آموزش آشپزی/ مراحل تهیه و پخت آش هالاو

آش هالاو کردستان یک آش اصیل سنندجی است که طرفداران زیادی دارد طعم ترش و خوشمزه آن این آش را متفاوت و خوش طعم کرده است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، اگر شما هم دوست دارید  یک آش بسیار خوشمزه و اصیل را نوش جان کنید، حتما آش هالاو کردستان را امتحان کنید. این آش بسیار خوشمزه است و درست کردن آن خالی از لطف نیست چرا که این آش دارای طعم و خواص بی‌نظیری است.

موارد مورد نیاز:

گوشت گوسفندیک کیلوگرم با استخوان پیاز1 عدد نمکبه میزان لازم فلفلبه میزان لازم نخود1/2 پیمانه برنج4 قاشق غذاخوری سبزی آشنیم کیلو غوره2 قاشق غذاخوری آب غوره1/2 پیمانه زعفران ساییده شده1 قاشق سوپ خوری نعناعیک مقدار برای تزئین روغنبه میزان لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

چه کسی راز پخت آش هالاو، غذای محلی بسیار خوشمزه استان کردستان را می داند؟ اگر به خطه سرسبز کردستان سفر کرده باشید بدون شک با غذاهای متنوع محلی آن از جمله آش هالاو آشنا هستید و حداقل برای یک بار هم که شده آن ها را امتحان کرده اید. از آنجایی کردستان در یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است مردمان آن علاقه بسیاری به پختن غذایی های گوناگون با سبزی های معطر و خوشبو هستند.

آش هالاو سنندج هم یکی از همین غذاهای این مرز و بوم است که به خاطر طعم و مزه ترش و منحصر به فردش، آن را در میان بسیاری غذاهای محلی دیگر متفاوت ساخته است. از آنجایی که به هنگام طبخ این غذا از آبغوره زیاد استفاده می شود و به نوعی جزء مواد اصلی آن به حساب می آید به آن آبگوشت غوره هم می گویند. در یکی از روزهای تعطیلی که تمامی اعضای خانواده دور هم جمع شده اید خوردن آش هالاو با طعم و عطر جدید که دارای خواص بی نظیری هم هست خالی از لطف نیست. به شما قول می دهم امتحان کردن چنین غذای با اصالتی در این روزهای سرد زمستانی حالتان را بهتر و بهتر می کند.

حال در این بخش از دستور آشپزی همراه من باشید تا طرز تهیه و پخت این غذای دلچسب و بی نظیر را با شما در میان بگذارم.

مرحله اول تهیه آش هالاو:

در مرحله اول تهیه و پخت آش هالاو پیاز را رنده کنید. من خودم به شخصه برای تهیه بعض از غذاها پیاز را خلالی می کنم. اما برای پخت آش هالاو بهتر است آن را رنده کنید. سپس آن را داخل یک قابلمه مناسب ریخته و مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا پیازها به آرامی سرخ شوند. پس از آنکه آب آن ها گرفته شد و نرم شدند می توانید مقداری زردچوبه هم اضافه کنید تا پیازها شکل و شمایلی طلایی به خود بگیرند.

نکته ای که در همان مرحله ابتدایی تهیه این غذا باید یادآور شوم این است که نخودهایی را که برای پخت آش هالاو لازم دارید حتما یک شب قبل خیس کنید یا اینکه می توانید نیم ساعت قبل از شروع پخت آن را با مقداری آب گرم روی شعله گاز قرار دهید تا نیم پز شوند. انجام اینکار باعث می شود تا هم نخودهایتان که به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند زودتر پخته شوند و هم اینکه سنگینی آن ها گرفته و موجبات نفخ و دلدرد را از بین می برد.

وقتی از سبک شدن اندک پیازهایتان مطمئن شدید نوبت به اضافه کردن گوشت می رسد. گوشت را با پیازها خوب تفت دهید و بگذارید رنگ آن قهوه ای شود. اگر فکر می کنید مقدار کمی زردچوبه اضافه کردید باز هم می توانید کمی دیگر به گوشت هایتان اضافه کرده و آن را دوباره تفت دهید. حال کمی هم نمک و فلفل اضافه کنید.

مرحله دوم تهیه آش هالاو:

در این مرحله که گوشت هایتان را با پیاز خوب تفت دادید نوبت آن است که سبزی های معطر مخصوص آش را که از قبل تهیه و آماده کرده اید به آن اضافه کنید. معمولا سبزی هایی که برای پخت این غذا استفاده می شوند شامل پیازچه، نعناع، برگ چغندر و جعفری می شوند. حواستان باشد تمامی این سبزی ها را آسیاب سبزی خرد کن یا چاقو به صورت ریز ریز کال خرد کنید. حال تمامی محتویات داخل قابلمه را با یکدیگر مخلوط کنید تا تمامی عطر و مزه آن ها با هم میکس شود. بعد نخود هایی که از قبل خیس کردید را به آن ها اضافه کنید.

اکنون باید مقداری آب جوش به موادتان اضافه کنید و اجازه دهید تمامی آن ها به مدت 50 دقیقه با شعله متوسط گاز خوب پخته شوند. در این فاصله مقدار برنجی را که برای تهیه آش هالاو نیاز است را خوب شسته و به مابقی مواد در حال پخت بیفزایید. بعد یک قاشق سوپ خوری زعفران ساییده شده هم اضافه کنید تا رنگ غذا را زیباتر کند.

مرحله سوم تهیه آش هالاو:

در مرحله سوم تهیه آش هالاو، تقریبا چیزی به پخت غذایتان باقی نمانده است. می توایند درب قابلمه را بردارید تا از پخت کامل آش به ویژه گوشت و نخود ها کامل مطمئن شوید. هنگامیکه کامل جا افتاد می توانید غوره و آبغوره را هم به آش اضافه کنید تا مزه و طعم خود را به آن دهد. در اینجا لازم است این را بگویم که میزان ترشی آش هالاو به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد. اگر غذای ترش را زیاد نمی پسندید می توانید آبغوره کمتری به آن اضافه کنید. پس از چند جوش اضافه به مدت 15 دقیقه می توانید شعله گاز را خاموش کرده و قابلمه را از روی آن بردارید.

در مرحله پایانی آش را در یک ظرف زیبا سرو کرده و با مقداری نعناع تزئین کنید. البته نعناع خشک را حتما با کمی روغن تفت دهید تا سرخ شود. البته حواستان باشد زیاد سرخ نکنید تا طعم و مزه نعناع تلخ نشود. آش هالاو کردستانی شما آماده است می توانید نوش جان کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =