تصاویری از انفجار در پایتخت یمن منتشر شد

برخی فعالان یمنی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر اولیه از انفجارهایی را منتشر کرده اند که صنعا، پایتخت یمن را لرزاند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، برخی فعالان یمنی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر اولیه از انفجارهایی را منتشر کرده اند که صنعا، پایتخت یمن را لرزاند.

منابع محلی و ساکنان یمن نیز تأیید کرده اند که صدای انفجارهای مهیبی در جنوب شرقی صنعا، پایتخت یمن شنیده شد و هنوز دلایل این انفجارها مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: 

اعلام حمایت نیروهای مسلح یمن از مقاومت فلسطین

همچنین منابع دیگری نیز گفته اند که صدای انفجارهای پی در پی در مناطق جداگانه ای از صنعا، پایتخت یمن، همزمان با صدای انفجاری مهیب در استان مأرب شنیده شد.

با این حال تا کنون هیچ کدام از خبرها تائید نشده و برخی منابع نیز گفته اند که شنیده شدن صدای انفجارها در صنعا، پایتخت یمن ناشی از نقض آتش بس از سوی ائتلاف سعودی بوده است. در همین ارتباط نیز گفته شده که جنگنده‌های متجاوز سعودی با نقض آشکار آتش بس، ۴ حمله به صنعا پایتخت این کشور انجام دادند.

اواخر هفته گذشته، «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن اعلام کرد که آتش بس یمن که از ماه آوریل (نیمه فروردین ماه) برقرار شده است، برای دو ماه دیگر تا دوم اکتبر تمدید شد.

گفته شده این تمدید شامل تعهد دولت و نیروهای انصارالله برای ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی گسترده در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نماینده سازمان ملل همچنین از هر دو طرف برای موافقت با تمدید آتش بس و ادامه تعاملات سازنده آن‌ها تشکر کرد.

گروندبرگ در این ارتباط گفت: من به دلیل همکاری مستمر طرف‌ها برای انجام تعهدات خود و اجرای همه عناصر آتش‌بس و مذاکره با حسن نیت برای دستیابی به توافق آتش بس گسترده و قرار دادن یمن در مسیر صلح پایدار قدردانی می‌کنم.

نماینده سازمان ملل همچنین افزود که پیشنهاد آتش بس شامل توافق طرفین در مورد مکانیسمی برای پرداخت منظم حقوق و مستمری کارمندان، باز کردن جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها و باز کردن مبادی و مقاصد بیشتر برای فرودگاه صنعا و تأمین سوخت بنادر حدیده و تأمین جریان منظم سوخت خواهد بود.

به گفته گروندبرگ، توافق توسعه‌یافته آتش بس یمن، همچنین فرصتی برای مذاکره درباره آتش‌بس سراسری، مسائل انسانی و اقتصادی و آماده‌سازی برای ازسرگیری روند سیاسی به رهبری یمن تحت نظارت سازمان ملل برای رسیدن به صلحی پایدار و عادلانه است.

آتش بس با میانجیگری سازمان ملل برای اولین بار در ۲ آوریل (نیمه فروردین ماه) و برای دو ماه اجرایی شد. در ماه ژوئن (نیمه خردادماه) برای دو ماه دیگر تمدید شد و طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی در یمن در بیش از هفت سال جنگ متجاوزانه ائتلاف سعودی علیه مردم یمن است.

سازمان ملل در گزارش خود از آتش بس یمن در چند ماه گذشته گفته است: این آتش بس منجر به کاهش ۶۰ درصدی تلفات غیرنظامیان و کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی آوارگان شده است. علاوه بر این، ۲۶ کشتی سوخت وارد بندر الحدیده شد و ۳۶ پرواز رفت و برگشت بین صنعا و پایتخت اردن و قاهره مصر انجام شد.

کد خبر: 1150018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =