جزئیات صادرات ایران به ۲۰ کشور هدف

بررسی وضعیت صادرات ایران به کشورهای هدف صادراتی در فروردین امسال نشان می‌دهد که بیشترین صادرات ایران در این ماه به کشورهای چین، امارات و عراق بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، افزایش تجارت یکی از اهداف دولت سیزدهم است و به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران براساس هدف‌گذاری انجام شده در افق ۱۴۰۴ باید به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری دست یابیم. 

بیشتر بخوانید:

۳۱ درصد سهم محصولات پلیمری از سبد صادرات بخش صنعت

براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در ۴ ماه نخست امسال با ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. 

* ۱۰ کشور هدف صادراتی ایران در فروردین ۱۴۰۱

بررسی مهمترین بازارهای هدف کالا طی یک ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، عمان، تایلند و سنگاپور به ترتیب جزء ۱۰ کشور اول هدف صادراتی ایران بوده است. 

به گزارش فارس ارزش صادرات به کشور چین در نخستین ماه امسال یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار بوده است و بعد از آن امارات با ۶۶۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه دوم کشورهای هدف صادراتی ایران بوده است. 

ایران در فروردین ماه امسال ۴۲۶ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده است و همچنین ارزش صادرات ایران به ترکیه در فروردین ماه امسال ۳۶۱ میلیون دلار بوده است. 

صادرات ایران به افغانستان ۱۰۸ میلیون دلار، هند ۱۰۲ میلیون دلار، پاکستان ۸۲ میلیون دلار، عمان ۷۴ میلیون دلار، تایلند ۶۸ میلیون دلار و سنگاپور ۵۶ میلیون دلار بوده است. 

* رشد ۲۹ درصدی صادرات به چین

بررسی ارزش صادرات ایران به چین در فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در مجموع ۹۹۹ میلیون دلار به این کشور صادرات داشته‌ایم که با توجه به صادرات یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلاری ایران به چین در فروردین امسال بنابراین ارزش صادرات ایران به چین ۲۹ درصد به لحاظ ارزش رشد داشته است. 

صادرات به امارات متحده عربی نیز در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۶ درصد رشد داشته و ا ز۳۶۰ میلیون دلار به ۶۶۸ میلیون دلار رسیده است. 

اما صادرات به عراق، افغانستان، هند، پاکستان به لحاظ ارزشی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد منفی داشته است. 

* رشد صادرات به ترکیه

صادرات ایران به ترکیه در فروردین ماه ۱۴۰۱ نسبت به فروردین ۱۴۰۰ رشد قابل توجه ۹۸ درصدی داشته است و از ۱۸۲ میلیون دلار به ۳۶۱ میلیون دلار رسیده است. 

کشورهای سنگاپور، موزامبیک، اندونزی، نیجریه، آذربایجان، فدراسیون روسیه، ترکمنستان، رومانی، ازبکستان، ایتالیا و اردن نیز در فروردین ماه امسال جزء کشورهای هدف صادراتی ایران بوده‌اند. 

باوجود اینکه نسبت به توسعه روابط تجاری ایران و روسیه تاکید فراوانی می‌شود و دو کشور علاقمند به توسعه روابط تجاری با یکدیگر هستند اما فدراسیون روسیه پانزدهمین کشور هدف صادراتی ایران در فروردین ماه امسال بوده است و در مجموع ارزش صادرات ایران به این کشور طی مدت یاد شده ۲۲ میلیون دلار بوده است.

* کاهش صادرات ایران به روسیه

لازم به ذکر است که ارزش صادرات ایران به روسیه در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ۱۴۰۰ به لحاظ ارزش ۴۵ درصد کاهش داشته و از ۴۱ میلیون دلار به ۲۲ میلیون دلار رسیده است. 

صادرات کالاهای غیرنفتی به این کشور نیز در مدت یاد شده به لحاظ وزنی ۳۲ درصد کاهش داشته است. 

مجموع صادرات ایران به ۲۰ کشور هدف صادراتی در نخستین ماه امسال از نظر ارزشی در مجموع ۳ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات ۲ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلاری در فروردین ماه سال گذشته مجموع صادرات ۳۲ درصد رشد داشته است. 

صادرات

مهمترین بازارهای هدف کالا طی یک ماهه ۱۴۰۱ و مقایسه با مدت مشابه سال قبل

۱۰ کشور نخست صادراتی، ۸۷.۵ درصد سهم ارزشی از کل صادرات را به خود اختصاص داده اند. 

براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک شاهد روند مثبتی در تجارت خارجی کشور هستیم به طوری که سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با  رشد ۲۲درصدی در ارزش همراه بوده است

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1149932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =