موفقیت در رشته هنر مستلزم انتخاب درست، علاقه و کسب مهارت است/ اجازه ندادم وسوسه و خستگی بر من غلبه کند

کیاناز شاطریان ضمن توصیه به خودباوری و لزوم غلبه بر خستگی‌ها برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور سراسری، موفقیت در رشته هنر را ناشی از انتخاب درست، علاقه و کسب مهارت عنوان کرد.

کنکور سراسری ۱۴۰۱ با همه حواشی آن، یکی از داغ‌ترین رقابت‌های سالیان اخیر را در میان داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رقم زد. در کنکور امسال، گروه آزمایشی هنر شاهد ثبت‌نام بیش از ۱۶۷ هزار داوطلب بود که رشد ۳۳ درصدی را نسبت به آزمون سراسری سال گذشته نشان می‌داد. کیاناز شاطریان در چنین فضای رقابتی موفق به کسب رتبه ۱ آزمون سراسری ۱۴۰۱ در گروه آزمایشی هنر شد. شاطریان متولد ۱۳۸۲، نقاش و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبای اصفهان است. وی به ایسکانیوز از راز موفقیتِ خود می‌گوید و داوطلبان را تشویق به مطالعه با علاقه، بررسی دقیق کتب درسی و توجه هم‌زمان به دروس مختلف در کنار یک‌دیگر می‌کند. این هنرجوی جوان، بر عدم توجه به استرس‌های ناشی از جوّ کنکور و القائات برخی مشاوران و مؤسسات آموزشی تأکید داشته و مهم‌ترین رکن موفقیت را تلاشِ خود داوطلبان می‌داند. مشروح گفت‌وگوی تفصیلی گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان را با کیاناز شاطریان در ادامه می‌خوانید.

به عنوان سؤال نخست، قدری از خودتان بگویید؛ چه مسیری را از ابتدا تا اکنون که به رتبه ۱ کنکور سراسری هنر دست یافته‌اید، طی کردید؟

فکر کنم از ۳-۴ سالگی بود که به فضای هنری علاقه‌مند شدم و از کودکی این حوزه را دنبال می‌کردم. مقطع ابتدایی را در دبستان نوید اصفهان گذراندم. سپس مقطع راهنمایی را در مدرسه امام صادق (ع) طی کردم و در نهایت سه سال پایانی را در هنرستان هنرهای زیبا بودم و رشته نقاشی می‌خواندم.

اولین جرقه برای این‌که رشته هنر را دنبال کنید از کجا شکل گرفت؟

همان‌طور که گفتم فضای هنر را از کودکی دوست داشتم. اما فکر کنم اولین بار که به هنر به عنوان یک رشته تحصیلی فکر کردم در خلال تحصیل در مقطع راهنمایی بود که بحث انتخاب رشته به میان آمد. می‌توان گفت از سال هشتم، انتخاب هنر به عنوان رشته تحصیلی برایم جدی‌تر شد.

چه‌قدر خانواده به شما در پیمودن این مسیر کمک کرد؟ مادر و پدر مخالفتی با تحصیل‌تان در رشته هنر نداشتند؟ به هر حال بسیاری از خانواده‌ها به فرزندان‌شان توصیه می‌کنند که سراغ رشته‌های پزشکی و مهندسی بروند.

من چند انتخاب داشتم و از بین آن‌ها هنرستان انتخاب من بود. خانواده بیش‌ترین حمایت را از من داشت و اجازه دادند خودم انتخاب کنم. والدین فقط سعی کردند به من پیشنهاد بدهند و حتی کمک کردند تا بتوانم درباره هنر تحقیق کنم و با افرادی که در این رشته کار و تحصیل کرده‌اند گفت‌وگو داشته باشم. پدر و مادرم همیشه به من گفته‌اند که علاقه بسیار مهم‌تر از گرایش‌های تحصیلی است که جامعه و اطرافیان ممکن است دیکته کنند.

موفقیت در رشته هنر مستلزم انتخاب درست، علاقه و کسب مهارت است/ اجازه ندادم وسوسه و خستگی بر من غلبه کند

دوران کرونا چه تأثیری بر شما داشت؟ به هر حال پاندمی کرونا باعث شد دانش‌آموزان برای چند سال فضای آموزش حضوری و جوّ رقابتی مدرسه را از دست بدهند.

من سال یازدهم بودم که کرونا شروع شد و ابتدا قدری شوکه شدیم؛ چون هنرستانی بودیم و بیش‌تر کارگاه‌ها عملی بود. لذا کرونا قدری به ما صدمه زد. اما این بیماری هرچند اتفاق خوشایندی نبود، ولی نتایج مثبتی هم برای من داشت؛ زیرا توانستم زمان زیادی که صرف رفت و آمد به مدرسه می‌شد را جبران کنم و استفاده بهینه‌تری از زمان داشته باشم. کرونا باعث شد در خانه بمانم و بسیاری از تفریحاتی که قبلاً داشتم، با مطالعه در خانه و انجام تمرین‌های عملی جایگزین شود.

در کنکور سراسری چه درصدهایی را کسب کردید؟

حدوداً زبان و ادبیات فارسی را ۸۰ درصد، عربی ۸۰ درصد، فرهنگ و معارف اسلامی ۸۴ درصد، زبان انگلیسی ۹۴ درصد، درک عمومی هنر ۸۷ درصد، درک عمومی ریاضی و فیزیک ۳۱ درصد، ترسیم فنی را اگر اشتباه نکنم ۷۴ درصد، خلاقیت تصویری و تجسمی ۳۸ درصد، خلاقیت موسیقی و خلاقیت نمایشی هر کدام حدود ۷۰ درصد و در نهایت خواص مواد را ۷۵ درصد زدم.

هر کدام از این دروس را با چه روشی مطالعه کردید؟

من برای دروس حفظی مثل خلاقیت نمایشی و خواص مواد که چالش بزرگی برای من بود، سعی کردم در زمان‌های کوتاه به مطالعه بپردازم؛ مثلاً به جای این‌که در هفته دوبار به مدت چندساعت مطالعه کنم، سعی کردم هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برای این دروس وقت بگذارم تا مطالب در ذهنم بهتر جای بگیرد. از طرفی برای دروسی مثل درک عمومی ریاضی و فیزیک یا خلاقیت موسیقی که بیش‌تر فهمیدنی بودند و بار حفظی چندانی نداشتند، سعی کردم حل کردن سؤال و تست‌زنی را جایگزین کنم.

منابع مطالعاتی شما برای هر یک از دروس آزمون سراسری هنر چه بود؟ آیا از کتب کمک آموزشی هم استفاده می‌کردید یا اعتقاد داشتید کتاب‌های آموزش و پرورش برای تمرین و مطالعه کفایت می‌کنند؟

بحث دروس عمومی جداست، اما برای دروس اختصاصی، پایه اولیه‌ام مطالعه کتاب‌های درسی آموزش و پرورش بود؛ زیرا منبع اصلی کنکورهای نظام جدید همین کتاب‌ها هستند و بیش‌ترین کمک را به من کردند. تعداد کتاب‌های درسی در رشته هنر خیلی بیش‌تر از رشته‌های دیگر است؛ زیرا ما باید منابع رشته‌های مختلف هنری را مطالعه کنیم. من کتاب‌های کمک آموزشی را اغلب برای تست‌زنی استفاده می‌کردم. هم‌چنین چون شخصاً در هنرستان رشته هنرهای تجسمی را می‌خواندم و در دروسی مثل موسیقی ضعیف‌تر بودم، مجبور بودم برای مطالعه این دروس ابتدا از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنم. ولی برای درسی مثل درک عمومی هنری که دارای ضریب ۴ است، می‌توان گفت اولین و بیش‌ترین منبعی که استفاده کردم کتاب‌های درسی وزارتی بود.

مطالعه جدی را از چه تاریخی شروع کردید؟ فرآیند برنامه‌ریزی‌تان چه‌طور بود و از چه تکنیک‌هایی برای رسیدن به هدف استفاده کردید؟

من از خرداد ۱۴۰۰ به‌طور جدی برنامه‌ریزی و مطالعه را شروع کردم. برنامه مطالعاتی‌ام به صورت هفتگی با کمک مشاور تحصیلی هماهنگ می‌شد و هر هفته به من پیشنهاداتی می‌دادند که چه کتاب‌هایی را مطالعه کنم و چه زمانی را به هر یک از دروس اختصاص دهم. ولی تکنیکی که فکر می‌کنم بیش‌ترین کمک را به من کرد این بود که هیچ درسی را به مدت طولانی در روز نمی‌خواندم و اجازه نمی‌دادم که ذهنم خسته شود. حداکثر زمانی که به هر درس اختصاص می‌دادم یک ساعت و نیم بود و سعی می‌کردم بعد از آن درس دیگری را مطالعه کنم تا بتوانم زمان را تقسیم کنم و همه درصدها را با هم افزایش دهم.

روزانه در مجموع چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

در تابستان بین ۷ تا ۹ ساعت در روز مطالعه می‌کردم. ولی از شروع سال تحصیلی به‌طور متوسط روزانه ۱۱ تا ۱۲ ساعت و پس از عید تا قبل از کنکور روزانه ۱۳ إلی ۱۴ ساعت در طول روز مطالعه و تست‌زنی داشتم.

آیا تفریح یا ورزش خاصی را دنبال می‌کردید که با شروع مطالعه برای کنکور حذف یا کم‌تر شده باشد؟

بیش‌تر تفریحات خارج از خانه به خاطر کرونا و کنکور حذف شد و مجبور شدم ورزش را هم در این مدت دنبال نکنم. برای خیلی از کلاس‌هایی هم که قبلاً دنبال می‌کردم، دیگر وقت کافی نداشتم و نمی‌توانستم ادامه دهم. اما کماکان برای خودم تفریحاتی داشتم و آخر هفته یا ظهرها در زمان استراحت، در خانه فیلم می‌دیدم.

آیا شبکه‌های اجتماعی را هم دنبال می‌کردید؟

در طول دو سال اخیر، در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام تقریباً حضور نداشتم. اما از پیام‌رسان واتسپ برای چک کردن گروه‌های درسی مربوط به آموزش آنلاین استفاده می‌کردم.

پیش‌تر گفتید که از کمک مشاوران تحصیلی هم استفاده کرده‌اید. مشاور چه‌قدر به شما کمک کرد؟ آیا از مؤسسات کنکور هم استفاده کردید؟

در یک سال و نیم گذشته بیش از هر کسی، مادر و پدرم به من کمک کردند و بهترین مشاورم بودند. البته من مشاور تحصیلی هم داشتم که برایم برنامه‌ریزی می‌کردند و این پشتیبانی در طول یک سال اخیر به من کمک زیادی کرد. در مورد مؤسسات کنکور، زیر نظر آموزشگاه خاصی مطالعه نداشتم. اما بعضی کلاس‌ها را در برخی از مؤسسات شرکت کردم. واقعیت این است که کلاس‌های کمک آموزشی خیلی وقت‌ها می‌توانند کمک زیادی کنند ولی به خصوص در کنکور هنر که بزرگ‌ترین چالش تعدد منابع است، مهم‌ترین رکن تلاش خود دانش‌آموز است. من از برهه‌ای به بعد، در کلاس‌های کمک آموزشی تنها برای افزایش درک علمی شرکت می‌کردم؛ نه به این عنوان که مستقیماً در حل سؤالات کنکور به من کمک کنند. در واقع بیش‌ترین تمرکز را روی مطالعه شخصی‌ام گذاشته بودم؛ به خصوص برای مطالعه کتاب‌های درسی، زیرا کم‌تر آموزشگاهی را می‌توان پیدا کرد که خود کتاب‌های درسی را تدریس کند.

آیا در طول این یک سال تصمیم یا اقدام خاصی بود که اگر به عقب بازگردید دیگر آن را انجام نمی‌دهید؟

از تصمیماتی که گرفتم پشیمان نیستم و خدا را شکر می‌کنم که در سال اخیر انتخاب‌های درستی کردم و هیچ‌گاه اجازه ندادم وسوسه و خستگی بر من غلبه کند. ولی شاید اگر به عقب بازمی‌گشتم، اجازه نمی‌دادم استرس‌هایی که خیلی از آموزشگاه‌ها، سایر بچه‌ها و جو کنکور تحمیل می‌کنند و در موقعیت‌هایی مثل امتحانات دی‌ماه و عید مرا تحت فشار قرار داد، به من وارد شود.

اولین بار چه‌طور خبر کسب رتبه اول کنکور هنر ۱۴۰۱ را دریافت کردید؟ پس از شنیدن این خبر چه حسی داشتید؟

راستش در ماشین بودم و دسترسی به اخبار نداشتم. صرفاً استرس داشتم؛ چون می‌دانستم که قرار است نتایج منتشر شود. در حال صحبت با مشاورم بودم که دیدم دوستانم پیام تبریک می‌فرستند! یکی از مسئولان مدرسه هم برایم همان موقع پیام تبریک فرستاد؛ در حالی که من نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است! از دوستانم پرسیدم مگر چه شده؟ جواب دادند رتبه ۱ کنکور را به دست آورده‌ام. آن‌موقع فقط توانستم از ماشین پیاده شوم و شروع کردم به گریه کردن و بقیه داستان!

آیا خودتان فکر می‌کردید که بتوانید رتبه ۱ کنکور را کسب کنید؟

قبل از این‌که کنکور را بدهم شاید قدری احتمال می‌دادم که رتبه‌ام تک رقمی بشود. اما بعد از جلسه کنکور مثل همه داوطلبان استرس داشتم؛ نمی‌دانستم بقیه چه‌طور به سؤالات پاسخ داده‌اند و حتی خودم چه عملکردی داشته‌ام. مثل بعضی داوطلبان هم نبودم که پاسخ‌نامه را چک کرده باشم و درصدها را استخراج کنم. برای همین پس از کنکور اصلاً انتظار کسب رتبه اول را نداشتم!

قصد انتخاب چه رشته و دانشگاهی را دارید؟

به رشته نقاشی و مجسمه‌سازی علاقه دارم و انتخاب اولم هم دانشگاه تهران است.

موفقیت در رشته هنر مستلزم انتخاب درست، علاقه و کسب مهارت است/ اجازه ندادم وسوسه و خستگی بر من غلبه کند

برخی معتقدند رشته هنر شاید بازار شغلی مناسبی در مقایسه با تعدادی دیگر از رشته‌ها نداشته باشد؛ شما چه تحلیلی از این مسأله دارید؟

به نظرم مفهوم بازار کار در رشته هنر در مقایسه با سایر رشته‌ها متفاوت است و مسیری که هنرمند در این رشته به بازار کار مناسبی می‌رسد، روش متفاوتی را می‌طلبد. به نظرم اگر فرد بتواند درست انتخاب کند، توانایی و علاقه‌اش را درست بشناسد و در این مسیر مهارت کسب کند، مطمئناً می‌تواند در رشته هنر -حتی هنرهای تجسمی که بازار کار دشوارتری دارند- به موفقیت برسد.

چه آینده‌ای برای خودتان متصور هستید؟

علاقه دارم که تحصیلاتم را در مقاطع بالاتر هم ادامه دهم و بتوانم با پیشرفت در کارم، روزی در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی شرکت کنم. امیدوارم بتوانم به سطح خوبی در حوزه مورد علاقه‎ام برسم.

موفقیت در رشته هنر مستلزم انتخاب درست، علاقه و کسب مهارت است/ اجازه ندادم وسوسه و خستگی بر من غلبه کند

به عنوان سؤال آخر، چه توصیه‌ای خطاب به داوطلبان کنکور سراسری در سال‌های آینده دارید؟

به نظرم اولین اصل آن است که به خودمان باور داشته باشیم و نگذاریم استرس‌های بیش از حدی که بعضی از اساتید و مشاوران وارد می‌کنند، بر ما غلبه کند. تلاش نمایند که این یک سال را با اشتیاق طی کنند، از درس خواندن لذت ببرند و به آینده خوبی که می‌تواند در انتظارشان باشد فکر کنند.

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

انتهای پیام./

کد خبر: 1149802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =