آخرین تحولات اوکراین| حمایت چین از مواضع روسیه در زمینه تسلیحات هسته‌ای

وزارت خارجه روسیه اتهام‌زنی غرب علیه مسکو مبنی بر "غیرموجه بودن آغاز عملیات در اوکراین" را رد کرده و یادآور شد: از دست دادن تمامیت ارضی اوکراین به دلیل فرآیندهای داخلی و نفوذ بی ثبات کننده کشورهای غربی با هدف "دور کردن اوکراین از روسیه" تشدید شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دولت آمریکا به گسترش فهرست تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل ادامه عملیات نظامی این کشور در خاک اوکراین ادامه می‌دهد و در این رابطه، وزارت خزانه داری ایالات متحده 13 شهروند روس و 36 سازمان روسی دیگر را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است.

علاوه بر این، ایالات متحده محدودیت‌های روادیدی را علیه 893 مقام روسی، از جمله اعضای شورای فدراسیون (سنای) روسیه و نیروهای مسلح این کشور اعمال کرده است. این تصمیم شب گذشته از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه اعلام شد. گفته شده که این محدودیت‌ها به دلیل مشارکت این افراد در اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین اعمال شده است. فهرست کامل اسامی افراد تحریم شده اعلام نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تاکید پوتین بر غیرقابل قبول بودن آغاز یک جنگ هسته‌ای در جهان

ضمن اینکه، تحریم‌های مشابهی نیز علیه 31 تبعه خارجی که از مسئله الحاق شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه حمایت کردند، اعمال شده است.

در عین حال، مقامات واشنگتن تحریم‌هایی را علیه مقامات مناطق تحت کنترل ارتش روسیه در خاک اوکراین اعمال کرده است. این محدودیت‌ها علیه مقامات محلی در این مناطق که با روسیه همکاری دارند، در نظر گرفته شده است.

در اواخر ماه جولای نیز وزارت خزانه داری آمریکا دو شهروند روس دیگر و چهار سازمان از روسیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

پیش از آن، در اواخر ماه ژوئن هم واشنگتن محدودیت‌های روادیدی علیه 500 مقام نظامی و مقامات دولتی روسیه اعمال کرده بود. در همان زمان، ایالات متحده مجدداً فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را با گنجاندن 57 روس دیگر و بیش از 100 سازمان گسترش داده بود.

در توجیه این اقدامات تحریمی، ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده قصد دارد تا زمانی که روسیه به اقدامات نظامی خود در خاک اوکراین پایان نداده، به اعمال فشار بر مقامات مسکو ادامه دهد.

طرف روسی نیز در واکنش به اقدامات خصمانه طرف آمریکایی در اوایل ماه ژوئن، 61 شهروند ایالات متحده، از جمله رهبری و مقامات بلندپایه وزارت خارجه آمریکا را به "فهرست توقف" خود اضافه کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا 25 هواپیمای شرکت‌های روسی را در فهرست متخلفان کنترل صادرات قرار داد

وزارت بازرگانی آمریکا 25 فروند هواپیمای دیگر از شرکت‌های هواپیماهای روسی را به فهرست متخلفان اقدامات کنترل صادرات اضافه کرد.مقامات آمریکایی انتظار دارند با این اقدام توانایی خطوط هوایی روسیه برای تهیه قطعات یدکی هواپیما، انجام تعمیرات و نگهداری و سوخت گیری آنها را محدود کنند.

پیش از این، در اواخرماه ژوئن، وزارت بازرگانی ایالات متحده امتیازات صادراتی را از چند شرکت هواپیمایی روسیه لغو کرد. این وزارتخانه این تصمیم را به دلیل نقض قوانین کنترل صادراتی که پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین بر این کشور تحمیل شده، توضیح داد.

جان کربی: روسیه پیشنهاد صادقانه واشنگتن درباره مبادله زندانیان را بپذیرد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا شب گذشته اعلام کرد که مقامات ایالات متحده از روسیه انتظار دارند که پیشنهاد ارائه شده از سوی واشنگتن در زمینه مبادله زندانیان بین دو کشور را بپذیرد.

کربی گفت: «ما پیشنهاد جدی به مسکو داده‌ایم. و از طرف روسی می خواهیم که این پیشنهاد را بپذیرد، زیرا این پیشنهاد صادقانه ارائه شده است.

 به گفته این مقام کاخ سفید، در حال حاضر هر دو طرف فعالانه روی تحقق این موضوع در سطح بین دولتی کار می کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز سه شنبه بر تعهد مقامات مسکو به خودداری از علنی کردن مذاکرات درباره مبادله زندانیان با ایالات متحده تاکید کرد. یک روز قبل، کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا یک پیشنهاد متقابل از روسیه دریافت کرده، ولی شرایط مطرح شده از سوی مسکو را جدی و منطقی نمیداند.

واکنش چین به تلاش‌های غرب برای کنار گذاشتن روسیه از مذاکرات کنترل تسلیحات

فو کونگ، رئیس بخش خلع سلاح وزارت امور خارجه چین بامداد امروز، چهارشنبه، در حاشیه کنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در نیویورک اعلام کرد که تلاش برخی کشورهای غربی برای کنار گذاشتن فدراسیون روسیه از مذاکرات بین المللی در این زمینه نادرست و غیرسازنده است.

این دیپلمات چینی گفت «کشورهای غربی در حال حاضر تلاش می‌کنند به هیچ وجه با روسیه گفتگویی نکنند و این قدرت هسته‌ای را از بحث‌های بین‌المللی در این زمینه کنار بگذارند. ما فکر نمی‌کنیم که چنین برخوردی درست باشد."

چین از آمریکا می‌خواهد همه سلاح‌های هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند

رئیس بخش خلع سلاح وزارت امور خارجه چین در  سخنرانی خود در کنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا باید تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را از کشورهای اروپایی خارج کند.

فو کونگ گفت: آمریکا باید تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند و از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در هر منطقه دیگر جهان نیز خودداری کند.

وی تاکید کرد که پکن متعهد است تحت هیچ شرایطی اولین کشوری نباشد که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته یادآور شد که ایالات متحده تنها در شرایط استثنایی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در نظر خواهد گرفت. به گفته وی، اعمال این اقدام برای تامین منافع حیاتی این کشور، متحدان و شرکای آن امکان پذیر است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پیامی برای شرکت کنندگان در کنفرانس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد که جنگ هسته‌ای هرگز نباید آغاز شود، برای اینکه چنین جنگی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. به گفته وی، روسیه به طور کامل به تعهدات خود در توافقات دوجانبه با ایالات متحده در زمینه کاهش و محدود کردن تسلیحات راهبردی و هسته‌ای عمل کرده است.

وزارت خارجه روسیه اتهامات مربوط به آغاز درگیری در اوکراین را رد کرد

ایگور ویشنوتسکی، معاون اداره منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجهروسیه در کنفرانس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT)  اعلام کرد که مسکو اتهامات وارده از سوی کشورهای غربی درباره بی دلیل بودن آغاز عملیات ویژه و آغاز درگیری نظامی در اوکراین را رد می‌کند.

این دیپلمات روس گفت: «مایلیم قاطعانه تمامی اتهامات علیه خود مبنی بر «تجاوز بی دلیل» به اوکراین را رد کنیم. دولتی که اکنون قدرت در اوکراین را در اختیار دارد، در نتیجه یک کودتای غیرقانونی به قدرت رسیده و بلافاصله آزار و اذیت و سپس مبارزه مسلحانه علیه مردم روس زبان در منطقه دونباس را آغاز کرد و شرایط به جایی رسید که دیگر قابل تحمل نبود.»

وی یادآور شد: به مدت هشت سال نیروهای ملی‌گرا و دارای تمایلات تند اوکراینی مردم غیرنظامی ساکن منطقه بزرگ دونباس را می‌کشتند و «تهاجم نظامی گسترده‌ای به جمهوری‌های خودخوانده که در واقع از اوکراین جدا شده‌اند» را تدارک دیده و به اجرا گذاشتند.

علاوه بر این، وی تاکید کرد که طرف اوکراینی حتی تلاشی برای پیروی از توافقات امضا شده مینسک برای حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس نکرده بود. بنابراین، اقدام نظامی روسیه، پاسخی اجباری به "جنایت‌هایی بود که در آنجا اتفاق افتاد و روند اوضاع به پایان منطقی خود خواهند رسید."

روسیه: از دست دادن تمامیت ارضی اوکراین، نتیجه فرآیندی داخلی بود

الکساندر تروفیموف، نماینده روسیه در کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در سخنرانی خود در این مجمع در نیویورک اعلام کرد که از دست دادن تمامیت ارضی اوکراین به دلیل فرآیندهای داخلی در این کشور رخ داده است. به گفته وی، وضعیت به دلیل نفوذ بی ثبات کننده از سوی کشورهای غرب به منظور "جدا کردن اوکراین از روسیه" تشدید شد.

این دیپلمات تاکید کرد: نه در سال 1994 و نه پس از آن، روسیه متعهد نشد که کودتا را به رسمیت بشناسد و بخش‌هایی از اوکراین را مجبور کند که برخلاف میل مردم محلی، در ترکیب آن باقی بمانند.

این مقام وزارت خارجه روسیه همچنین احتمال استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در اوکراین را رد کرد و یادآور شد که طرف روسی به شدت از مفاد تفاهم نامه بوداپست پیروی کرده و بنابراین هرگونه اتهام در مورد تشدید تنش هسته‌ای به دلیل اقدامات مسکو، بی اساس است. وی توضیح داد: «تفسیر اظهارات رهبری روسیه به عنوان تهدیدی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین غیرصادقانه است و اگر به منبع اصلی رجوع کنیم، هیچ انتقادی بر این سخنان وارد نیست.»

نشریه آمریکایی: انتقال مردم اوکراین به روسیه، به دلیل اقدامات افراطی کی‌یف است

مجله آمریکایی فدرالیست (The Federalist) در تحلیلی نوشته است که بسیاری از شهروندان اوکراینی ساکن مناطق شرقی این کشور، به دلیل اقدامات افراطی و بسیار سخت گیرانه مقامات کی‌یف به طرف روسیه می‌روند و این یک واقعیت است.

این نشریه همچنین یادآور شده که در محافل اصلی ساختارهای مختلف اوکراین، حقیقت "شیدایی جاسوسی" به طور فزاینده‌ای آشکار است و برکناری‌های گسترده در میان مقامات این کشور از سوی  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گویای این واقعیت است. به نوشته این مجله، پرونده‌های خیانت به یک وسواس برای دولت اوکراین تبدیل شده است. در حالیکه شهروندان این کشور نگرش گرمی نسبت به روسیه داشته و از لحاظ فرهنگی و تاریخی به همکاری با آن تمایل دارند.

در این مقاله آمده است: «در چنین شرایطی نحوه نگاه شرارت آمیز دولت به شهروندان اوکراینی طرفدار مسکو، خواه آنها واقعاً مقصر در خیانت باشند یا نه، بسیار وحشتناک است.»

سفارت روسیه در کانادا تحریم‌های جدید ضدروسی را محکوم کرد

سفارت روسیه در اوتاوا شب گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرد که تحریم‌های جدید ضدروسی دولت کانادا بار دیگر مواضع مغرضانه این کشور در قبال بحران اوکراین را نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «دور جدید تحریم‌های یکجانبه و بی‌اساس اوتاوا، بار دیگر مواضع مغرضانه و بدون تفکر دولت کانادا در قبال بحران اوکراین را نشان می‌دهد. مقامات کانادایی بدون هیچ مدرکی سعی دارند طرف روسی را به تحریکات و عملیات زیر پرچم دروغین متهم کنند که آشکارا توسط نیروهای اوکراینی، از جمله در شهر در بوچا انجام شده است.

سفارت روسیه همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که مقامات و رسانه‌های کانادایی چشمان خود را بر جنایات متعدد ارتش اوکراین که همچنان مناطق غیرنظامی در دونباس را با سلاح‌های سنگین غربی گلوله باران می‌کنند، بسته و در این زمینه سکوت می‌کنند.

کانادا بیش از 40 شهروند روس را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

کانادا فهرست تحریم‌های خود علیه  روسیه را گسترش داده و این فهرست شامل بیش از 40 شخصیت حقیقی و 17 شخصیت حقوقی است. این مسئله در بیانیه منتشره در وب سایت دولت کانادا مشخص شده است.

طیق این اطلاعات، اسامی 43 شهروند روس به این فهرست اضافه شده که شامل مقامات ارتش روسیه است که گفته می شود در حوادث بوچا و فعالیت بخش دفاعی روسیه دست داشتند.

در اواسط ماه جولای نیز دولت کانادا اصلاحات بیشتری در محدودیت‌های ضدروسی خود اعمال کرد و ارائه خدمات تولیدی به صنایع نفت و گاز، شیمیایی و تولیدی روسیه را ممنوع کرد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که مقامات اوتاوا قصد دارند تحریم‌ها را علیه بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه به دلیل ادامه اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین گسترش دهند.

وزارت دفاع روسیه: نظامیان اوکراینی اتوبوس حامل غیرنظامیان را هدف قرار دادند

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که گروه‌های مسلح اوکراینی در منطقه خرسون اتوبوسی حامل مردم غیرنظامی را که در حال انتقال به مناطق تحت کنترل مقامات کی‌یف بودند را هدف حملات خود قرار دادند که خوشبختانه کسی در این حمله آسیب ندید.

این وزارتخانه یادآور شده که چنین اقداماتی از سوی مقامات اوکراینی نشان دهنده بی تفاوتی کامل آنها نسبت به سرنوشت شهروندان اوکراین و بی توجهی مطلق به کلیه هنجارها و اصول حقوق بشردوستانه بین المللی است.

نخستین کشتی حامل غلات اوکراین وارد بندر استانبول شد

وزارت دفاع ترکیه شب گذشته اعلام کرد که نخستین کشتی باری حامل محصولات غلات از اوکراین عصر روز سه‌شنبه، دوم آگوست، از تنگه بسفر عبور کرده و در بندر استانبول لنگر انداخت.

پیش از این در روز سه شنبه گزارش شده بود که این کشتی روز بعد پس از ورود، یعنی چهارشنبه، سوم آگوست، مورد بازرسی قرار خواهد گرفت. در طول بازرسی، اسناد خدمه و اسناد محموله حمل شده بررسی خواهد شد. بار کشتی نیز مورد بازرسی قرار می‌گیرد و پس از آن، پروتکل نهایی امضا شده و سپس این کشتی به سمت لبنان عزیمت خواهد کرد.

مذاکرات تلفنی وزرای دفاع روسیه و جمهوری آذربایجان درباره امنیت منطقه

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و "ذاکر حسن اف"، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان تلفنی با یکدیگر گفتگو کرد.  طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، «مسئله تضمین امنیت منطقه و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین، از جمله روند اوضاع در اوکراین مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت».

اوایل روز سه‌شنبه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان، نخست ‌وزیر ارمنستان درباره اجرای توافق‌نامه قره‌باغ گفتگو کردند.

تنها یک درصد از آمریکایی‌ها روسیه را تهدیدی برای کشورشان می‌دانند

نظرسنجی موسسه گالوپ جامعه شناسی نشان داده است که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها روسیه را تهدیدی برای کشورشان نمی‌دانند. تنها یک درصد از شهروندان آمریکایی فکر می‌کنند که روسیه تهدیدی برای ایالات متحده است و آن را در فهرست "مهم ترین مشکلات" کشور خود قرار دادند.

بر اساس این مطالعه که در ماه‌های ژوئن و جولای انجام شده، طی شش ماه گذشته، تعداد پاسخ دهندگانی که روسیه را چالش اصلی برای ایالات متحده می دانند، هرگز از 10 درصد فراتر نرفته است. بالاترین نرخ - 9 درصد بود که در ماه مارس ثبت شد که این مسئله به دلیل تشدید بحران پیرامون اوکراین بود. این دیدگاه سپس روند کاهشی را آغاز کرد و در آوریل به 5 درصد و در ماه مه به 3 درصد کاهش یافت.

 آمریکایی‌ها حتی چین را نیز تهدیدی برای کشور خود نمی‌دانند و کمتر از یک درصد از مردم آمریکا چین را در میان "چالش‌های اصلی" ایالات متحده قرار داده‌اند.

کد خبر: 1149636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =