مهار بیماری‌ها گوارشی و ویروسی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه در شرایط کنونی شاهد شیوع آبله میمون، وبا، تب کریمه کنگوِ و ... در کشور هستیم گفت: از طریق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای مهار کرونا در قالب زدن ماسک، شست‌وشوی دست‌ها رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله اجتماعی در ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و گوارشی موثر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله در فصل گرما میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی و مسمویت‌ها افزایش می‌یابد. البته بر اساس گزارشات و تاکیدات از سوی وزارت بهداشت و درمان هشدارها نسبت به شیوع آبله میمون، وبا، تب کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های ویروسی داده شده است. هرچند این بیماری‌های فصلی در کنار پاندمی کرونا قرار گرفته و  وقوع سیل در اغلب استان‌های کشور هم در بروز انواع بیماری‌های پوستی و گوارشی مزید بر علت شده است.

محمد قیطاقی، رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به تشریح بیماری‌های شایع  تهدید کننده سلامت جامعه پرداخت و گفت:  بر اساس گزارشات مسئولان امر موج نگران کننده سیل در هفته آینده فروکش می‌کند و هم اکنون در اغلب استان‌های کشور زمان برداشت محصولات کشاورزی است و بی‌شک بعد از سیل برخی از بیماری‌های گوارشی، پوستی و ... شیوع پیدا کرده و باید برای سلامت جامعه در حوزه‌های مختلف با برنامه‌ریزی دقیق روند ابتلا و بروز بیماری‌ها را کاهش داد.

وی افزود: در این شرایط از مسئولان خواستاریم تا با برنامه ریزی مناسب از شیوع بیمارهای احتمالی کاسته شود، چون با توجه به وضعیت موجب در برخی مناطق به رغم شرایط آب و هوایی مناسب در  منطقه بالادست شاهد بارندگی‌های فراوان و وقوع سیلاب هستیم.

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره شیوع وبا از دیگر بیماری‌های شایع گوارشی در فصل گرما توضیح داد: با توجه به اقدامات انجام شده به رغم وقوع سیلاب و گرمای هوا شیوع وبا در شهر مشهد چندان شدید نیست، چون دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر شده و وضعیت در کنترل قرار دارد.

به گفته وی در شرایط کنونی شاهد شیوع آبله میمون، وبا، تب کریمه کنگو و ... در کشور هستیم. باید منبع و منشا بروز بیماری تحت بررسی قرار گرفته و مهار شود. در این شرایط مردم و مسئولان بهداشتی به مراقبت‌های کافی پرداخته تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود.

قیطاقی با بیان اینکه برای مهار ابتلا به تب کریمه کنگو توصیه‌هایی مبنی‌بر عدم استفاده گوشت بلافاصله بعد از خرید یا ذبح تاکید کرد: فریز کردن گوشت قبل از مصرف توصیه شده و افراد شاغل در قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها از طریق پوشش مناسب از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی تعیین کننده در مهار بیماری‌ها است و از دیگر بیماری‌های تهدید کننده در این  فصل می‌توان به آبله میمون اشاره کرد، افزود: این بیماری می‌تواند به دیگر افراد سرایت کند. جالب است بدانید که در سه سال اخیر به رغم شیوع کرونا میزان ابتلا به وبا، اسهال و استفراغ در کشور کاهش یافته است. هرچند در سالجاری با شیوع موج جدید کرونا در کنار بروز علائم تنفسی شاهد  علائم گوارشی بودیم. در حالی که هم اکنون در سویه جدید این علایم در بین مبتلایان کاهش یافته است.

افزایش اسهال‌های فصلی و مسمویت‌های غذایی در فصل تابستان

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: در  فصل گرما بروز اسهال‌های فصلی و مسمویت‌های غذایی افزایش یافته است. البته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان در قالب‌زدن ماسک، شست و شوی دست رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله اجتماعی و حتی الامکان پرهیز از حضور در تجمعات در ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و  گوارشی موثر است.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1149909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =