ارتباط مشکل قلبی با ابتلا به آلزایمر

مشکلات قلبی در دنیا بسیار شایع هستند و مطالعات انجام شده بر بیماری قلبی وجود ارتباط عجب این مشکل با آلزایمر را خبر میدهند که باعث تعجب محققان نیز شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وقتی که صحبت از آلزایمر می شود، اولین چیزی که به ذهن تان می‌ رسد، افت و ضعیف شدنِ قدرت حافظه است اما شاید تعجب کنید که قلب و آلزایمر هم می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. طبق مطالعات انجام شده، بعضی از وضعیت های خاص قلبی، تا سه برابر فرد را بیشتر در معرض آلزایمر قرار می دهند که در این قسمت قصد داریم راجع به آن توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید:

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با انجام کارهای روزمره

بعضی از مشکلات قلبی عامل افزایش خطر آلزایمر هستند

مطالعاتی در مقیاس بزرگ روی ژنتیک افراد و روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر بالایِ ۶۰ سال انجام شده که قبلاً هیچ گونه علامتی از آلزایمر نداشتند و ۱۵ سال آن ها را مورد بررسی و تحت نظر قرار دادند و وضعیت های مختلف قلب و عروق را روی آنها بررسی کردند. آنالیز و تجزیه تحلیل ها در اصل روی حمله قلبی، دیابت و سکته بود؛ اما مشکلات دیگر هم روی آن ها تست شد و به این نتیجه رسیدند که بعضی از وضعیت های خاص قلبی می تواند تا سه برابر خطر آلزایمر را افزایش دهد و شاید حتی بیشتر از ژنتیک خطرناک باشد.

سابقه حمله قلبی روی سلامت مغز اثر گذار است

حمله قلبی نه تنها سلامت قلب را به خطر می‌ اندازد، بلکه طبق مطالعات انجام شده افرادی که از قبل سابقه ابتلا به بیماری قلبی داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات مغزی و ذهنی قرار می‌ گیرند و ممکن است تغییراتی در حافظه، تفکر و رفتار آن ها به وجود بیاید که علت آن کاهش خون رسانی به مغز است.

سکته، خطر افت قدرت مغزی را بالا می برد

مطالعات دیگر روی افراد نشان داده که سکته یکی دیگر از عواملی است که خطر آلزایمر را افزایش می دهد. وقتی که فردی سکته می کند؛ جریان خون اطراف مغز تحت تاثیر قرار می گیرد و اکسیژن به اندازه کافی به مغز نمی رسد و همین باعث می‌ شود که بیشتر در معرض مشکلاتی مانند لخته شدن خون باشد؛ اما سابقه سکته، خود عاملی برای افزایش خطر آلزایمر خواهد بود.

مدیریت سالم دیابت برای مغز و هم برای قلب مفید باشد

شاید دیابت ربطی به بیماری های قلبی نداشته باشد؛ اما به هر حال تاثیرات غیر مستقیمی روی آن خواهد داشت و خطر آلزایمر را هم بالا خواهد برد. طبق مطالعات انجام شده سطح قند خون بالا به خاطر دیابت، رگ های خونی و عصب هایی که قلب و رگ های خون را کنترل می‌ کنند؛ تحت تاثیر قرار می دهند که همین عامل ایجاد بیماری قلبی خواهد بود و فرد را در معرض مشکلات مربوط به رگ‌ های خونی قرار می‌ دهد و خون رسانی به مغز را دچار مشکل می کند.

در نهایت بهتر است که از قلب تان مراقبت کنید و این کار را با انجام ورزش روزانه، خوردن رژیم غذایی سالمِ گیاهی و چربی‌ های سالم، کاهش استرس، خواب کافی و تحت کنترل گرفتن عوامل خطر مانند فشار خون، قند خون و کلسترول خون عملی کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =