طب سنتی/ خواص جلبک اسپیرولینا برای سلامتی

جلبک اسپیرولینا نوعی جلبک سبز-آبی با خواص خارق‌العاده برای سلامتی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌سبب داشتن مواد مغذی فوق العاده، به عنوان سوپرفود نام‌گذاری شده و ناسا نیز از آن به عنوان غذای فضانوردان استفاده می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جلبک اسپیرولینا نوعی جلبک سبز-آبی با خواص خارق‌العاده برای سلامتی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌سبب داشتن مواد مغذی فوق العاده، به عنوان سوپرفود نام‌گذاری شده و ناسا نیز از آن به عنوان غذای فضانوردان استفاده می‌کند. متاسفانه هنوز خواص معجزه‌آسای این طلای سبز به طور کامل معرفی نشده و بسیاری از افراد اطلاعاتی در این خصوص ندارند. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ خواص و اهمیت ارده و شیره

قبل از توضیحات درباره‌ فواید و خواص جلبک اسپیرولینا، درباره‌ی ارزش غذایی فوق‌العاده‌ این جلبک صحبت می‌کنیم؛ هر قاشق غذاخوری (۷گرم) پودر جلبک اسپیرولینا حاوی موارد زیر است:

۳ کالری
۰۲ گرم پروتئین
۶۷ گرم کربوهیدرات
۵۴ گرم چربی
۴ میلی‌گرم کلسیم
۲ میلی‌گرم آهن
۶ میلی‌گرم منیزیم
۲۶ میلی‌گرم فسفر
۲ میلی‌گرم پتاسیم
۵ میلی‌گرم سدیم
۷ میلی‌گرم ویتامین C
خواص جلبک اسپیرولینا

به علاوه، این جلبک حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های A، B۶ و K است.

جالب است بدانید که جلبک اسپیرولینا ۶ برابر تخم مرغ پروتئین دارد؛ ۱۰ برابر سبزیجات پتاسیم دارد؛ ۱۲ برابر جگرگاو ویتامین ب-۱۲ دارد؛ ۵ برابر اسفناج آهن دارد؛ و ۷ برابر شیر کلسیم دارد.

تناسب اندام و لاغری

از جمله روش‌های لاغری و داشتن تناسب اندام دلخواه، افزودن جلبک اسپیرولینا به وعده‌های غذایی است. این جلبک، کالری پایینی دارد و با داشتن خاصیت چربی‌سوزی و عضله سازی قوی، به سرعت سبب تناسب اندام می‌شود. اگر حداقل ۳ ماه این طلای سبز را مصرف کنید، نتایج شگفت‌انگیزش را به طور محسوس ‌مشاهده خواهید کرد.

مبارزه با آلرژی

بسیاری از افراد به‌دلایل مختلف مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی و... دچار آلرژی و درنتیجه علائمی مانند گرفتگی بینی، خارش گلو و... دارند. استفاده از جلبک اسپیرولینا برای رفع این مشکل توصیه می‌شود؛ چرا که به‌خوبی می‌تواند از آزادسازی هیستامین (مسبب ایجاد علائم آلرژی) جلوگیری کند.

کاهش فشار خون

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از جلبک اسپیرولینا می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶، مصرف منظم این جلبک در افراد مبتلا به اضافه وزن و فشارخون بالا، تأثیرات شگفت‌انگیزی داشته است. لذا توصیه می‌کنیم نسبت به ‌مصرف این جلبک شفابخش اقدام کنید.

بهبود سلامت روده

سلول‌های جلبک اسپیرولینا دیواره‌ سخت ندارند، لذا هضم آنها فوق‌العاده آسان است. مصرف این جلبک برای افراد مبتلا به مشکلات روده، بسیارعالی است. ضمناً طبق مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها، این جلبک توانایی حفظ باکتری‌های مفید روده را دارد که احتمال بروز مشکلات روده‌ای را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

جلوگیری از کم‌خونی

کم‌خونی (آنمی) در بسیاری از افراد رخ می‌دهد، که در صورت ادامه‌دار شدن منجر به ضعف و خستگی طولانی مدت می‌شود. استفاده از جلبک اسپیرولینا برای درمان کم‌خونی توصیه می‌شود. این جلبک میزان هموگلوبین خون را افزایش داده و منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.  

افزایش استقامت عضلات

برای افزایش استقامت عضلات، خصوصاً در ورزشکاران می‌توان انواع غذاهای گیاهی استفاده نمود که یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها جلبک اسپیرولینا است. مصرف این ماده به‌ بهبود قدرت و استقامت ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

بهبود سلامت روان

آزمایشات و مطالعات صورت گرفته، تأثیر جلبک اسپیرولینا در درمان و یا بهبود اختلالات روانی را تأیید کرده‌اند. این جلبک منبع فوق‌العاده‌ای از اسید آمینه تریپتوفان است که حمایت کننده سرتونین در بدن است. این ماده، نقش کلیدی در سلامت روان دارد و افرادی که به‌طور دائم استرس دارند یا دچار افسردگی شده‌اند، می‌توانند با مصرف این جلبک به بهبودی نسبی برسند.

جلوگیری از سرطان

وقتی بدن به‌مقدار کافی آنتی بادی، پروتئین و دیگر ماده‌های مبارزه‌کننده با سلول‌های سرطانی تولید کند، کمتر شاهد ایجاد بیماری‌های عفونی و سرطانی خواهیم بود. اسپیرولینا دارای ترکیبات تتراپیرولیک است که یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده به‌شمار می‌رود؛ لذا می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌های مزمن ایمن کند. طبق آزمایشات انجام شده، این جلبک، سلول‌های سرطانی پانکراس را تا حد زیادی از بین می‌برد.

کاهش کلسترول

طبق آزمایشات انجام شده، مصرف جلبک اسپیرولینا، تا حد زیادی کلسترول بد خون و تری‌گلیسیرید را کاهش داده و کلسترول خوب خون را نیز افزایش می‌دهد.

مراقبت از پوست

اسپیرولینا، یک ویتامینه فوق قوی برای پوست است که باعث جمع شدن منافذ باز، از بین بردن لک، چین و چروک، جوش و آکنه می‌شود. به‌طور کلی اگر پوستی جوان و شاداب می‌خواهید، مصرف این جلبک را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. ناگفته نماند که می‌توانید از ماسک این جلبک برای صورت و بدن، بهره ببرید تا نتایج فوق‌العاده‌ آن را به‌عینه مشاهده کنید.

سم‌زدایی قوی

افرادی که در معرض مسمومیت ناشی از مصرف آب و موادغذایی ‌آلوده قرار گرفته‌اند، می‌توانند از اسپیرولینا استفاده کنند چرا که این جلبک از خواص آنتی توکسیک برخوردار بوده و به‌خوبی می‌تواند آلاینده‌های بدن را از بین ببرد. بررسی‌ها نیز خاصیت سم‌زایی قوی اسپیرولینا را اثبات کرده‌اند.

افزایش انرژی

مصرف جلبک اسپیرولینا به‌ تقویت متابولیسم و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. طبق تجربیات به‌دست آمده، افرادی که روزانه ۶ گرم از این ماده را مصرف کرده‌اند، احساس بهتری در طول روز داشته‌اند. ضمن این‌که مصرف مناسب این جلبک، برای درمان کبد چرب نیز بسیار مفید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =