چرا باید مهندسی برق بخوانیم؟/ بررسی میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان از کاردانی تا دکتری

رشته مهندسی برق از رشته‌های گروه ریاضی و فنی به شمار می‌رود. میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته با مدرک کارشناسی ارشد، ۷۳ درصد برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پرونده اعلام نتایج پنجاه و دومین ماراتن کشور برای تصاحب صندلی دانشگاه‌ها ۱۱ مرداد ماه بسته شد و حال پرونده‌ای دیگر پیش رویشان گشوده شده؛ پرونده‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان به اندازه کنکور سرنوشت‌ساز است. اشتباه در انتخاب رشته ممکن است تحصیل در رشته مورد علاقه داوطلبان را به تعویق بیندازد یا مجبورشان کند علیرغم میل باطنیشان، در رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، درس بخوانند.

انتخاب رشته کنکور سراسری هم از دوشنبه ۱۷ مردادماه آغاز می‌شود و ۲۲ مردادماه به پایان می‌رسد. اگر شما هم از جمله داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ هستید و چند روز مانده به آغاز انتخاب رشته، هنوز با گزینه‌های تحصیلی پپیش رویتان و بازار کار آن آشنا نیستید؛ با ایسکانیوز همراه باشید؛ چون قرار است در پرونده‌ای با عنوان «فوت و فن انتخاب رشته» رشته‌هایی را به شما معرفی کنیم که بر اساس آمار رسمی وزارت علوم بیشترین میزان اشتغال را داشته‌اند.

مهندسی برق

مهندسی برق با مطالعه و کاربرد فیزیک و ریاضیات با عناصر الکتریسیته، الکترونیک و الکترومغناطیس در سیستم‌های مقیاس بزرگ و کوچک برای پردازش اطلاعات و انتقال انرژی سروکار دارد. این رشته تحصیلی گرایش‌های مختلفی از جمله مختلف الکترونیک، مخابرات، کنترل و قدرت را شامل می‌شود.

اگر مهندسی برق اولین گزینه شما برای ادامه تحصیل است باید بدانید که علاقه به فیزیک و ریاضی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توانید سختی‌های این رشته را تاب بیاوردید. همچنین باید حداقل ۱۴۰ واحد را پاس کنید که شمال ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۶ واحد دروس پایه، ۵۱ واحد دروس اصلی، ۲۳ واحد دروس تخصصی الزامی و ۶ واحد دروس تخصصی اختیاری است.

بر اساس آمار دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، میزان اشتغال مهندسان برق با مدرک کاردانی ۴۷ درصد بوده است میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان با مدرک کارشناسی ارشد به ۷۳ درصد رسیده است. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق تا مقطع دکتری را دارید، بدانید که درصد اشتغالتان بر اساس آخرین آمار رسمی، ۸۸ درصد خواهد بود.

۳ دلیل برای تحصیل در رشته مهندسی برق

بر اساس ادعای پایگاه یومولتی رنک، رشته مهندسی برق یکی از رشته‌هایی است که در بازار همیشه برای آن تقاضا وجود دارد. از آنجایی که بخش فناوری در دهه‌های گذشته به سرعت رشد کرده، تقاضا برای افرادی که سیستم‌های کنترل الکتریکی را ایجاد و توسعه می‌دهند نیز افزایش پیدا کرده است. این افزایش تقاضا به معنای فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی به شمار می‌رود.

یومولتی رنک حقوق دریافتی فارغ‌التحصیلان مهندسی برق را یکی از دلایل مهم تحصیل در رشته مهندسی برق عنوان کرده است. از آنجایی که مهندسی برق در خط مقدم توسعه فناوری های جدید برای تعدادی از صنایع از جمله صنایع حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی، ساخت و ساز و رباتیک است، پس فناوری آینده‌داری به شمار می‌رود. به همین منظور می‌توان به آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته امیدوار بود.

چگونه مهندس برق موفق‌تری باشید؟

دوره‌های مهندسی برق به دانشجویان می‌آموزد که چگونه در صنعت کار کرده و این بخش را با مهارت‌های مهندسی لازم برای طراحی، ارزیابی و بهبود سیستم‌های الکتریکی مجهز کنند.

پس از یادگیری مبانی رشته مهندسی برق، دانشجویان می‌توانند در حوزه مورد علاقه خود (شامل تولید و تامین برق، ارتباطات و رسانه‌ها و سیستم‌های رباتیک) تخصص پیدا کنند. این دوره‌ها شامل کار آزمایشگاهی، آموزش، کار پروژه‌ای به صورت گروهی و فردی است.

اغلب توصیه می شود که دانشجویان فارغ التحصیل مدرک کارشناسی در رشته مهندسی برق قبل از رفتن به مقطع کارشناسی ارشد مدتی را مشغول به کار شوند. به عنوان مثال می‌توان برای دانشجویان در طول تحصیل در مقطع کارشناسی دوره‌های کارآموزی یا مهارت آموزی ضمن تحصیل در نظر گرفت. در این صورت دارندگان مدرک کارشناسی، تجربه عملی نیز در دنیای واقعی کسب می‌کنند.

مشاغل پیش رو در صورت تحصیل در رشته مهندسی برق

فارغ التحصیلان با مدرک مهندسی برق می‌توانند در حوزه ساخت و ساز، تولید، حمل و نقل، مخابرات و .. فعالیت داشته یا در آزمایشگاه‌ها، دفاتر و سایت‌های ساختمانی به انجام امور محاسباتی مشغول شوند.

تکنسین برق، برقکار، مهندسی کنترل، مدیر پروژه برق، مهندسی تست، طراح برق و غیره از جمله این مشاغل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =