2 تاثیر مطالعه بر مغز؛ کتاب خواندن را جدی بگیرید!

مطالعه کردن و کتاب‌ها غذای روح را تامین می‌کنند. اما آیا سیر شدن شکم و روح برای ادامه زندگی و موفق شدن کافیست؟ پس تکلیف مغز چه می‌شود؟ خبر خوب اینکه، دانشمندان دریافته‌اند که مطالعه کردن می‌تواند تا حد بسیار زیادی موجب بهبود عملکرد مغز ما شود.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، هیچ می‌دانید که چرا روبرتو بولانیو کتاب خواندن را به همه این چیزها تشبیه کرده است؟ جواب ساده است، چون شما تنها با خواندن یک کتاب قادر خواهید بود همه این موقعیت‌ها را احساس کنید.

وقت آن رسیده که کمی از فضای احساسی دور شده و برگردیم سر موضوع اصلی خودمان. به طور کلی کتاب خواندن و مطالعه می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر روی عملکرد مغز شما بگذارد.

تاثیر مطالعه بر ارتباطات عصبی مغز

همانطور که در حال مطالعه این مقاله از هوش برتر ایرانیان هستید، مغز شما هم دائما در حال کد سازی و تجزیه و تحلیل کلمه به کلمه ‌ای است که در حال خواندن آنها هستید. در نتیجه زنجیره‌ای از کلمات، یا بهتر بگوییم یک رشته کد در ذهن شما به وجود می‌آید. کدهایی که به محض شنیدن هرکدام از آنها، احتمالا دستوری توسط مغز به سایر نقاط بدن شما مخابره خواهد شد. حال، هرچه این سیستم کد سازی غنی تر و قوی‌تر باشد، پیام‌ها با سرعت بیشتری مخابره می‌شوند. پس بدین ترتیب ارتباطات مغزی در درون مغز شما سرعت بیشتری خواهد یافت. اگر دوست دارید بدانید که این موضوع در کجای زندگی ممکن است به درد شما بخورد، حتما مورد دوم را مطالعه کنید.

برای درک بهتر این موضوع یک سخنران را تصور کنید که قرار است بدون متن از پیش تعیین شده، و فقط با دانستن سرفصل‌های مربوط به موضوعی خاص، در مورد آن سخنرانی کند. مسلما هرچه دایره لغات این فرد بیشتر باشد، بخت بیشتری برای اجرای موفق آن سخنرانی خواهد داشت. دلیل اصلی آن هم این است که با سرعت و دقت بیشتری می‌تواند پیام خود را به مخاطبینش مخابره کند.

تقویت منطق و بهبود تصمیم گیری

هوش سیال، بخشی از هوش هیجانی است که به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های حساس و زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شویم، بتوانیم راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه کردن به شکل کامل مستقیم بر روی قسمتی از مغز ما که هوش سیال در آن قرار دارد تاثیر می‌گذارد. این یعنی افرادی که بصورت هدفمند مطالعه می‌کنند، می‌توانند تصمیمات منطقی تری نسبت به بقیه بگیرند. اما دلیل اصلی خود این اتفاق چیست؟

موضوع اینجاست که علاوه تمام تاثیری که مطالعه کردن بر روی مغز شما می‌گذارد، به شما موهبتی مهمتر هم هدیه خواهد داد، این هدیه بسیار ارزشمند چیزی نیست جز تفکر نقاد. تفکر نقاد به شما می‌آموزد که هر چیزی را خیلی ساده باور و قبول نکنید، در هنگام مواجه شدن با شرایط سخت و نیمه سخت، بتوانید تصمیمات خوبی بگیرید وبتوانید پدیده‌ها و اتفاقات را با چشم باز نگاه کرده و تجزیه و تحلیل کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =