7 دمنوش گیاهی برای تقویت موی سر/درمان خانگی ریزش مو

مهم‌ترین علت ریزش مو افزایش سن است؛ ولی عوامل دیگری مانند بارداری، استرس، عفونت، بیماری سفلیس و بیش ‌ازحدبودن ویتامین A نیز ممکن است موجب ریزش مو شوند.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، اگر دچار ریزش مو شده‌اید، با مصرف دمنوش‌های گیاهی می‌توانید روند ریزش موهای خود را کُند یا متوقف کنید یا حتی به رشد موها کمک کنید. این دمنوش‌ها را می‌توانید با کمی لیمو و عسل بنوشید یا حتی از آنها برای شستن موها استفاده کنید. دمنوش‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خواص ضدپیری و ضدالتهابی دارند و برای درمان بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی نیز مفیدند.

چای ‌سبز؛ دمنوش گیاهی خوش‌طعم برای تقویت موی سر

چای سبز نوشیدنی پرطرف‌داری است که بسیاری آن را برای کاهش وزن می‌نوشند؛ ولی این گیاه پرخاصیت برای زیبایی نیز مفید است. می‌توانید چای ‌سبز را دم کنید و سپس برای شست‌وشوی موها استفاده کنید. تانین موجود در این چای موجب درخشش موها می‌شود و کافئین آن در تحریک رشد موها مؤثر است. اگر چای سبز با آب‌لیمو همراه شود، در کاهش شوره سر نیز مؤثر خواهد بود.

اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس از گل‌های خشک اسطوخودوس تشکیل شده و دمنوش بسیار معطری است. می‌توانید اسطوخودوس را همراه با رزماری و نعناع دم کنید و از عطر هر سه گیاه معطر لذت ببرید.

اسطوخودوس گیاه مفیدی است که موجب کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، سم زدایی بدن و بهبود کیفیت خواب می‌شود. شست‌وشوی موها با دمنوش اسطوخودوس نیز سبب تسکین و آرام‌شدن پوست ‌سر، درمان عفونت‌ها و جلوگیری از ریزش موها می‌شود. دمنوش اسطوخودوس ریزش مو را درمان می‌کند و شوره سر را کاهش می‌دهد.

رویبوس (Rooibos)؛ از دمنوش های گیاهی برای تقویت موی سر

خاستگاه رویبوس آفریقای جنوبی است. واژه رویبوس در زبان آفریقایی به‌معنی بوته قرمز است. دلیل این نام‌گذاری رنگ قرمز سیر این چای است. این گیاه سال‌ها به‌ دلیل زیادبودن پلی‌فنول‌های خود بسیار مشهور بوده است. پلی‌فنول‌ها ریزمغذی‌هایی‌اند که در گیاهان وجود دارند.

اگر می‌خواهید تا اندازه‌ای وزن کم کنید، جوش صورت و آکنه خود را درمان کنید یا حتی علائم آلرژی را برطرف کنید، چای رویبوس بنوشید. این چای برای موها نیز فوق‌العاده است؛ زیرا علاوه‌ بر کاهش ریزش مو، شوره سر را از بین می‌برد. بعضی افراد نیز با نوشیدن این چای و استفاده از آن برای شستن موهای سر به افزایش رشد موهای خود کمک کرده‌اند.

یاسمن (jasmine)

چای یاسمن بومی قاره آسیا و ترکیبی از برگ‌ها و گلبرگ‌های یاسمن است و وقتی آن را می‌نوشید عطر ملایم گل‌ها را حس می‌کنید. اگر دچار بیماری قلبی یا دیابت هستید، نوشیدن دمنوش یاسمن در مبارزه با این بیماری ها مؤثر است. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این گیاه موجب افزایش انرژی و کاهش استرس نیز می‌شود.

یاسمن برای درمان عفونت پوست سر مفید است و به‌علاوه در آبرسانی به پوست سر هم مؤثر است. اگر به‌ دنبال دمنوشی برای نرم‌کنندگی و آبرسانی به موها هستید، چای یاسمن گزینه بسیار خوبی است. توصیه می‌کنیم که پس از شستن موها با دمنوش یاسمن، آنها را آب‌کشی نکنید و اجازه دهید این دمنوش روی موها باقی بماند.

 زنجبیل

دفعه بعد که به بازار میوه ها و سبزیجات رفتید، حتما یک یا دو ریشه زنجبیل را نیز در سبد خرید خود قرار دهید. جوشاندن چند برش از ریشه زنجبیل و مصرف آن به‌صورت دمنوش خواص فراوانی برای سلامتی دارد. چای زنجبیل موجب برطرف ‌شدن حالت تهوع، تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین آسان‌ترشدن تحمل سندروم پیش از قاعدگی و علائم مرتبط با قاعدگی زنان می‌شود.

استفاده از دمنوش زنجبیل برای شستن موها نیز بسیار مفید است. زنجبیل موجب افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و از این طریق ریزش مو را کاهش می‌دهد. به‌علاوه زنجبیل شوره سر را کم می‌کند، به موهایتان درخشندگی طبیعی می‌بخشد و موها را قوی‌تر می‌کند تا بتوانید در طول زمان موهای بلندتری داشته باشید.

نعناع فلفلی (peppermint)

اگر دمنوش‌هایی با کمی طعم تند دوست دارید، دمنوش نعناع فلفلی انتخاب مناسبی است (البته دمنوش زنجبیل هم طعم تندی دارد). این تندی به‌ دلیل جوهر نعناع یا مِنتول موجود در این گیاه است. منتول احساس خنکی‌ای ایجاد می‌کند که برای درمان گلودرد یا حتی رفع بوی بد دهان عالی است. دمنوش نعناع فلفلی به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند، سردرد و میگرن را تسکین می‌دهد و با عفونت های قارچی و باکتریایی که ممکن است روی پوست سر ایجاد شوند (و موجب تشکیل شوره سر شوند)، مقابله می‌کند.

شستن موها با دمنوش نعناع فلفلی بسیار مفید است. منتول موجود در این دمنوش موجب می‌شود که در پوست سرتان حس فوق‌العاده‌ای داشته باشید. اگر این دمنوش را روی پوست سر بریزید و سپس آن را ماساژ دهید، منتول موجود در آن فولیکول‌های مو را تقویت و رشد موها را تحریک می‌کند؛ پس اگر می‌خواهید موهای بلندتری داشته باشید، می‌توانید از این دمنوش مفید استفاده کنید.

بابونه

جین والنت (Jean Valnet)، نویسنده کتاب «کاربرد آروماتراپی» (The Practice of Aromatherapy)، توصیه می‌کند که برای ازبین‌بردن کچلی، پوست سر را با دمنوش بابونه بشویید.

برای تهیه این دمنوش، یک لیتر آب جوش را روی تعدادی گل بابونه بریزید و گل‌ها را ۲۰ دقیقه در آب جوش بخیسانید و سپس محلول را صاف کنید و صبر کنید تا خنک شود. پس از شستن موها با شامپو، محلول خنک‌ شده را روی موها و پوست سرتان بریزید. محلول بابونه را آب‌کشی نکنید و بگذارید روی سرتان بماند. دمنوش بابونه محلولی ملایم و بی‌خطر است (حتی برای کودکان و کسانی که پوست حساسی دارند)؛ بنابراین می‌توانید هر روز این کار را تکرار کنید.

همچنین اگر به ‌دنبال راهی طبیعی برای روشن‌ کردن موهایتان هستید، شستن موها با چای بابونه یکی از این راه‌ها است. چای بابونه موها را تا دو درجه روشن می‌کند. می‌توانید دو عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آب داغ بیندازید و سپس آن را با آب‌لیمو ترکیب کنید و محلول به‌ دست‌ آمده را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی موهایتان قرار دهید. از این چای به‌ عنوان شامپو و نرم‌کننده‌ای طبیعی نیز می‌توانید استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =