ارتباط احساس بوهای عجیب با بیماری های خطرناک

بویایی یکی از قوی ترین حس های پنجگانه است که برای تشخیص بیماری موثر است زیرا احساس و استشمام بوی خاص نشان دهنده خطر جدی است که سلامت شما را تهدید میکند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، استشمام چیز هایی که در اطرافتان نیستند، گاهی اوقات علامت یک بیماری جدی است‌. مثلاً ممکن است یک فرد که خود از بیماری اش خبر ندارد، بعد از اینکه از خواب بیدار می شود، متوجه بوی ماهی در اتاقش باشد در صورتی که دیگران هرگز چنین بویی را احساس نمی کنند. در این قسمت قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم و پنج مورد از بوهایی که وجود ندارند؛ اما شما احساسشان می کنید را معرفی کنیم که می‌تواند علامت یک مشکل در جسمتان باشد که به آن فانتوسمیا یا درد خیالی هم گفته می شود.

بیشتر بخوانید:

آسیب طولانی مدت به حس بویایی یا چشایی بیماران کرونایی

فانتوسمیا چیست و چه حالتی ایجاد میکند؟

فانتوسمیا یا درد فانتوم و استشمام بویی که وجود ندارد. فانتوسمیا یا درد فانتوم به حالتی گفته میشود که فرد بویی را حس میکند که در واقع آن بو وجود ندارد. کرونای طولانی مدت و کرونایی که خیلی زیاد طول کشیده باشد، باعث می شود که شما در طولانی مدت حس بویایی و چشایی را از دست بدهید؛ اما بعضی از افراد برعکس می شوند؛ یعنی حس بویایی آنها به شدت قوی شده یا حتی بوهای ناخوشایندی را در اطراف خود احساس می‌ کنند که وجود ندارد. عوامل مختلفی می‌ تواند روی حس بویایی تاثیر بگذارد که کرونا هم جزء آن ها می باشد.

فانتوسمیا و تومورهای مغزی

فانتوسمیا یا درد خیالی می تواند به خاطر تومور مغزی اتفاق بیفتد که در چنین حالتی شرایط خیلی جدی است و باید پیگیری شود؛ گاهی اوقات هم علامت کیست یا یک عضو عفونی شده در بدن است.

علائم مشکوک به فانتوسمیا

چنانچه بوهای عجیبی مثل مواردی که در ادامه خواهیم گفت، استشمام کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

بوی گوگرد و نان تست سوخته

فانتوسمیا در موارد نادری بوی خوشایند ایجاد می‌ کند؛ اما در اکثر موارد باعث احساس بوهای خیلی بد می شود که توضیحشان هم کار سختی است.‌ این افراد ممکن است به خاطر ترشح بعضی از مواد شیمیایی در بدنشان بویی شبیه به سوختگی را احساس کنند یا بوی گوگرد به مشام‌شان بخورد.

استشمام بوی دود

حس کردن بوی دود می تواند یک علامت از بیماری تشنج یا صرع باشد. اگر چنین بویی را ناگهان احساس می کنید که کمتر از چند دقیقه طول می کشد، احتمالاً قسمت کوچکی از مغز شما درگیر شده و ممکن است مقداری ترشحات الکتریکی غیر طبیعی در مغزتان اتفاق افتاده باشد که اغلب به خاطر بیماری تشنج یا صرع رخ می دهد. گاهی اوقات تومور مغزی، التهاب، سکته یا آسیب به سر هم باعث ایجاد چنین اتفاقاتی می شود.

آسیب به سر و از دست دادن حس بویایی

ممکن است پس از آسیبِ سر، حس بویایی و چشایی خود را به طور کامل و گاهی برای همیشه از دست بدهید. به طور معمول، از دست دادن کامل بویایی یا آنچه آنوسمی نامیده می شود. برای فردی که دچار ضربه مغزی شده؛ کاملاً قابل توجه است. در کل اگر فرد شش ماه پس از آسیب به سر، حس بویایی خود را به دست نیاورد، احتمالاً از دست دادن دائمی خواهد بود.

چگونه از خودمان مراقبت کنیم؟

باید سعی کنید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید.
بیشتر از همیشه مراقب کرونا باشید.
واکسن بزنید.
از جمع های شلوغ دوری کنید.
 از ماسک استفاده کنید که حداقل به خاطر بیماری کرونا حس بویایی و چشایی تان دچار آسیب نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =