آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱ تا حذف ممنوعیت انتقال به داخل دانشجویان پزشکی ورودی بعد از ۲۰۱۹

«اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱، حذف ممنوعیت انتقال به داخل دانشجویان پزشکی ورودی بعد از ۲۰۱۹ و افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی با توجه به نیاز مناطق محروم» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور همراه بود، از جمله این اخبار می‌توان به حذف ممنوعیت انتقال به داخل دانشجویان پزشکی ورودی بعد از ۲۰۱۹، اعلام شرایط انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین و نبود محدودیت برای آزادسازی مدارک برای فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن طرح قانون خدمات پزشکی و پیراپزشکی اشاره کرد.

حذف ممنوعیت انتقال به داخل دانشجویان پزشکی ورودی بعد از ۲۰۱۹

غلامرضا حسن‌زاده دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اعلام کرد که دانشجویان ایرانی خارج از کشور متقاضی انتقال به داخل که بعد از ۲۰۱۹ تحصیل خود را آغاز کرده‌اند، باید در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند.

البته این تصمیم مختص دانشجویان متقاضی انتقال است که در دانشگاه‌های معتبر تحصیل می‌کرده‌اند و بعد از سال ۲۰۱۹ به خارج رفته بودند. هنوز تصمیمی برای دانشجویان که بعد از سال ۲۰۱۹ به دانشگاه‌های غیرمعتبر خارجی رفته بودند، اتخاذ نشده است.

شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی همچنین تصمیم گرفته است که با توجه به ادامه شرایط جنگ و بحران اوکراین و شرایطی که برای دانشجویان ایرانی ایجاد شده است، دانشجویانی که قبل از شروع بحران در اوکراین تحصیل می‌کردند و گواهی اشتغال به تحصیل، مهر ورود و خروج و ویزای تحصیلی آنها نشان می‌دهد که قبل از جنگ آنجا درس می خوانده اند، صرف نظر از سال ورود و اعتبار دانشگاه می‌توانند برای انتقال به دانشگاه‌های ایران در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند.

محدودیتی برای آزادسازی مدارک برای فارغ‌التحصیلان نیست

سید امیر پاشا طبائیان مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره محدودیت‌های آزادسازی مدارک فارغ‌التحصیلان گفت: محدودیت آزادسازی مدارک برای هیچ گروهی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند بعد از گذراندن طرح قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان یا تعهد خدمت، مدرک‌ خود را آزاد کنند.

کسانی که در رشته های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل کرده‌اند، طی قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان متعهد به خدمت به وزارت بهداشت هستند. همچنین افرادی که تخصص و فوق تخصصی می‌گیرند هم متعهد به خدمت در وزارت بهداشت هستند.

کسانی که تعهد خدمت به وزارت بهداشت دارند و از امکانات وزارت بهداشت استفاده و در بیمارستان‌های تابعه تحصیل کردند؛ این افراد باید حتماً تعهدات خود را بگذرانند و بعد از اتمام تعهدات می توانند مدرک خود را آزاد کنند.

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری/ انتخاب رشته از ۱۷ مرداد

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱، سه‌شنبه ۱۱ مردادماه اعلام شد. بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای داوطلبان مجاز در دوره‌ها و رشته‌های با آزمون از دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز می‌شود و تا شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد.

زمان ثبت نام و انتخاب رشته محل برای داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده اند و می‌خواهند رشته‌ها و دوره‌های صرفاً با سوابق تحصیلی را انتخاب کنند از ۱۸ مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۳ مرداد ادامه دارد.

نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۱ هفته آخر شهریورماه اعلام می‌شود و کارنامه تمامی داوطلبان در هفته اول مهرماه منتشر می‌شود.

اعلام زمان برگزاری کنکور سراسری، آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲

یکی دیگر از رویدادهای هفته دوم مرداد، برگزاری نشست خبری رئیس و معاونان سازمان سنجش بود. حسن مروتی معاون امور آزمون های سازمان سنجش در این نشست گفت: کنکور ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار خواهد شد و پذیرش آن در مهرماه ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد. نوبت اول در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری همزمان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ در صبح روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ نیز در سه نیم روز عصر پنجشنبه ۱۱ اسفند و صبح و عصر جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌شوند.

چرا روند بررسی پرونده‌های جذب اعضای هیات علمی طولانی شده است؟

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره تأخیر در بررسی پرونده‌های جذب اعضای هیأت علمی توضیح داد که فرایند جذب هیأت علمی، سه مرحله را طی می‌کند، یک بخش مهم آن در داخل دانشگاه‌ها بوده و بخش‌های دیگر آن مربوط به استعلامات و خود مرکز جذب اعضای هیأت علمی است.

وی با بیان اینکه هرکدام از این مراحل سه گانه لازم، ضروری و زمان بر هستند، افزود: بر اساس آماری که استخراج کرده‌ایم، و آنچه که به مرکز جذب مرتبط می‌شود، متوسط ماندگاری پرونده‌ها در این مرکز، حدود ۳ ماه است، ممکن است بررسی پرونده‌ای یک الی یک ماه و نیم زمان به خود اختصاص دهد و یا ممکن است حدود ۴ ماه زمان به خود اختصاص دهد، علت آن نیز این است که ما در مرکز با انبوهی از پرونده‌ها مواجه هستیم.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: در فراخوان اخیر جذب، ۱۷ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند هر متقاضی ۳ دانشگاه را انتخاب کرده است که می‌شود حدود ۵۱ هزار، که بعد از غربالگری در دانشگاه‌ها فرض کنید می‌شود حدود ۳ هزار پرونده، در سال نیز دو فراخوان برگزار می‌شود، بنابراین در سال حدود ۶ هزار پرونده وارد مرکز می‌شود و بررسی آن واقعاً زمان بر است.

افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی با توجه به نیاز مناطق محروم

سید امیر پاشا طباییان‌ مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت هفته گذشته از افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی با توجه به نیاز مناطق محروم خبر داد.

طباییان با اشاره به ظرفیت چهار هزار و ۳۰۰ نفری در آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از ظرفیت اعلامی، حدود هزار صندلی خالی داشتیم که باید تکمیل ظرفیت ها بر اساس نیاز مناطق محروم به رشته های پایه و ارائه خدمات سلامت به مردم انجام گیرد.

وی اضافه کرد: در آزمون دستیاری امسال علاوه بر ظرفیت پذیرش عمومی مرحله اول، حدود ۵۰۰ نفر بر اساس اصل بومی گزینی و طبق دستورالعمل خاص پذیرش می شوند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد که محدویت انتخاب رشته اصلاح شده و داوطلبان حق انتخاب صد رشته محل در ۲۵ رشته تخصصی پزشکی را دارند.

انتهای پیام/

                                                                                 

کد خبر: 1149702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =