مادران دارای کودک زیر ۷ سال نباید شاغل باشند/ ضرورت در نظر گرفتن دورکاری برای خانم‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که دانشجو، استاد و تمامی خانم‌های شاغل و دارای کودک ۷ سال باید دورکار باشند.

طاهره زرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکلات اساتید یا دانشجویان خانم اظهار کرد: مشکلات و مصائب دانشجویان یا استادان خانم که متاهل هستند یا فرزند دارند، متناسب با سن کودک، متفاوت است. در حقیقت چالش‌هایی که مادران کارمند با آنها مواجه هستند، به تعداد فرزندان یا سنین آنها و تسهیلات محل کارشان بستگی دارد. 

وی ادامه داد: بر اساس نظریه‌های رواشناسان کودک و توصیه‌های روانشناختی، نیازها و میزان و شدت مراقبت کودکان در سنین مختلف تفاوت‌های عمده دارد. بنابراین این نیازها به گروه‌های سنی تا ۲ سال، ۲ تا ۷ سال و هفت تا هشت سال و غیره تقسیم بندی می‌شود. در نتیجه متناسب با نیازهای کودک و مادر، مسئولان باید متناسب با هر گروه سنی، تسهیلاتی در اختیار مادران قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مثالی ادامه داد: بارها با دانشجویان برخورد داشتم به علت شیردادن به فرزندشان، نمی‌توانستند سر کلاس حاضر شوند. بنابراین من جز پذیرفتن این موضوع، چاره‌ای نداشتم. در نتیجه وجود اتاق کودک برای شیردهی در هر اداره یا دانشگاهی واجب است. 

وی با تصریح بر اینکه کودک سه سال به بالا می‌تواند برای چند ساعت از مادر دور باشد، گفت: با توجه به این موضوع، وجود مهدکودک الزامی است، تا دانشجویان یا استادان یا کارکنان بتوانند برای چند ساعت کودک خود را در مهد گذاشته و به فعالیت روزانه بپردازند. 

زرنگار به تاکید بر اینکه تربیت کودک تا هفت سالگی شکل گرفته و نیاز به صیانت دارد، گفت: اگر کودک تا ۷ سالگی به درستی مورد آموزه‌های تربیتی قرار گیرد، می‌تواند در آینده استعدادهای خود را کشف کرده و فردی توانمند شود. یکی از اصلی ترین مشکلات فعلی جامعه ما نیز همین است، که به دوران کودکی افراد توجهی نمی‌شود.

تربیت فرزند باید اولویت مادران باشد

این استاد دانشگاه عنوان کرد: با وجود تمام مسائل ذکر شده، من به شخصه مخالف شاغل بودن مادران دارای کودک زیر هفت سال هستم  و تا زمانی که فرزندانم به سن مدرسه رفتن رسیدن، شاغل نبودم؛ چرا که تربیت کودک بر فعالیت خانم‌ها اولویت دارد. در غیر اینصورت اگر مادری شاغل بود باید حتما فرد جایگزین مناسب برای نگهداری از کودک داشته باشد. در این میان دورکاری استادان، دانشجویان و کارکنان شاید بهترین گزینه باشد.

وی اضافه کرد: البته مادران دارای کودک بالای ۷ سال می‌توانند شاغل باشند؛ چرا که کودک به سن آموزش رسیده و باید در پیش دبستانی یا مدرسه حاضر شود. اما قبل از آن بهتر است مادر در کنار کودک باشد.

زرنگار با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیان کرد: متاسفانه «خانه از پای بست ویران است»؛ به این معنا که مسئولان طرحی را تصویب کرده اما شرایط اجرای آن را فراهم نمی‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1150106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =