. فولادی‌ها همچنین احسان پهلوان، سعید آقایی، علی قربانی، فرشید اسماعیلی، مجید علیاری، محمدرضا غبیشاوی و کریستوفر نت را به خدمت گرفته‌اند و با حفظ بازیکنان آماده تیم‌شان مثل آیاندا پاتوسی، موسی کولیبالی، عارف آغاسی و دیگران به یک تیم پرمهره تبدیل شده‌اند. وجود بازیکنان پرشمار در این تیم خوزستانی منجر به این شده است که حتی لقب کهکشانی برای آنها نیز استفاده شود. البته فولاد را می‌توان با حضور بازیکنان باتجربه‌ای همچون ایوب والی، شهاب گردان، اشکان دژاگه، وریا غفوری، محمد آبشک و احمد عبدالله‌زاده، یک تیم با میانگین بالا دانست.

تراکتور؛ فرصتی برای اعاده حیثیت

تبریزی‌ها بعد از فصل کابوس‌واری که سال گذشته سپری کردند، امثال به نوعی به دنبال بازگشت اعتبار برباد رفته‌شان هستند. پرشورها که بعد از صعود مجدد به لیگ برتر، در چندین سال گذشته همیشه در جمع مدعیان قهرمانی و سهمیه آسیایی حضور داشته‌اند، فصل گذشته را با رتبه سیزدهمی به پایان رسانده‌اند. تراکتور از این حیث در این گزارش در بین تیم‌های مدعی فصل بعدی لحاظ شده است که این تیم یک مربی بارزومه به نام قربان بردیف را به خدمت گرفته است. حضور این مربی سازنده و البته موفق در فوتبال روسیه این نوید را می‌دهد که در صورت ایجاد ثبات در تبریز می‌توان به نمایش و عملکرد تراکتور در ایستگاه 22 لیگ برتر امیدوار بود. تراکتوری‌ها علاوه بر تقویت کادر فنی، در مستطیل سبز نیز سه بازیکن خارجی جذب کرده‌اند. صفا هادی ستاره تیم ملی عراق، ریکاردو آلوز و گوستاو واگنین مهره‌هایی هستند که در کنار رضا اسدی، پوریا آریاکیا و محمدرضا عباسی تراکتور را به یک تیم موفق در نقل‌وانتقالات تبدیل کرده‌اند. همچنین زمزمه‌هایی از حضور سعید عزت‌اللهی در تراکتور نیز شنیده می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1149615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =