مسئولان نسبت به نقش رسانه‌ها در جهاد تبیین بی‌توجه هستند

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: استفاده ناکافی، سنتی و نادرست از ظرفیت‌های رسانه‌های داخلی، تهدید بزرگ برای امنیت ملی است. آنچه که تاکنون امنیت کشور را به خطر انداخته است، بی‌توجهی یا توجه ناکافی مسئولان به نقش رسانه‌ها  در جهاد تبیین، ندیدن و نخواستن آنها بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه در جمع فرماندهای فراجا مازندران در ساری در سخنرانی خود با عنوان نقش سواد رسانه‌ای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانه‌ای گفت: نداشتن روایت اول، جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم، عملا رسانه‌های داخلی را در قبال رسانه‌های خارجی و غیرمسئول، "غیربازدارنده و کم تاثیر" کرده است.

وی گفت: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانه‌های غیرمسئول و معاند فرصت‌ساز و برای  کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است .

نصرالهی علت توجه ناکافی و نادرست به رسانه‌ها را  سواد رسانه‌ای پایین مسئولان  دانست و تصریح کرد نیاز مسئولان به سواد رسانه‌ای بیش از مردم است  و غلبه آنها  بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی، جز با برخورد فعال، هوشمندانه، به موقع، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست .

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات  و رسانه   در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت: پیشترفت تکنولوژی‌های ارتباطی  و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی، نوع، میزان، منابع خبری مردم وهمچنین الگوی تولید، توزیع و مصرف  پیام‌های رسانه‌ها را تغییر داده است  به گونه‌ای که مردم برخلاف گذشته با داشتن گوشی‌های هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانه‌ها هستند، تولید و توزیع  کننده  همه نوع پیام‌ها  و کنشگر فعال در همه زمینه‌ها حتی موضوعات امنیتی هستند.

وی قدرت رسانه‌ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاه‌های دیگر حتی بخش‌های انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکارعمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است، اما هنوز بسیاری از بخش‌ها و سازمان‌ها به این مهم بی‌توجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.

نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانه‌ها و  پدیده ارتباط جمعی شخصی ادامه داد: پیشترفت فناوری‌های ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات، حکمرانی را در بخش‌های مختلف دستخوش تغییر و تحول کرد است و دیگر نمی‌توان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع  و امنیت ملی را تامین کرد.

وی با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بی‌توجهی به رسانه، افکار عمومی و حبس شدن در دهه‌های قبل موجب شده است هروقت نظام دو قدم به سمت  کار درست گام می‌دارد، مجبور می‌شود ده قدم عقب نشینی کند و این یعنی اینکه همچنان  در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانه‌ای و توجه به الزامات حرفه‌ای کارهایی همچون تجربیات ناموفق قبل صورت می‌گیرد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه  دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم  فراجا در تامین نظم و امنیت کشور گفت: فراجا بیش از گذشته هدف اصلی حملات دشمن قرار گرفته است، بسیاری از حدود ۳۰ سازمان مسئول بخش عفاف و حجاب با تعطیل کردن وظایف ذاتی خود، عملکرد همه بخش‌ها، کارها، نتیجه نشدنی و بیش از توان  فراجا را  در موضوعات پیچیده و چند لایه  از این بخش انتظار دارند و این وضعیت به  تعامل بین پلیس و مردم ضربات جبران ناپذیری وارد می کند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای  موفقیت فراجا  در انجام ماموریت ها و تامین امنیت مردم را در اعتماد مردم  و تعامل مناسب و مستمر  پلیس و مردم  دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشه‌دار کند ؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم و دیرحرف حرف زدن با آنها، استفاده ناکافی از فناوری‌های  جدید ارتباطی و ضعف‌های ساختاری و قانونی و مجازات‌های غیربازدارنده  است.

وی  تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی،  باید اقتضائات کنش‌گری در آرایش جدید رسانه‌ای درک شود، رویکردهای همه بخش‌ها و دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان‌هایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع، همه جانبه و انقلابی در حوزه‌های فرهنگ و رسانه انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =