التیام درد به قیمت ابتلا به زخم معده/ شناخت علائم و عوارض این بیماری و تاثیر مسکن‌ها بر آن

مصرف مسکن های ضد التهابی مانند بروفن، ژلوفن، ناپروکسن از علل مهم ایجاد زخم معده هستند که مصرف آنها باید با تجویز پزشک انجام شود.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده بر هم می خورد، زخم معده ایجاد می شود.

زمانی که از این داروها استفاده می‌ شود، لایه دفاعی معده ضعیف می شود و جریان خون رسانی به آن کاهش پیدا می‌ کند. در نتیجه اسید به داخل مخاط معده نفوذ کرده و زخم ایجاد می شود.همچنین زخم معده ناشی از مصرف مسکن اغلب بدون علامت و بدون درد بوده و تظاهرات اولیه آن ممکن است به صورت خونریزی مشاهده شود. گاه به دنبال مصرف حتی یک عدد مسکن، خونریزی ایجاد شده‌، بدون اینکه فرد حتی دردی داشته باشند. البته مصرف مسکن ها گاهی با سو هاضمه و زخم های متعدد در معده خود را نشان می دهد. زخم های ناشی از داروها، خوش خیم بوده و بدخیم یا سرطانی نمی شوند.

مصرف مداوم مسکن ها مانند بروفن، ژلوفن و آسپرین ها، باید تجویز پزشک انجام گیرد. شاید برای کنترل درد بدن، استامینوفن داروی مناسب تری از سایر داروهای ضد درد باشد. دراین بین هر چه سن بالاتر باشد، عوارض ناشی از مسکن‌ ها در بدن بیشتر می‌ شود و به همین دلیل باید از مصرف بی رویه آنان بشدت جلوگیری کرد.

درد شکم مهمترین علامت زخم معده است

مهمترین علامت زخم معده درد شکم در ناحیه بالای شکم یا جلوی معده یا زیر جناغ است و می تواند حالت سوزشی و فشارنده داشته و معمولا چند ساعت بعد غذا ایجاد می شود و از چند دقیقه تا چند ساعت می تواند طول بکشد ولی معمولا خیلی شدید نیست. البته دردهای ناحیه معده ممکن است مربوط به کیسه صفرا یا لوزالمعده یا کبد باشد یا حتی علایم اولیه یک سکته قلبی باشد.

باید توجه داشت که دردهای مربوط به زخم معده معمولا در ناحیه جلوی معده احساس می شوند و می توانند به پشت و بین دو کتف تیر بکشند. معمولا با گرسنگی تشدید می شوند و مواد غذایی ترش، تند و نوشیدنی های گازدار باعث شروع علایم شوند. از سوی دیگر شیوع زخم اثنی عشر یا دوازدهه (قسمت ابتدایی روده باریک) از زخم معده خیلی بیشتر است. زخم اثنی عشر در مردان شیوع بیشتری دارد و معمولا در سنین پایین تر ایجاد می‌شود.

عوارض زخم معده

خونریزی معده، سوراخ شدگی زخم یا انسداد خروجی معده که نیاز به بستری و اقدامات اورژانسی دارد از جمله عوارض زخم معده هستند که باید آنها را جدی گرفت. خونریزی معده به اشکال مختلف دیده می شود. وجود مدفوع سیاهرنگ، شل و بدبو یکی از نشانه های خونریزی گوارشی است. استفراغ حاوی خون یا حاوی مواد قهوه ای بیانگر خونریزی گوارشی است.

باید توجه کرد که گاها در خونریزی شدید خون روشن در مدفوع دیده می شود، معمولا اگر خونریزی قابل توجه باشد بیمار ممکن است دچار سرگیجه، سیاهی رفتن چشم ها و افت فشار و افزایش ضربان قلب شود. بنابراین اگر خونریزی جزیی باشد ولی مکرر اتفاق بیفتد می تواند به کم خونی فقر آهن منجر شود، بدون اینکه بیمار علایم خونریزی واضح داشته باشد. در برخی بیماران زخم معده شاهد سو هاضمه بصورت سنگینی سردل، نفخ، آروغ زدن مکرر و احساس باد شکم، سنگینی بعد خوردن غذا، احساس سیری زودرس یا گرسنگی های مکرر، دل غشه و مالش معده هستیم.

علائم خطر در زخم معده

برای بیماری های معده و زخم معده علایمی وجود دارد که علایم خطر هستند، وجود این علایم می تواند نشانه بیماری خطرناکتر بوده و نیاز به بررسی دارند.

وجود درد شدید و مقاوم به درمان، سن بالای 45 سال و علایم درد معده یا وجود سوهاضمه، استفراغ مداوم، کاهش وزن واضح، شواهد خونریزی گوارشی یا کم خونی فقر آهن و احساس گیر کردن غذا از جمله علائم خطر هستند که باید به صورت جدی پیگیری شوند. همچنین وجود توده در معاینه یا وجود زردی، علایم طول کشیده با سابقه فامیلی سرطان گوارشی از دیگر علائم خطر است که وجود علایم و نشانه ها نیاز به بررسی آزمایشگاهی و انجام آندوسکوپی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =